HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare runt 10k
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/04/24 :  13:06:50  Show Profile Send olof a Private Message
Hoj!
Jag har ska flytta mitt ljudrum från mitt föräldrahem till en lägenhet i sommar. Mitt ljudrum där kommer att bli väldigt litet troligtvis (8-9kvm). Så jag tänkte inhandla ett par stativare om nån månad(vincent 238 förstärkare). Nu till problemet, det finns ganska många för 10k. Jag skulle behöva lite hjälp med att sortera ut. Jag har funderat på von schweikert vr-1, dynaudio 52se, jm lab electra 906, aurum cantus leisure 2, kanske även B&W 805 beggat. Motiverade tips är välkommet

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/04/24 :  13:18:16  Show Profile Send goodsound a Private Message
Varför inte s.m.f´s Dynaudio 1.3se!? Lite dyrare än 10k men vilken högtalare...
kolla under säljes!

// Svante
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/24 :  13:32:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
Om man har stora förstärkare är 1.3 SE säkert ett bra val.
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2004/04/24 :  15:09:47  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Glöm inte Amphion Argon.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/04/24 :  17:31:13  Show Profile Send wallraff a Private Message
Hitta ett par begagnade JMLab 905! Ruggigt bra!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2004/04/27 :  08:19:03  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Lyssna själv!!
PE-audio i Västerås har haft alla högtalare du nämner i butik. Nu har han dock inte Vr-1 inne men jag har lyssnat på dem och även lånat hem och mitt val blev Aurum Cantus Lesiure 2se.. Finns ingen bättre högtalare i den prisklassen! Inte i mitt rum med min elektronik iaf!!

Min anläggning!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20861

Det är bara att provlyssna och avgöra själv vad du tycker är bäst!

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/04/27 :  11:17:53  Show Profile Send ninja a Private Message
Kan verkligen rekommendera VR-1.
Bästa jag hört och nu äger jag ett par.

Go to Top of Page

mazon
Member

77 Posts

Posted - 2004/04/27 :  11:29:01  Show Profile Send mazon a Private Message
Kan också rekomendera 1.3SE. Spelar på dessa själv just nu via Gamut D200 och dom låter väldigt bra.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/04/27 :  13:36:43  Show Profile Send mapem a Private Message
Aurum Cantus 2se är mycket bra för priset. Värda det dubbla. Lönerna är låga i Kina! Bostons små monitorer VR M-50 och M-60 låter bra också. Sonus Faber Concertino Home är okej, fast det är långt ifrån Cremona Auditor! Men dom senare kostar ju 30+.

Såg för övrigt att ett par VR-1 är till salu på HiFi-magasinet. Dem har jag aldrig hört, men Von Scweikert kan nog aldrig vara fel.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/04/27 :  19:31:48  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
8-9 kvm rum och ett par dynaudio 1,3SE- jag är tveksam. Tror ni inte det blir "bumligt" i basområdet (då man i detta lilla rum får ha dem relativt nära bakvägg). Audience 42orna jag hade mådde ju bra av att komma ut en meter bara dem....

Ingen har ännu nämnt totem. Nya modellen rainmaker eller ett par begagnade model one är värda att kolla upp.

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/27 :  20:44:58  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
B&W 805 är snälla mot rummet och låter väldigt bra om du gillar en precis ljudbild. De vill dock ha minst 100W, är min erfarenhet, för att ljudet skall släppa, annars kan de låta tråkigt. Till dem kan du koppla hur fina förstärkare som helst, de växer med uppgiften.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/28 :  01:06:32  Show Profile Send FBK a Private Message
Intressant tråd, då jag själv skall köpa nya högtalare innan årets slut. De flesta allternativen är väll uppräknande, men kom på två till som kan vara intressanta för din del.

Monitor Audio G10
Audiovector Mi1 super
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/28 :  07:46:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag är också ute och förbereder högtalarköp enligt konceptet "stativare max 10 000 för litet rum". Utöver de som redan nämnts kan jag lägga till dessa på listan över intressanta högtalare:

- Pen Audio (http://www.penaudio.fi/), Rebel 2 är värda att kolla upp om du har möjlighet. Jag har hört dem som hastigast hos High End i Stockholm och de låter helt OK. Dessutom har de ett bra format för små rum: Smala, inte speciellt höga men djupa. Det gör att de blir mer lättplacerade (i alla fall där jag avser placera dem). Basporten sitter emellertid bak så de kräver lite avstånd till bakväggen.

