HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hotet mot oss musikälskare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/28 :  02:06:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
I de små bolagen finns eldsjälarna, et annat exempel är det spanska "Pneuma", visserligen med musik som de flesta inte lyssnar på, men vilka skivor och vilken dynamik.

Bravo
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/04/28 :  10:21:13  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Hej,

Jag har också tänkt en del på detta, frågade därför min kompis som jobbar profesionellt inom branchen....jag citerar hans svar nedan ang "the loudnessrace":

"
Faktum är att detta är ett gigantiskt problem för oss som mixar och producerar.... Eftersom det är artisten och skivbolaget som bestämmer över mastringen så har vi mycket lite att säga till om, tyvärr. Det han påstår är helt sant, artisterna och skivbolagen "tror" att deras skivor kommer att sticka ut och få mer speltid i radio och tv om dom pressar nivåerna till max (själv tror jag precis tvärtom - faktiskt), faktum är att den generella inställningen när man mastrar är att kontroll lyssna på en (oftast amerikansk) skiva som är pressad till max och sedan jämföra sina egna produktioner med deras nivå (db), och om man kommer upp till samma ljudtryck (db) eller starkare så är man nöjd. Att sedan resultatet "suger" har man ingen teknisk kunnighet att avgöra.



Vi hade en diskussion med XXX (känd mastering studio) om just detta, och dom håller generellt med, men hävdar att det är kunderna som måste bestämma(????), vilket för mig är helt absurt. När man väljer att mastra så går man till någon som man tycker har "bra" koll, alltså får produktionen att låta bättre helt enkelt, då tycker jag att man skall lita på att det resultat som kommer från dem är gott, okej om man har synpunkter på eq och dylikt, men man måste lita på att dom som mastrar har den tekniska kunskapen och omdömet att fixa detta på bästa möjliga sätt för den aktuella produktionen, för om det bara var att överföra styrkan på produktionerna från den ena plattan till den andra, så skulle moster Ruth kunna jobba på XXX !!!!!!!!



Det samma gäller för oss som mixar produktionerna, artister och skivbolag kommer (förhoppningsvis) till mig för att mina produktioner låter bra, självklart måste mixnings processen vara ett givande och tagande, men jag, som anser mig besitta ett ganska gott tekniskt kunnande om hur saker skall "sitta" i mixen, måste få sista ordet. Teknikern har ett kunnande och framåt tänkande över nästa process i produktionen som varken artister eller skivbolag har idag, eftersom de flesta bara hör om plattan låter "lika starkt" som Outkasts nya eller om den har tillräckligt med "kick och bas punch".



Tyvärr så är detta problem inget man kan lösa eftersom att alla som mixar, mastrar eller producerar lyssnar på varandra så uppstår ett moment 22 av det hela. Jag skulle tro att vi kommer att få leva med detta problem under en lång tid framåt. Det enda som skulle kunna ändra inställningen är att vi skulle gå tillbaka till analoga källor (rullbandare, vinyl och kassetter) då detta medium, i alla stadier, inte har samma utrymme för att pressa nivåerna till samma "höjder" eftersom de analoga medierna inte är lika "förlåtande" som dess digitala motsvarigheter. Ett stort problem till är att alla datorer och programvaror blivit så pass billiga att alla tror att man kan göra B. Spears nya hit på en Pentium 4, 3 Ghz med cubase/Logic och alla pluggar som finns i hela världen, vilket inte kunde vara mer fel....



Jag säger som Bruce Swedien: " Om alla programvarutillverkare skulle lägga ner lika mycket tid på hur pluggarna låter som dom lägger ner på hur dom ser ut, så skulle vi leva i en mycket bättre värld......" - Så talar en guru som inte mixar ett skit utan sina "egna" högtalare och sina egna Monster Cables..



---

- XXX -

Producer / Main Engineer "

...det känns iallafall lite skönt att många inom branchen också tycker som vi...men det tragiska är väl att som i allt annat är det "all about the money"...nåja..vi får hoppas att vi med gemensamma ansträngningar och att stötta de seriösa bolagen, kommer tillrätta med detta problem och snart kan lyssna på ljuv musik - rätt mixat - rätt mastrat och med härlig dynamik som ger rättvisa åt våra eminenta ljudanläggningar dårå'

/// Thomas



Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/04/28 :  11:20:07  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message

Undertecknad skriver gärna under ovan nämnda e-post till skivbolagen, inte för att jag lyssnar särskilt mkt på populära alster, snarare för den goda sakens skull...

