Author |
Topic |
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 18:32:29
|
VEM vill ha en inspelning med 110 db dynamik? Det är ju bara skitsnack. Några av dom mer dynamiska jazzinspelningarna ligger på runt 30db, och det är räcker GOTT och väl. Tycker det är ett massa snacka om siffor som säger INGET. Rent löjligt att snacka om det IMO.
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 19:11:28
|
nin, det beror på vilken musik det är. För jazz är 30 db säkert OK för de flesta, men t.ex. viss klassisk musik innehåller väldigt tysta partier, som nog kräver mer än så för att man ska kunna återge dem någorlunda realistiskt. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 19:46:12
|
qsecofr skriver:"Dom vill väl sälja mer också!" precis det är därför de komprimerar så det står härliga till."
Det är klart att skivbolagen vill sälja så mycket som möjligt...det vill ju alla företag eller va? Jag har svårt att förstå kopplingen till kompressionen. När det gäller kompression så skulle jag vilja veta om du och många andra skulle tycka att ex.v U2,Kizz eller Guns N' Roses skulle låta bättre om man ökade dynamiken 15, 20dB. Du kanske skulle kunna vara nöjd om man ökade dynamiken från 2 till 4dB. Allvarligt talat så tror jag att viss musik kräver lågdynamik men när det gäller klassiskmusik så kan man ibland tala om hög dynamik. Den högsta dynamiken som jag har mättupp låg på 50dB men det kan också varit atmosfärbrus. Bolero har inte så hög dynamik som man kan tro men den är väldigt sugestiv när den växer. Jag tror faktiskt att man kan uppleva dynamiken som ännu större när man sitter i en konsertsal på trettio meters håll och lyssnar på ex.v Bolero. Till sist när det gäller 50-talets klassiska stereoinspelningar som vanligen spelades in med tre stycken mikrofoner eftersom det ännu inte fanns några stereomixers på den tiden. Decca började bygga små ganska enkla mixers i slutet av 50-talet. En stor mixer i början av 60-talet var kanske på 12-16 kanler med dåliga panoreringsmöjligheter. En banspelare vid den tiden hade en dynamik på -55dB och ett THD på 2-3%. När ex.v Decca renoverar sina gamla klassikska inspelningar så använder man sig av Cedar brusreducering för att på det viset öka dynamiken. Jag har själv kanske ett 40-tal av deras återutgivningar på CD och jag har säker 30 originalpressningar i stereo från 50 och 60-talet och det vill jag lova att skivorna låter klart sämre än dagens CD´n eller vinyl. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 22:43:42
|
Du jag har svart på vitt, har man minidisc eller dat med digitala nivå mätare så är det ingen hockus pokus, låt oss dra av 10 db så landar vi på 60 db. Vad det gäller 50:talarna så tycker jag du slår huvudet på spiken och beskriver på ett elegant sett hur det rent tekninskt är omöjligt med högre dynamik i gamla (kan vara väl så välljudande för det) inspelningar. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 23:03:52
|
qsecofr skriver: "Du jag har svart på vitt, har man minidisc eller dat med digitala nivå mätare så är det ingen hockus pokus, låt oss dra av 10 db så landar vi på 60 db."
Jo jag har också minidisc och DAT men jag har också en DK analysator som också innehåller en dynamik analysator plus lite annat lull,lull. Jag i bland kollat på en röst i en studio och inte änns då kommer man ner till -60dB. Du kan ju kolla själv så får du själv se. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/05/04 : 23:04:40
|
qsecofr skriver: "Du jag har svart på vitt, har man minidisc eller dat med digitala nivå mätare så är det ingen hockus pokus, låt oss dra av 10 db så landar vi på 60 db."
Jo jag har också minidisc och DAT men jag har också en DK analysator som också innehåller en dynamik analysator plus lite annat lull,lull. Jag i bland kollat på en röst i en studio och inte änns då kommer man ner till -60dB. Du kan ju kolla själv så får du själv se. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/05/05 : 13:06:10
|
Vart vill du komma?
Om jag tittar på nivåmätaren och den blinkar på -50 precis när jag har ökat gain med +10db och skivan är utstyrd till 0 så blir det 60 db musik dynamik. Sedan så har vi efterklangen från -60 till -90. Detta är alldeles i början på skivan några takter senare ökar den.
Hur du gör med dina andra apparater lägger jag mig inte i och har i ärlighetens namn inte med min skiva att göra.
Min poäng har inte med siffrorna i sig att göra utan det faktum att mycket klassisk musik har så stor dynamik att det är omöjligt att återskapa den på gamla inspelningar. Detta gäller både om man ser svag ton till stark och efterklang ner till tystnad.
|
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 07:20:36
|
Oj, hjälp!!!
