Author |
Topic |
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/05/01 : 23:36:27
|
Woland skriver: "Ja jag lyssnar på mycket klassiks musik och opera. Kan bara säga att från 50-talet o framåt verkar inspelningstekniken i många fall gått bakåt."
Jag undrar vad du menar med det eftersom just sådan musik spelas in på samma vis nu som då. skillnaden är väl bara att man idag spelar in digitalt. |
Edited by - gcs on 2004/05/01 23:37:11 |
|
|
Woland
Member
143 Posts |
Posted - 2004/05/02 : 01:22:52
|
Nix, idag har man helt andra mikrofonuppsättningar.
Mvh
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/05/02 : 02:32:54
|
quote: Pop-musik från idag går inte att lyssna på.
Problemet är att jag vägrar unna mig bra musik oavsett musikalisk genre oavsett om inspelningskvaliteten är bra eller dålig, däremot vill jag väldigt gärna få musikbranschen att förstå att bra inspelningar är viktigt och garanterat mer njutningsfyllt att lyssna till då musiken blommar ut och återges på ett mycket verklighettroget sätt.
Woland:
sådana uttalanden gör bara att vi som är hifiintresserade enbart framstår som personer som enbart är intresserade av ljudkvaliteten och inte musiken, vilket för mig och många andra är en mycket missvisande bild då jag hänförs av musiken i första hand. Detta är dock inget som hindrar mig från att sätta stort värde på inspelningskvaliteten vilket jag också gjort genom att skapa denna tråden men jag tycker sådana uttalanden är trista och onyanserade. Det låter som om du tycker det är fel på dagens musik fast det kanske inte är det du menar.
|
|
|
Terratec
Member
146 Posts |
Posted - 2004/05/02 : 12:22:29
|
[quote] [www.amusicdirect.com
Här beställer jag mina skivor... de är ju hifitokingar som oss!! / quote]
Neo, vad är det dom gör att gold CD kostar så mycket?. Många ligger ju på över 100$. |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2004/05/02 : 12:38:12
|
Har nog märkt det på dom senaste skivorna jag köpt att det är riktigt hörbar skillnad mot dom lite äldre..sorligt att det skall vara så |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 00:01:03
|
quote: Det är nog snarare så att 99.5% av befolkningen aldrig hört dynamisk musik och därmed inte vet bättre. Det är skivindustrin som bestämt åt dem.
Nej, det tror jag inte stämmer. Har varit med flera gånger där folk har klagat på att "musiken är så tyst och helt plöstligt är det för högt, så vill jag inte ha" typ. Folk vill inte ha det så. Tyvärr. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 00:18:11
|
Håller med nin, musik lyssnas på i bilen, bärbart etc. Därför måste man för 99,5% av befolkningen ha en begränsad dynamik. Sedan hjälper det ju inte upp saken om man har trötta typ många engelska 2-vägare som ändå inte går att spela med någon större dynamik ur. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 02:57:55
|
Eftersom en stor del, de flesta?, har anläggningar som kräver ett stort mått av dynamikbegränsning och dessutom, i värsta fall, dessutom gillar och föredrar detta ljud, så finns det nog bara en lösning, att skivor säljs i flera utgåvor beroende på vilken typ av anläggning man har, dvs. de som vill ha ett naturligare dynamikomfång kan köpa en någorlunda rak inspelning utan allt för mycket mixtrande. Dock är nog sannolikheten för att detta skulle ske i stort sätt lika med noll, tyvärr. |
Bravo |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 11:17:17
|
Woland du är liksom helt ute och köper korv. Komprimering och dynamik begränsning fanns det på gamla inspelningar även på klassiskt. Den dynamik som finns på dessa skivor i dag är astronomiskt större än på pop skivor och det finns ingen som helst trend att sabba ljudet med komprimering. Om du tycker sega gamla 50 talare låter bättre pga mikofonerna så är det en annan sak. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 12:17:56
|
Nja, håller nog med Woland till viss del. Gamla Deccor är det inte mycket som slår, fast då måste man ha en grammofon som tillåter full dynamik. Är dessutom säker att det är inte ens här i forumet finns särskilt många som har en anläggning som kan prestera full orkesterdynamik. >120dB i ljudtryck utan att storkna helt. Får bli Neriks och några till förmodligen, men inga elektrostater iaf. Eller att grannarna vill höra på samma musik i forten och bara då. Inte ens i lurar kommer det bli särskilt njutbart.
edit: glömde ett "med" |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
Edited by - Harry_up on 2004/05/03 17:31:33 |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 15:28:37
|
Hallå, jorden anropar!