Dyker ett sådant e-post upp skall jag göra mitt bästa för att sprida det till så många jag kan...

Vidare tycker jag att man ska avskaffa "inaktiva" producenter, men det är min åsikt och det får vi ta senare...

Vanligen och vänligen
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/04/28 :  11:35:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag skulle tro att det behövs en kampanj riktad mot "alla" i branschen, allt från artister till de som slutligen väljer musiken i radion. Kan man bara få upp lite medvetenhet hos dessa personer så kanske efterfrågan på mer dynamisk musik ökar?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/30 :  07:52:49  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Björn N de gör det inte för oss som bryr sig om ljudet utan för pekka med micro stereo. om ens anläggning klarar av max 80 db ljudtryck (vid lyssningsposition) och man får en komprimerad pop skiva så går det att lyssna på den både svagt och lite högre. Har vi en skiva med medel volym 15 db under max så skulle samma upplevda volym kräva max volym på 95 db osv.

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/04/30 :  08:38:03  Show Profile Send markih a Private Message
Väldigt bra inlägg Thomas Ö!

Som sagt, jag skriver gärna under en protestlista. Och jag vill tro att om det pratas om problemet, så kommer någon förändring att komma på sikt. Många bäckar små..

markih

Edited by - markih on 2004/04/30 08:39:24
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/04/30 :  09:05:25  Show Profile Send Conan a Private Message
Tänk på att "Pekka" faktiskt har gjort ett slags val genom att ha en crap-anläggning från Siba, nämligen att ljudåtergivning inte är viktigt för honom. Hur skulle det se ut om alla filmer och TV-utsändningar skulle vara anpassade för folk med en svartvit 15 tummare anno 1975!? Om jag hade valt en sån skit-TV får jag väl stå mitt kast och kan väl inte hellre kräva att DVD-filmerna ska mixas så att just jag får bästa bild? Jag tror faktiskt att folk struntar kapitalt i ljudkvaliteten på Britney senaste (jag också), men det är när detta mastrings-otyg sprider sig på andra alster än topplisteskvalet som man får anledning att bli förbannad ordentligt!

Även om är den upplevda ljudnivån efter hyperkomprimering blir högre via en microstereo, och folk i gemen sitter ju kanske på såna anläggningar (eller bilstereor eller lyssnar mest via TV:n), så handlar det ju inte om att återge en skramlande slagborrmaskin utan om att återuppspela *musik*! Det är detta som skivbolagen och mastringsstudiorna inte tycks fatta: Genom att sönderkomprimera musiken på det sätt som verkar vara standard inom branschen gör man skivan olyssningsbar på *alla* anläggningar. Ingen människa orkar lyssna koncentrerat mer än någon minut på sånt elände, microanläggning eller high end-rigg spelar ingen roll!! Detta kanske är en bidragande anledning till den vikande försäljningn inom skivindustrin - varför ska man betala tvåhundra spänn för en produkt som man inte orkar lyssna på mer än på hälften av hitlåtarna (och dom hör man ju lika ofta på TV & radio)?

Det verkar vara en skrämmande okunskap och lojhet i branschen som låter mastringsfirmorna styra och ställa på det här sättet. Jag tycker f.ö. att iden om att en "Moster Ruth" klarar överföringen från studiotape till master låter som en aldeles utmärkt ide. Anställ mostern på direkten och sparka ut mastringsfånarna på gatan!!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/30 :  11:06:12  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Conan jag är på din sida!

Jag försökte bara förklara vad som pågår i branschen, glöm inte heller att de flesta mäniskor har på musik på löjligt låg volym som bakgrundsskval. Då är det också "bra" att ha super duper komprimering.


Edited by - qsecofr on 2004/04/30 12:57:43
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/30 :  12:31:57  Show Profile Send edison a Private Message
Kanonbra tråd!
Klart vi ska säga ifrån, även om vi inte är säkra på att det blir bättre i den närmaste framtiden!

