Funderar lite på att bygga en Gainclone förstärkare, men det finns ju massor med olika schemat ute på internet.. någon som kan rekommendera nåt schema?
inverterat vänder man helt enkelt på kretsen... alltså kopplar man + på kretsen till jord och - till signal, alltså får man ut det i fel ordning så man måste koppla -på förstärkaren till + på högtalaren. (rätta mig någon om jag har fel)
Fördelen är att du kan använda ÄNNU färre delar och alltså teoretiskt få bättre ljudkvalitet.
Fråga att fundera på: Vad händer om du har en lite signal mellan + och - inpångarna på en opamp SAMTIDIGT som du hissar dessa kraftigt upp och ner? Problemet här är att opampen inte är helt immun mot detta. Detta uppkommer bara i ickeinverterande kopplingar. Parametern är "Common mode rejection ratio".
Exempel: Förstärkningen är 2 och insignalen är 1 volt. Spänningen mellan + - ingångarna är tack vare motkoppling i millivolt eller mikrovoltklassen men båda ingångarna hissas upp och ner 1 volt (samtidigt)!
Så jag kopplar altså + och - tvärtom på insignalen och högtalarutgången? Låter iaf som om det får bli en inventerad variant. Uteffekten blir densamma väl? Någon som kan rekommendera något schema, verkar finnas massor av olika.