Visst finns det guld korn bland äldre inspelningar men 50 tal är mono i botten dåliga vad det gäller S/N och dynamik. 60, 70 talet är guld ålder för analog inspelning.
120 DB är lite överdrivet man brukar väl nämna siffror strax över 110 db och då i orkesterdiket. På lyssningsplats räcker 100 db alldeles utmärkt. Detta är alltså max ljudnivå. I praktiken så är väl skillnaden mellan svagaste tonen och starkaste ca max 70 db (har själv inte hittat någon med större skillnad än ravels bolero ,där det skiljer 70 db). I de flesta fall kanske ca 40 db. Sedan så skall tonerna kunna klinga ut till tystnad.
Att en brusig 50:tals inspelning skulle kunna få med 70 db:s dynamik är i princip omöjligt utan att man i efterhand har ökat skillnaden mellan svagt och starkt under remasteringen.
Därav tycker jag påståendet är löjligt.
Att man kan tycka att de fortfarande låter bättre är en annan sak.
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 15:43:05
|
Ok, andra får tycka jag är löjlig *rinner av som vatten på en gås* Men faktum kvarstår, full orkesterdynamik klarar ett mycket begränsat antal anläggningar även om det skulle vara bara 70dB och det fortfarande skall låta bra. Livekänsla är ju omöjligt (ljudnivåmässigt) i ett vanligt vardagsrum med en vanlig anläggning. Har jag pratat om monoinspelningar? Vad får dig att bestämma att 100dB på lyssningplats får mig att tro att jag sitter i konserthuset när man spelar ett forte? Nu kanske jag ifs nöjer mig med 100dB men ivrare för full dynamik kommer det ju inte räcka för. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 15:54:48
|
I mångt och mycket handlar det om vad musiken är till för. "Full dynamik" implicerar ju också att den högsta volymen är HÖG.
Jag har själv råkat ut för att inspelningar varit FÖR "audiofila" vad gäller dynamik, bl.a. jag har en svensk inspelning av Carmina Burana (tror den är rätt ny) som jag inte klarar att lyssna på. Det tysta partiet med körerna blir FÖR tyst med normal volym och vrider man upp volymen så ramlar nästan tavlorna ner när de kraftfulla partierna kommer, vara sig jag eller de som bor under och över mig uppskattar det även om min anläggning nog är kapabel att hantera det. Det är sånt som fungerar i ett konserthus men inte på skiva. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 16:38:15
|
Min poäng att en sunkig 50:tals inspelning knappast ger mer dynamik och absolut inget i närheten av 70 db med ljudtryckstoppar på dina 120db.
Jag försöker bara påpeka att 120db är lite överdrivet, jag har sett siffror som 114 db. Dessa 6 db skulle innebära 4 ggr så stor orkester. Dvs 120 eller 114 db är väldigt stor skillnad. Om din referens är att sitta mitt i orkestern så ok. Huvud poängen var att gamla 50:talare inte är bra på detta.
Varför 100 db? Jo lite av det f95toil nämner nedan, vill man lyssna med realistisk orkesterdikes nivå eller 20-30 meter från orkestern? Självklart en smaksak. Sedan så finns det ett enormt spann mellan 100 db och 120 db i ärlighetens namn.
|
Edited by - qsecofr on 2004/05/03 16:38:30 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 16:38:58
|
quote: Det är sånt som fungerar i ett konserthus men inte på skiva
Fungerar gör det, men om grannar uppskattar det är ju en annan sak. Ungefär som med hembio, där det ofta brakar loss ordenligt under vissa partier (i vissa filmer) och rummet sätts i gungning, men knappast inte något JAG skulle vilja vara utan!