En sak klurar jag på:
Vad menar du Hifirocker när du antyder att inte alla skivor mastras???
Vad jag kan fatta finns inte en enda CD som inte är mastrad(!)(?)
Det handlar snarare om HUR man mastrar, dvs hur man vid mastrinegn evt förändrar den dynamik som fanns på själva inspelningen som är föremålet för mastring.

Likaså kan jag inte se någon som helst koppling mellan mastering-kvaliteten och vilket medium man mastar till.Dvs att det kan göras både excellent respektive uselt oavsett det skall mastras mot SACD/DVD-Audio eller standard CD.Skillnaden är ju att SACD/DVD-Audio kan ge möjlighet till ännu större dynamik än CD, andra skillnader oräknade.Det borde alltså inte vara särdeles mycket idé med SACD/DVD-Audio (om man resonerar om dynamik) ifall bolagen ändå skiter i att ge oss den dynamik som är både möjlig och önskvärd.

Anledningen till att man siktar på "billigstereos" vid anpassningen av nivåer etc är väl dels att det är dessa (och bilanläggningar) som till 90% är vad folk idag använder, samt att man idag "vet" att den kommersiella radion har en mkt stor och växande andel lyssnare.
Just den radion som har den sämsta kvaliteten, både mht dynamik samt allmän ljudkvalitet, lyssnas det mest på, alltså ger man folk vad man tror dom vill ha(?)
Visst är det sjukt!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/30 12:35:54
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/30 :  16:01:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Vad menar du Hifirocker när du antyder att inte alla skivor mastras???
Vad jag kan fatta finns inte en enda CD som inte är mastrad(!)(?)
Det handlar snarare om HUR man mastrar, dvs hur man vid mastrinegn evt förändrar den dynamik som fanns på själva inspelningen som är föremålet för mastring.


Som jag förstått det så mastras inte alla skivor.
Inom pop och rock, hip-hop och liknande är det mycket möjligt att alla skivor mastras men klassisk musik och jazz är ibland befriade från mastringsprocessen, väl?.

Men precis som du skriver så handlar det främst om HUR man mastrar.
Man kan göra bra och dåliga mastringar men jag tror också att om man har kunskap och möjligheter att spela in ljudet precis som man vill (i en riktigt bra studio) och mixa det perfekt från börjar så är mastring inte nödvändigt. Om man gjort en halvtaskig mix/inspelning kan säkert mastringen tillföra något och korrigera vissa saker.
Jag är dock inte så kunnig inom studioområdet så det är möjligt det finns någon som kan mer och kan rätta mig om jag har fel inställning till mastring.

Om inte mastring involverar limiters, eq och annat mög som begränsar dynamiken, vad finns det då som mastringen kan erbjuda? Alltså något som är bra och inte försämrar ljudkvaliteten.


Edited by - hifirocker on 2004/04/30 16:04:09
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/04/30 :  16:52:37  Show Profile Send markih a Private Message
Man behöver inte mastra alls efter det jag vet, fast det beror ju på vad man menar med mastering. Lika väl som du kan bränna en ljudfil direkt till CD, likaväl kan skivbolagen använda slutmixen direkt, dock måste man ju hålla koll på maxnivån så att det inte klipper, men det kan säkert göras vid slutmixen.

Nä, som jag ser det är tvåkanalmastering bara något som kan försämra inspelningen och jag skulle tro att mastering i huvudsak är en kvarleva från vinyltiden, då det faktiskt var nödvändigt för anpassning till vinylmediet (RIAA-korrektion bland annat). Vid övergång till CD fanns det givetvis fortfarande en mängd ljudtekniker som försörjde sig på mastering och de måste nu marknadsföra sin egna nödvändighet även för det nya mediet.

Lite förenklat sagt, jag vet, men det är ungefär vad jag tror!

markih

Edited by - markih on 2004/04/30 16:53:57
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/30 :  17:03:28  Show Profile Send edison a Private Message
Så här tror jag det är: (skrev nästan "vet", men men...)
Mastring är inget annat än det man gör för att åstadkomma ett original att sen tillverka CD-skivorna från.

Alltså typ att man tar det färdiga inspelade materialet (som kan vara lagrat på tex. hårddisk, DAT-band eller varför inte ett analogt band), och "spelar in det" på en master-CD, dvs "originalet".
Har jag inte tokfel så är detta något som varje CD-produktion (och LP för den delen, då gör man en gravering av en LP-master) måste genom innan CD/LP-presseriet kan börja "stämpla" den färdiga produkten, själva plattorna.