- När det gäller Totem (http://www.totemacoustic.com/)bör man också lyssna på Mite och Dreamcatcher. De är lite mindre och gräver inte lika stort hål i kassan som de modeller M.Thorsén nämnde.

mvh/ Jörgen G

edit: kompletteringar av text och länkar

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/04/28 08:21:30
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/28 :  08:06:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Varför inte dom nya högtalarna från QRS Modell LUNA, dom låter enligt min mening kanon
för 6900:-
Du kan se dom i denna tråd:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26814

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/28 :  09:47:51  Show Profile Send Aton a Private Message
Om du är stockholmare kan du spana in demoexen från Intelligent Sound hos HiEnd of Sweden eller vad butiken nu heter. Stora stativare.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/28 :  15:52:01  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Med 9m2:s rum blir kan det väl vara en ide att utgå från högtalare som låter bra även nära bakvägg, behöver de en hel del luft hamnar de ju plötsligt på var sin sida om dig istället för framför

Ur den synvinkeln är Linn Katan rätt bra (10k nya), funkar de gånger jag hört dem utmärkt 10-20 cm ut från väggen, dock är de lite trögdrivna, och sen är det ju väldig smaksak vad man vill ha för ljud. Finns säkert andra märken som har stativare som trivs bra nära bakvägg.

N805:orna ska väl oftast vara en bra bit ut från väggen vilket kanske talar till dess nackdel..? Dock ute på djupt vatten där, har inte själv mer än provlyssnat B&W:arna i butik..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/04/28 :  16:46:23  Show Profile Send olof a Private Message
Jag tackar å bockar för alla förslag. Jag ska gör så att jag åker upp till stockholm (bor i växjö) i nästa vecka (med lite tur) å ta mig ett lyssningsrace så får vi se vad som kommer ur det. Hursomhelst har jag spikat hemlåning av vr-1 och leisure 2 från de trevliga pojkarna på Soundproof.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/04/28 :  16:47:17  Show Profile Send olof a Private Message
Vet någon var det finns en utförligare recension av penaudios högtalare?
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/04/28 :  17:03:13  Show Profile Send mapem a Private Message
Penaudio var chockerande snygga! Nordisk design, va! Nån som vet vad dom köstar, Charisma och Rebel 2?
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/04/28 :  18:20:12  Show Profile Send 10 a Private Message
Om du ska åka upp till Stockholm bara måste du höra av dig till Ino Audio och höra om det finns tid för att lyssna på piP. En hel del har skrivits om dessa högtalare, men om de passar dina öron, kommer du inte hitta nåt bättre under pi60.

Och till alla andra, låt nu inte den här tråden spåra ut p g a den här rekommendationen.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/04/28 :  18:35:37  Show Profile Send molsson a Private Message
Närå, vi skall inte säja ett piP.

No hay banda!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/04/28 :  18:39:52  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag skulle titta efter sonus faber. Concertino eller concerto. Dessa har basreflexporten på framsida, och blir mer okänsliga för placering nära vägg. Finns på reference audio (www.ref.se) föe 8-13Kkr. Ring först bara, eftersom Anders på ref blir vansinnig om han måste flytta runt högtalare oanmält.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/28 :  20:23:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
mapem:
quote:
Penaudio var chockerande snygga! Nordisk design, va! Nån som vet vad dom köstar, Charisma och Rebel 2?

Muntlig uppgift vid mitt besök igår var att Rebel 2 kostar 9 000 kronor och Charisma 25 000.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/28 :  23:48:16  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Mina 805:or trivs bra nära väggen (nära för mig är några decimeter ut). De har porten fram. Nu står mina kanske en halvmeter ut för att jag har plats för det.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/29 :  00:03:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Försök köp ett par HFLS1or... ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/29 :  00:07:12  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Ja.. eller varför inte bygga ett par?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000