HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Soundcare superspikes eller några andra spikes?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/04/28 :  16:13:46  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Jag går i stora funderingar på att beställa nya spikes.
Anledningen till att jag vill ha nya spikes är två.
Den första är att jag vill ha en ljudmässig förbättring jämfört med de originalspikes jag har under mina stativ.
Den andra är att jag lättare vill kunna flytta runt och prova olika placeringar utav högtalaren, någonting som är extremt bökigt nu eftersom jag inte vill förstöra parkettgolvet och då hela tiden måste passa in med mina "spikesskålar".

Vilka olika spikes har egna spikesskydd där den själv hålls på plats utan att man måste böka? Har Soundcare detta t.ex.?

Prisgränsen går vid 1000:- för 8 stycken.

---> Mitt system <---

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/04/28 :  16:30:55  Show Profile Send molsson a Private Message
Prova rollerblocks, eller andra typer som är baserade på kulor istället för spikes. Lite beräkningar på dessa visar att resonanserna liggen mycket högre upp i registret.

/Marcus

No hay banda!!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/04/28 :  17:12:06  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej, Soundcare Superspikes "hänger med" själva utan bök. Mycket praktiskt, har det själv. Om det rent ljudmässigt är det bästa vet jag inte, men många tycker det i alla fall. Kostar just 1000 spänn för 8 st.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/28 :  17:13:13  Show Profile Send sker a Private Message
Hej Ipsen
Här finns en tråd som till viss del rör det du frågar om
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28087
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/28 :  17:24:46  Show Profile Send John a Private Message
Jag använder själv en budgetlösning som dock inte är det bästa alternativet: kuddar med möbeltassar (självhäftande) under.

Fördelen är att jag kan dra runt mina stora golvare hit och dit (måste möblera om fullständigt inför varje lyssning ) och att vibrationerna i golvet minskar massor. Nackdelen är kanske (kan inget tekniskt om sånt här) att högtalrana står lite "flytande" på tassarna och att jag inte får nån hjälp från golvet (via kuddarna) att dämpa vibrationer i lådan (eller nåt sånt som jag har hört ska vara bra )

/en john med en massa dåliga lösningar på samma gång

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/28 :  18:34:35  Show Profile Send pak a Private Message
soundcare är ju kanonenkla att använda om man sätter på de där mjuka filtgrejerna som följer men.då kan man ju bara dra omkring högtalarna hur som helst.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/04/28 :  19:46:01  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Lutar nog åt soundcare superspikes mellan golv och stativ och kanske något mjukare mellan högtalare och stativ. Mellan högtalaren och stativen är det någon form av små rektangulära gummi/skumgummiplattor.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2004/04/29 :  17:04:49  Show Profile Send Buffert a Private Message
Håller med pak ovan, soundcare är kanon, går att flytta runt hur enkelt som helst. Värt pengarna bara för det men i min anläggning gav de även en ljudförbättring gentemot de gamla spikesen (ursäkta svengelskan) och de gör dem ju ännu mer prisvärda.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/29 :  19:09:31  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag använder hockeypuckar direkt under högtalarna. Under dem ligger en dörrmatta. Dörrmattan har en gummisida som är vänd uppåt och en acrylvävsida som är vänd nedåt. Det blir lite flyttande ibland och då mina högtalare väger 110 kilo styck, så är detta en vettig och prisvärd lösning. Dessutom har jag flytande parkett, så spikes är inte aktuellt och de kuddar som finns i rimliga priser, är inte specade för över 100 kilo.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/29 :  20:18:15  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag har sågat av ett bordben och har alltså små ca 15mm höga träbitar som mina spikes står på, det fungerar bra säkert inte det bästa sättet dock.

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000