Vid mastringen kan man (om man så önskar) evt justera den dynamik som inspelningen har; antingen behålla dynamiken eller begränsa den.
Säkert kan man även öka dynamiken med en "omvänd limiter", men jag tror inte det är så vanligt precis, om det nu ens finns sån utrustning.

Minns den där etiketten/märkningen som var vanlig när CD kom:
AAD (Analog inspelning, Analog mixning och Digital mastring)

ADD (Analog inspelning, Digital mixning och Digital mastring)

DDD (Digital inspelning, Digital mixning och Digital Mastring)

Det tokiga var ju att ALLA CD är digitalt mastrade...men det såg väl bättre ut med så många "D" som möjligt, ;-)
Man kunde alltså nöjt sej med att använda AA, AD, och DD som "kvalitetsbeteckning"...

Att sen analog eller digital inspelning/mixning i sej inte spelar så stor roll, om det blir gjort av rätta händer/hjärnor, är ju skönt att veta ;-)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/04/30 :  17:35:07  Show Profile Send markih a Private Message
Ja det är väl här lite förvirring uppstår. När jag pratar om mastering och det som åsyftas i länken, är inte tillverkning av en glasmaster eller pressmatris utan de ljudliga förändringar som uppstår när man gör (pre-) mastering på ljudspåren! Alltså kör ljudspåren genom diverse effekter eller manipulerar ljdet på ett eller annat vis.

markih

Edited by - markih on 2004/04/30 17:36:17
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/04/30 :  17:42:06  Show Profile Send gcs a Private Message
edison: "Vid mastringen kan man antingen behålla dynamiken eller begränsa den. Säkert kan man även öka dynamiken med en "omvänd limiter", men jag tror inte det är så vanligt precis, om det nu ens finns sån utrustning."

Jo det finns sådan utustning. Dbx har tidigare tillverkat en trebands expander(dbx 4bx).
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/04/30 :  17:55:14  Show Profile Send gcs a Private Message
markih skriver: "Man behöver inte mastra alls."

Jo det behöver man nog men det kan ju i dom enklaste fallen innebära att man lägger en s.k PQ-kod på den digitala mastern som nu ligger på en hårddisk. Sedan kan man bränna en glasmaster från HD´n. Att utgå från en CDR skiva är ofta inte så lämpligt eftersom det i bland kan uppstå digitala dropouts på CDR-skivan. På CD-planten brukar man kolla mastern först genom att låta en maskin räkna ut hur många interpoleringar som görs per tidsenhet. Det finns regler för hur många fel det får vara.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/30 :  18:25:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad är det som säger att ev. "fel" på skivan uppkommer vid just mastringen och inte vid mixning/inspelning?
Som jag påpekat tidigare får man ibland intrycket av att det är ett gäng elaka troll som gör mastringen när man läser trådar som handlar om ljudkvalité, producent+artist går helt fria från ansvar.

Det är säkert sant att en hel del uppkommer vid just mastringen men hur kan man vara säker på att inte "felen" uppkom redan vid mixning/inspelning? Eller för den delen att den som gjort mastern bara har gjort det på det sätt som producent/artist bett om?



Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/30 :  18:35:11  Show Profile Send edison a Private Message
gcs:

Jo, DBX har ju jobbat länge med just detta, är man glömsk eller är man...? Nej, nog bara den vanliga senilteten vid min ålder... ;-)
Kommer ihåg ett tillfälle på mitt förra jobb, när Yamaha demade ett kassettdäck med DBX, spelade genom ett par NS-1000.
Ett ensamt trumset spelade med massa dynamik!
Även Technics och säkert några fler hade kassettdäck med DBX.
Ändå blev dessa DBX-kassettdäck inte nån stor succé, antagligen bla för att den version som var billig nog att placera i såna apparater hade lite eländigheter för sej som lite "bruspumpning" samt aningen utsmetade transienter.(In)kompatibilitet med "vanliga" däck inte att förglömma.

