HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basdel till 2-vägare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2004/04/25 :  23:43:42  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Har länge funderat på att komplettera mina 2-vägare med en basdel.
2-vägaren består av Thiel C23 & C92/2*6.

Har tänkt att dela aktivt mellan 2-vägaren och basdelen.

Vore tacksam för tips

- på elementval, har funderat kring;
Thiel C220
Scan Speak 26W/8861T00
Eton 11"

Layout, ev enligt bilden,



Elementplacering, nära golvet eller närmare "toppen"?

Basreflex eller sluten låda?

Delningsfrekvens?

Tacksam för alla tips och råd...

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/04/26 :  00:45:36  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Vad jag har hört är det bättre att göra två fristående subbar istället för ”underdelar”. Subbarna kan man placera ut där dom låter bäst, vilket nödvändigtvis inte behöver vara under huvudhögtalarna =)

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/26 :  09:34:02  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Loovet, fina 2-vägare du har! Är själv fanatisk T&P förespråkare/anhängare! Är det en Golden Age Music byggsats?

Jag har hört nedanstående högtalare (med samma element som dina) med två olika basdelar, där högtalaren precis som på dina skisser har stått på basdelarna, vilket har fungerat alldeles utmärkt! De basdelar jag hört dem med hade;
  • En 10" TC-Sounds bas per låda, basreflex, runt 80l tror jag - var längesen men minns att det lät väldigt bra!
  • Två 8" T&P C220 basar per låda, sluten låda, 50l/element - WOW!!! Två dagar efter jag hade lyssnat på dessa basdelar var en komplett uppsättning T&P element för en trevägare på väg hem till mig! Den basen glömmer jag aldrig, avgrundsdjup men ändå aldrig bumlig eller otydlig, bara avgrundsdjup och med ett rejält fundament. Klarade orgeltoner på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare eller senare!

Så angående dina förslag;
  • Thiel & Partner C220 - Ett otroligt bra baselement som garanterat inte kommer göra dig besviken, fungerar bra både i basreflex och sluten! Kanske en aning dyrt dock..
  • Scan-Speak 26W/8861T00 - Ingen erfarenhet av, men tycker generellt Scan-Speak har dålig pris/prestanda. Dessutom har inte Scan-Speak riktigt samma ljudideal som T&P, tror inte de matchar så bra ihop. Speciellt inte jämfört med dina andra förslag!
  • Eton 11" - Har inte lyssnat så mycket på detta element, men mer på andra Eton element. Och Eton har lite av samma karaktär som T&P, därför inte så konstigt att flera kommersiella (High-End) högtalare använder en blandning av de båda. Eton gör väldigt bra baselement, rentav bättre än T&P enligt vissa.



MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/04/26 12:42:06
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/26 :  10:34:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Scan Speak'n är trevlig. Jag har testat att integrera den med T&P-element och det funkade inte.
C220 eller Eton's element är nog bättre bland de alternativ du radar upp.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000