HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Obehagliga trådar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/26 :  14:28:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har nu kunna läsa åtminstone ett par trådar som gör mig mycket betänksam inför hur vi beter oss här på forumet. Att jag som skriver får tåla att andra har åsikter om vad jag har skrivet är naturligt men på samma sätt förväntar jag mig att kritik förs till MIG. Då har jag möjlighet att kommentera, ändra och möjligen försvara mig.

Nu har vi sett exempel på där åsikter inte förs fram till en allmänhet INNAN berörd fått uttala sig. Dessutam till ett forum där (mig veterligen) berörda inte är med! Detta gör mig mycket tveksam till syftet med dessa trådar och får mig att känna visst obehag i magen.

Jag vill gärna skriva mer och fler artiklar (flera på gång) men skulle uppskatta om kritik framförs till mig personligen och inte på något forum där jag inte ens vet om det än mindre kan framföra mig syn på saken. Jag tycker vi skall bete oss lika mot övriga delar av HIFI Sverige.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/04/26 :  14:36:12  Show Profile Send Sudden a Private Message
Väl talat, håller helt med!

John
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/26 :  16:06:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Usch, ja.
Vissa trådar här är som dom som hänger efter brännmaneter.
Men för det mesta så tycker jag att vi sköter oss bra.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:58:27  Show Profile Send Harman a Private Message
Micke Y, Väl talat min vän.
Nu till lite kritik, Jag har med stort nöje läs din kokbok och tycker att den är mycket informativ och bra. Har haft en stor nytta av flera tips som jag hittade i den...Tack!
Trodde du att det skulle vara negativ kritik nix positiv kritik finns ju faktiskt också.

Ha det gott!

MVH

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:32:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej Micke,

Visst har du rätt - åsikter skall föras fram till den som åsikterna gäller, iaf om man har någon som helst ambition att försöka komma frammåt, bli bättre.

Jag kan personligen reagera på trådar, eller snarare inlägg, där erfarna medlemmar lämnar det upp till mig, pac och mods'en att editera så att det blir sakligt, riktigt och ja faktiskt - lagligt. Vissa lyfter över ansvaret på oss. Det enda rimliga ordet är "oansvarigt".
Detta är något vi självklart tar upp med de berörda personerna (annars hade jag väl varit motsägelsefull så det räcker? ) och när vi gör det verkar som att många inte alltid tänkt på just "ansvaret".

Vissa trådar är klart märkliga och jag kan fundera på varför dom skapas...och jag funderar verkligen på varför dom är så intressanta när så många deklarerar att "det är minsann musiken som är viktigast". Men det är klart, Big Brother är ju populärt så...

Allmänt är det alltid ett tyngre jobb att vara positiv och frammåt. Att bromsa är av nån anledning lättare än att gasa (dvs driva nått frammåt). Driver man något frammåt och vill nå ett mål, betyder det i praktiken att man gör kompromisser. Kompromisser som "bromsarna" gärna påpekar ett par gånger!
Detta skriver jag inte speciellt om HifiForum.nu utan är en erfarenhet jag har från livet utanför HifiForum.nu (jo, det finns) men självklart är det erfarenheter kopplat till Hifi.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:34:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
epkpeng> Du är klok som en bok

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/27 :  03:47:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Absolut bör raka rör gälla.
Kritik som inte når den det gäller är ju meningslös.

Bravo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/27 :  09:04:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Skönt att det är fler som tycker som jag. Hoppas verkligen att dessa trådar inte dyker upp här igen.

Nog med pekpinnar, åter till musiken.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/27 :  09:24:27  Show Profile Send qsecofr a Private Message
öööö kan ni ge exempel på dessa hemska trådar. Att tala i gåtor gör ingen klokare. Ugh sade indianen.

Edited by - qsecofr on 2004/04/27 09:24:41
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/04/27 :  13:44:02  Show Profile Send razor a Private Message
Håller med qsecofr. Måste säga att jag inte förstår ett smack av ursprungsinlägget.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/27 :  13:51:40  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Det syftas nog på tråden om Mårten Design. Håller helt klart med Micke Y i så fall; har man konstruktiv kritik att ge så gå då direkt till konstruktören istället för att älta saken på detta forum.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/27 :  14:06:28  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Varför älta tråk när man kan lyssna på musik?