Det ser ut som om det råder en stor missuppfattning här: Tråden handlar väl om komprimering och om den eventuella förstöring av musikupplevelse som det ibland kan innebära?! MEN OBSERVERA då att denna komprimering är inte signal-brus förhållande, - det är skillnaden mellan maxnivå och medelnivå i musiken. Jag har för mig att det finns flera länkar som har visat hur återutgivningar har en betydligt sämre dynamik än originalutgåvan. Likaså har någon (flera?) kille (-ar) på nåt forum visat dessa värden för några slumpvist utvalda skivor, där dynamiken ligger mellan 8 och 20 dB. En inspelning som kommer upp i 50 dB dynamik är verkligen dynamisk!
Jämför detta med närradion som har en dynamik som lär ligga på ungefär 2 dB, där musiken låter som om den ligger och pumpar på samma ihoppackade nivå hela tiden. I bilen är det bra, men i hemanläggningen..
Apropå dagens inspelningar, så är de ofast helt väsensskilda från 50-talets inspelningar map mikrofonteknik mm, då kunnandet om mikrofonplacering vid denna tidpunkt antagligen låg på sin högsta nivå. A-B stereo, X/Y, MS, decca-tree teknikerna hade funnits i årtionden och bättre apparater hade succesivt sett dagens ljus (även om de med dagens mått var ganska beskedliga). Alla dessa tekniker fångar musiken OCH rummet, vilket då har en möjlighet att ge en holografisk ljudbild. Detta kan inte ersättas med panorerad multimonoteknik med pålagd efterklang, som många av dagens inspelningar är utförda med. Under 70-talety kom multimikrofontekniken och med den kom ljudmanipuleringseran, vilken förmodligen var framgångsrik pga att det gick betydligt snabbare att producera musik: Blev något fel, behövde man bara göra om ett spår, eller så körde man det genom någon burk som slätade ut felet men tyvärr även de musikaliska nyanserna. Nu kanske det inte gör så mycket i det enskilda fallet, men när kunskaper om mikrofonplacering, val av inspelningsmiljö och inte minst efterbearbetning på köpet verkar ha försvunnit och ersatts med standardlösningar och ljudprocessorer, så har det haft en stor inverkan på det ljudliga resultatet. För närradio och MP3 spelar det kanske ingen roll, men för den som söker välljud och lägger ut pengar på sin anläggning, är det kanske mindre roligt?
Mvh Mårten |
markih |
Edited by - markih on 2004/05/06 08:11:02 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 11:49:16
|
quote: Apropå dagens inspelningar, så är de ofast helt väsensskilda från 50-talets inspelningar map mikrofonteknik mm, då kunnandet om mikrofonplacering vid denna tidpunkt antagligen låg på sin högsta nivå. A-B stereo, X/Y, MS, decca-tree teknikerna hade funnits i årtionden och bättre apparater hade succesivt sett dagens ljus (även om de med dagens mått var ganska beskedliga). Alla dessa tekniker fångar musiken OCH rummet, vilket då har en möjlighet att ge en holografisk ljudbild. Detta kan inte ersättas med panorerad multimonoteknik med pålagd efterklang, som många av dagens inspelningar är utförda med. Under 70-talety kom multimikrofontekniken och med den kom ljudmanipuleringseran, vilken förmodligen var framgångsrik pga att det gick betydligt snabbare att producera musik: Blev något fel, behövde man bara göra om ett spår, eller så körde man det genom någon burk som slätade ut felet men tyvärr även de musikaliska nyanserna. Nu kanske det inte gör så mycket i det enskilda fallet, men när kunskaper om mikrofonplacering, val av inspelningsmiljö och inte minst efterbearbetning på köpet verkar ha försvunnit och ersatts med standardlösningar och ljudprocessorer, så har det haft en stor inverkan på det ljudliga resultatet. För närradio och MP3 spelar det kanske ingen roll, men för den som söker välljud och lägger ut pengar på sin anläggning, är det kanske mindre roligt?
Markih:
Mycket bra inlägg.
Jag vill även passa på att säga att eftersom jag skrev tidigare i tråden att jag skulle kunna tänka mig att få ihop massmejl till diverse personer inom musik och inspelningsbranschen vill jag bara säga att det intivativet kan komma att dröja något då jag har väldigt mycket studier just nu, om någon nu undrar vad som hände med mina förslag. Men jag ska verkligen försöka ta tag i det när jag får lite mer tid över i början av sommaren (eller slutet av maj), det hade verkligen varit intressant att få se om det går att få någon respons.
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/05/06 : 16:48:54
|
MKT bra inlägg markih, belyste verkligen det jag menar. |
|
|
Topic |
|
|
|