Hellre ordentlig dynamik än tvärtom i varje fall. Givetvis är det ju trevligt om de svaga partierna inte är för svaga, men generellt sätt är så sällan fallet. |
Edited by - hifirocker on 2004/05/03 16:39:52 |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 16:51:46
|
Apropå bio THX max ljudtryck är 106 db vid lyssningsposition vill ja minnas.
|
Edited by - qsecofr on 2004/05/03 16:52:03 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 16:54:54
|
qsecofr: Nu har jag överhuvudtaget inte pratat om gamla sunkiga monoinspelningar utan gamla Deccor som i mitt fall är dynamiska stereoinspelning. Ok? Vet inte om vi tycker lika eller inte. Och jag ser inte så stor skillnad på om det är 114dB eller 120dB som grannen spelar med för att få med dom lägsta partierna, båda är för högt. Ok? Ja, jag vet att dB skalan är logaritmisk! Men jag försvarar till viss del en begränsad dynamik för som f95toli säger att det skall vara möjligt att spela skivorna överhuvudtaget. Man måste komma ihåg att ljudtryck och dynamik är olika saker. Om man vill kunna spela riktigt högt riktigt länge så är det iaf inte särskilt många anläggningar som klarar det på grund av undermåliga nätdelar, klippning, värme etc. Så full dynamik i hemmiljö är omöjligt. Vad är det som du tycker är löjligt? |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 17:06:40
|
Dynamisk stereo inspelningar från 50:talet ??
58, 59 eller?
Dessa är väll på samma nivå som 60 61 så ok. Säger man 50:tal så inkluderar det år 1950 och fram till 1959 dvs en himla massa mono inspelningar.
Det som är löjligt är påståendet att en gammal 50: talare skulle vara mer dynamisk än en modern inspelning eller bra analoga från 60-tal och 70 tal?
Att man tycker den låter bättre är en helt anan sak.
Kan du ge ett exempel på en sådan CD från Decca för jag är väldigt nyfiken på att lyssna på den själv.
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 17:28:46
|
qsecofr: Kan du läsa innantill? Jag har pratat om gamla deccor. Du pratar mono, du pratar dynamisk stereo ifrån 50:talet. Har det hakat upp sig? Jag har inte pratat om det du anser att jag pratar om! Nu börjar det verkligen bli löjligt, för jag tror vi i grunden tycker någorlunda samma sak. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 18:22:03
|
Harry up jag lade i hop dig med woland, därav pratet om tidigt 50:tal!
hehe
Nej i grunden skiljer det nog inte så mycket i inställning.
P:S inlägget oven innehåller ingen kritik till Woland
|
Edited by - qsecofr on 2004/05/03 18:26:02 |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 18:33:03
|
Kan du inte ge ett exemepel på en sådan Decca?
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/05/03 : 19:38:43
|
"Har varit med flera gånger där folk har klagat på att "musiken är så tyst och helt plöstligt är det för högt, så vill jag inte ha" typ."
Samma här, har hört det många gånger. Har även hört många som klagat på skivor med låg medelnivå, de kallar det "dåligt ljud".
"Det som är löjligt är påståendet att en gammal 50: talare skulle vara mer dynamisk än en modern inspelning"
Möjligen om det gäller klassisk musik, men räknar man andra genrer stämmer det nog i många fall, trots de gamla skivornas höga brusgolv. |
Edited by - Magnuz on 2004/05/03 19:41:07 |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 10:14:27
|
Vi pratade klassiska skivor, dynamiken på den mest dynamiska pop/rock skivan ör fjuttig om du jämför med vilken klassik som helst.
|
|
|
Meganeoman
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 12:00:20
|
Varför skulle det bli svårt att påverka dom stora skivbolagen?? Dom vill väl sälja mer också! |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 13:22:19
|
"Varför skulle det bli svårt att påverka dom stora skivbolagen?? Dom vill väl sälja mer också!" precis det är därför de komprimerar så det står härliga till. Allt för att passa bakgrundslyssning och svensson. ärligt hur många % av lyssnarna är audiofiler? |
|
|
Topic |
|