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/27 :  14:12:29  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nä gå och göm dig Åke tråk

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/04/27 :  14:42:17  Show Profile Send razor a Private Message
Men suck, får man inte ha åsikter om Mårten Design nu??? Alla andra märken får ju diskuteras, så varför inte dem? Ooops, glömde Advantage och S.A.T, men förutom dem så får ju alla diskuteras.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/27 :  14:50:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Razor:
A du e för rolig du!

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/27 :  15:01:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad som kom fram i MD tråden, var väl bara att medlemmen tyckte att det var fasfel och för dåligt släpp, samt dålig bas.

Kontruktivt inbär väl att man försöker ge sin syn på HUR man skulle kunna förbättra det oxå.
Dock förstår jag inte hur forumet skall kunna göra högtalaren bättre.

Håller med om att några exempel på "obehagliga trådar" skulle hjälpa denna tråd framåt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2004/04/27 :  15:14:42  Show Profile Send OliT a Private Message
Jag tycker ändå att diskussionerna känns bättre här nu än för några månader sedan, väldigt mycket tveksamheter och gömda pikar åt folk till höger och vänster. Det var sämre förr!

Norrlänning
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/04/27 :  15:15:23  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag undrar också, vilka trådar har varit obehagliga. Har förstått att MD-tråden ingår, men samtidigt så säger jag så här: Har man invändningar mot ljudet på en tillverkares högtalare, så köp något annat då.
Jag läser inte "allt" så därför undrar jag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/27 :  15:57:30  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Men hallå eller, hur fan skall han veta hur man åtgärdar problemen!!!

Vi snackar en 300 000 kr högtalare. Med all respekt för alla hempulare här men att vara tvungen att kunna lösa problem för att få framföra kritik (som räknas som konstruktiv) på en maskin i den kaliber framstår som extremt löjeväckande.

Ett forum är perfekt för sådana frågor, att höra av sig till konstruktören framstår enligt mig som om möjligt ännu mera löjligt.

Var inte så himla känsliga utan debattera mera.

Tack för kaffet!

Edited by - qsecofr on 2004/04/27 15:57:44
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/27 :  16:20:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jaså? En bra konstruktör tar åt sig av vad folk tycker OM det finns något bakom...
Om vi nu skall ta fallet med MD. Där medlemmen tycker att filtret var felkontruerat för att det blev fasfel. För att säga dett det är fel i filtret så bör man väl ha lite på fötterna eller ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/27 :  16:38:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag reagerade inte mot att någon har åsikter om en person/produkt utan hur och var den levereras. Det är väl alltid bäst(?) att göra det till den det berör inte till några helt fristående individer som inte har med produkten att göra överhuvudtaget. Hur skall den nå fram?
Vill man verkligen framföra sin syn eller vill man göra något annat på dennes bekostnad?

Micke

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/27 :  16:41:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Tack MickeY för din input.
Jag hoppas att vi tack vare det kan komma tillbaka till "on topic".

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:09:19  Show Profile Send Harman a Private Message
Jaha jag missuppfattade nog denna tråd lite jag trodde att den handlade om den obehagliga tråden om PW, jag har inte ens läst den tråden som diskuteras här...Har alltså inga åsikter om denna tråd.

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:22:43  Show Profile Send razor a Private Message
Det måste vara en plåga att läsa alla tidningar där alla möjliga prylar mellan himmel och jord testas, och omdömen levereras utan att konsultera konstruktörerna/skaparna. Vad gäller tråden om PW, så är min uppfattning att den hade gått över gränsen om PW varit en "vanlig" privatperson, som de flesta av oss här på forumet. Nu är dock situationen en annan i och med att han skriver i en tidning, och därmed är en offentlig person. Som offentlig person får man tåla lite mer, även att granskas och kommenteras öppet. Jag säger inte att lagar om förtal osv inte gäller offentliga personer, men ribban ligger definitivt högre.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/27 :  17:30:09  Show Profile Send Harman a Private Message
Razor, Rent juridiskt så ligger ribban på exakt samma nivå oavsett vem du än är i samhället.
Sen kan jag hålla med att man får tåla mer kritik som offentlig person. Men enligt mig är det en stor skillnad på kritik och förtal. Ha det gott!

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/04/27 :  22:36:00  Show Profile Send Saro a Private Message
Jag har gett konstruktiv kritik färdigt på detta forum. När jag försökte uppmärksamma vissa saker som kunde göras bättre blev jag hänvisad till att ta mitt pick och pack för att snällt lämna forumet. Hurra för yttrandefriheten och allas expertis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000