HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Obehagliga trådar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/04/27 :  22:52:52  Show Profile Send razor a Private Message
Man märker hur oerhört starkt konsensustänkandet är i "hifivärlden". Uppenbarligen så är man mycket konflikträdd. Vad det beror på kan man ju undra...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/04/27 :  23:40:55  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag har gett konstruktiv kritik färdigt på detta forum. När jag försökte uppmärksamma vissa saker som kunde göras bättre blev jag hänvisad till att ta mitt pick och pack för att snällt lämna forumet. Hurra för yttrandefriheten och allas expertis
Och vad är detta.
Och jag undrar fortfarande vilka är de obehagliga trådarna

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/28 :  00:13:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM vi inte skärper till oss, så kommer detta att bli en av dessa otrevliga trådar. Gräv ner stridsyxorna nu ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/04/28 00:20:09
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/04/28 :  00:24:53  Show Profile Send Saro a Private Message
zalve stridsyxan min består av ögon och erfarenhet att söka fel. jag kommer inte att gräva upp den för då blir det förmodligen ett jäkla liv. Jag förstår iof inte vad denna tråd tjänar till men han som startade tråden kanske skulle vilja presentera några bättre egenbyggda högtalare än md´s egna. Konstruktören bygger högtalare som HAN eller HON tycker låter bra. Så är det bara. Vad ska man kritisera? Konstruktörens personliga smak som denne vill dela med sig av? Njaa. Vad man kan göra är att berätta vad man tycker kunde varit bättre för sin egen smak. Konstruktören kan ju knappast anpassa sig efter allas smak utan gör lättast i att följa den väg som han/hon personligen föredrar.
Min egen anläggning är ingen dussinvara. Handbyggda högtalare som finns i några få ex och minst sagt udda elektronik. Allt byggt efter konstruktörens egna smak och tycke. Och jag som kund har hittat en kompromiss som funkar för mig.

För det är väl ändå det hifi blir hur hårt man än sliter! En kompromiss!!

MVH samuel rönnqwist, drar sig ur tråden!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/04/28 :  00:47:18  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Håller med om att några exempel på "obehagliga trådar" skulle hjälpa denna tråd framåt.

Zalve! Kan du svara på vad allt detta handlar om egentligen, mycket konstig tråd tycker jag, ingen vill ge några svar vad den egentligen handlar om.
Skriver man en tråd och vill lufta något så är det en bra början att tala om vad det gäller.
Den här tråden kan ni lika väll låsa om ingen vill förklara vad den handlar om egentligen.
Mvh

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/28 :  01:39:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag vet inte vad tråden handlar om,,, Antar att det är något som har med att göra att en del trådar "ballar ur", där det handlar om ÅSIKTEr och TYCKANDE... Och på en gång, så kommer det upp nån om att Hififorum håller hela producent/leverantörs sverige om ryggen och är köpta.

Bra skrivet Samuel.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/04/28 :  01:50:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Okej Zalve, det vanliga alltså.

Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/04/28 :  05:38:59  Show Profile Send Saro a Private Message
Tack zalve..
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/28 :  11:53:07  Show Profile Send krippe a Private Message
Måste säga att jag fattar faktiskt inte heller vad trådens syfte är. Okej, man ska ta kritik med den kritiken berör, ganska självklart. Men när jag läser denna tråds första inlägg så får jag uppfattningen att trådskaparen är missnöjd med något som drabbat denne själv, oklart vad. Anledningen till att trådar så ofta "ballar ur" tror jag inte först och främst beror på att folk söker bråk, utan snarare på att trådars frågeställning är så oklar. Innan man skapar en tråd kanske man ska tänka igenom vad man vill ha sagt och hur man gör det på bästa sätt, så att det inte uppstår en massa meta-diskussioner kring vad tråden egentligen handlar om.

Ang tråden om "konstruktiv kritik av MD", så får man väl som initiativtagare till en sådan tråd faktiskt vara beredd på att i detalj redogöra för vad man tycker är fel samt vad som bör göras för att rätta till felet. Det är ju själva innebörden av konstruktiv kritik. Att bara ge ett omdöme av en produkt är inte att ge konstruktiv kritik. Att börja en tråd med att i fem meningar ursäkta sig för att man inte tycker en produkt är bra är inte heller konstruktiv kritik. Dessutom hör det väl till sakens natur att man måste kunna försvara sin kritik, när den nu ligger på ett sådant tekniskt plan, men en sådan diskussion verkade inte trådskaparen intresserad av.

Alltså, obehagliga trådar uppstår antagligen därför att:
1. Trådens syfte är oklart alternativt direkt opassande (förtal o dyl)
2. Diskussionsdeltagarna kan inte hålla sig till ämnet, vilket är ett direkt resultat av punkt 1. ovan.

Edited by - krippe on 2004/04/28 11:55:10
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/28 :  18:51:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Till Er som inte förstår vad tråden handlar om.

Min tanke var att om man vill framföra sin kritik på en produkt som i tråden om Mårten design så bör man rikta den dit. Att ge den här ger inte så stora chancer att den når fram vilket författaren vet. När man sen i första kritiska inlägget inte ger en enda kritik (kommer efter begäran 2 ggr)och då undrar jag om vad syftet är med att starta en tråd med kritik (utan att ge någon)som inte når fram fram.

Jag kanske är onödigt konspriratorisk men det kändes som syftet var ett helt annat.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/04/28 :  19:21:49  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ok, nu fattar jag.
Om man kallar nåt kontruktiv kritik så måste ju den förstås riktas till nån som skulle kunna göra något åt det om kritiken är befogad.
Om det gäller kritiska omdömen och personlig smak så är det väl sånt som skall diskuteras här.
Däremot måste man ju hålla isär personen och produkterna oavsett om det är ett proffs eller en amatör som skapat något. Märks ju också i en del svar att folk tar kritik av sin stereo som ett personligt påhopp. Dock måste ju folk som hävdar sin uppfattning någonstans vare sig i tryck eller här räkna med att bli ifrågasatt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/04/28 :  19:33:33  Show Profile Send Merry a Private Message
mycke tjafs på detta forum tycker jag , klart man har gjort en del oigenom tänkta yttrande om div saker men va då !!! vi är ju på ett forum och inte ett av FN'S toppmöten eller
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/28 :  23:18:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
....inte ett av FN'S toppmöten eller
Inte, då har jag missuppfattat hela grejen, är inte detta ett forum där man ska diskuterar om världsfreden?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/04/28 :  23:22:30  Show Profile Send Saro a Private Message
Ibland undrar man. Känns som att vi skulle kunna lösa världsproblemen här. Bara att låsa alla trådar om krig :P
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/04/29 :  07:16:51  Show Profile Send joakim a Private Message
Om vi säger så här.... det finns anledning till att jag trots min ålder på forumet sällan är här numera ...
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/29 :  16:00:58  Show Profile Send qsecofr a Private Message

bla bla bla bla oj vad obehagligt det känns att läsa denna hemska tråd. MD konstruktiv kritik tråden fick jag mardrömmar av.

Skärp er gnällisar !

Edited by - qsecofr on 2004/04/29 16:01:58
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000