Men visst borde jag haft det kvar i minnet att på studiosidan där har DBX väl funnnits "hur länge som helst"

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/30 18:44:54
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/04/30 :  18:37:00  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag köper färre skivor nu. Alla som är märkta "Remastred" undviker jag helt, om jag inte kan få bekräftat från säkert håll att den nya mastringen är bättre. Hitils har det senare aldrig hänt...
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/30 :  18:42:42  Show Profile Send edison a Private Message
f95toli:
"Det är säkert sant att en hel del uppkommer vid just mastringen men hur kan man vara säker på att inte "felen" uppkom redan vid mixning/inspelning? Eller för den delen att den som gjort mastern bara har gjort det på det sätt som producent/artist bett om?"

Det kan man inte, vara säker alltså!
Just därför är det inte så jätterelevant att vid önskan om bättre ljud (mer dynamik mm) gnälla på mastringen/mastringsteknikern; det är ju som regel så(???) att största ansvaret för en produktion ligger hos producenten.
Rimligen varierar det sen beroende på vilket bolag och vilken artist det handlar om, hur mkt inflytande som ligger på respektive händer som är inblandade: Artist-producent-tekniker-skivbolagsledning mfl.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/04/30 :  20:11:24  Show Profile Send gcs a Private Message
edison: "Yamaha demade ett kassettdäck med DBX."

Jo men det du pratar om är dbx brusreducering typ II som skulle konkurrera med Dolby B & C och ett udda märke som hette Telcom. Dom här två typerna är s.k kompandersystem som komprimerar vid inspelning på band och expanderar vid avspelning. Det betyder att bandspelaren(kassettdäcket)måste vara mycket exakt trimmat för den bandtyp som man önskar använda. Proffsvarianten dbx typ I kom 1972. En väl trimmad bandspelare ger knappast några sidoeffekter när man spelar in med dbx kompander. Det fanns några enstaka skivbolag som släppte skivor som var dbx encodade(typ II) men det blev aldrig någon succé eftersom det blev stora negativa effekter allteftersom skivan blev smutsig. Dbx 4bx är en s.k singel-ended expander som töjer ut dynamiken i tre olika frekvensband.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/04/30 :  20:24:06  Show Profile Send gcs a Private Message
En sak ska man ju ha klart för sig och det är att om man vill ha ett tight ljud då måste man komprimera ljudet...alltså inte limitera eftersom man då förstör musiken. Förr så fick man direkt störande effekter när en limiter arbetade, men i dag med dom digitala limitraran hörs inte samma negativa effekter...nu blir musiken bara så in i helsiket outhärdligt starkt.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/30 :  22:55:58  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
nu blir musiken bara så in i helsiket outhärdligt starkt.


precis...Outcast´s senaste skiva är ett väldigt bra exempel på detta fenomen (problem).

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/05/01 :  01:42:57  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, detta ämnet har jag tagit upp flera gånger under åren. Detta är BRA mkt viktigare än om förstärkare A färgar ljudet lite mer än B. Sedan kommer inte några protestmail att ändra på detta efter 99.5% av befolkningen tycker det låter bra som det är. Dom vill INTE ha dynamik, speciellt inte eftersom deras anlägningar inte klarar av detta.

Så när det gäller nya skivor så får man helt enkelt leva med det .
Men äldre skivor så finns det ofta olika utgåvor och vissa är klart bättre än andra.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/01 :  08:50:50  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det är nog snarare så att 99.5% av befolkningen aldrig hört dynamisk musik och därmed inte vet bättre. Det är skivindustrin som bestämt åt dem.

Det är inte de stora mogulerna inom skivindustrin vi ska klaga hos. Det är de små som vet hur man gör bra skivor vi ska stötta. Vägra helt enkelt att köpa dåligt inspelade skivor från de stora.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/05/01 :  23:21:34  Show Profile Send Woland a Private Message
Ja jag lyssnar på mycket klassiks musik och opera. Kan bara säga att från 50-talet o framåt verkar inspelningstekniken i många fall gått bakåt. Undantag finns, Decca har gjort många bra inspelningar. Naxos också, men Lewis Layton (legendarisk ljudtekniker på RCA Victor) är fortfarande svårslagen.
Pop-musik från idag går inte att lyssna på.
Rock är blandad kompott. En del artister bryr sig, andra inte. Mycket trist.

Mvh
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000