HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Odin eller ME2 eller Froy?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:58:13  Show Profile Send mapem a Private Message
Efter att ha gått runt och lyssnat på alla möjliga högtalare och funnit att allt som låter bra kostar mer än vad jag hade tänkt spendera, har jag börjat fundera på att bygga själv. Jag var på HiFiKit och tyckte deras Odin lät väldigt bra, i klass med de bästa andra jag hört hos HiFi-handlarna. Jag kanske har knäck i lurarna men tyckte de påminde om SF Cremona t ex. Och det är ju inte dåligt. Sen har jag kollat runt lite på nätet och hittat andra liknande konstruktioner. Lynn Olsons ME2 verkar spännande. Och sen har Seas en mindre variant än Odin med namnet Froy.

Jag är nog tvungen att bygga en redan utprovad variant, har inga mätmöjligheter och känner mig för okunnig för att ge mig på några mer avancerade äventyr.

Jag har varit inne på traditionella mini-monitorer, det finns ju massor på nätet, t ex Hatt, men efter att ha hört Odin så funderar jag på en liten MTM-konstruktion.

Har någon här byggt ME2 eller Froy och kan delge mig erfarenheter. Hur låter dom? Finns det någon bas? (Det tyckte jag det gjorde hos Odin, en fin "o-bumpig" basåtergivning) Lynn Olson själv verkar antyda att ME2 inte har mycket till bas.

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/04/21 :  21:10:43  Show Profile Send radelius a Private Message
Jag har ett par ME2 och är det bas du vill ha så glöm dem fort. De har i princip ingenting under 100Hz. Subbar måste till!
Avstämningen av lådan är dessutom tokigt vald i orginalet, jag har hissat den till runt 70Hz. Då blir det åtminstone bra mansröster.
Skulle inte bygga den igen med facit i hand.
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/21 :  23:05:44  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Vill du ha en riktigt fullregister-högtalare som spelar otroligt bra med makalös djupbas rek. jag utan tvekan Acoustic Thor. Froy och dom andra har inte så mkt bas som dessa helt klart.

Den kommer komplett med högkvalitetsfilter och allt!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/04/22 :  07:55:57  Show Profile Send mapem a Private Message
radelius: Då blir det nog ingen ME2, jag känner mig varnad...

Max: Thor är superb men för stor. Vill helst ha en stativare (tror jag) som klarar bra bas också, men utan bumpighet.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/22 :  11:50:24  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Med Odin har du fullt ös ner till 40Hz ungefär och dom saknar ju inte bas precis om även thor går djupare.

Valet är ditt!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/04/22 :  18:36:20  Show Profile Send mapem a Private Message
Ja alltså jag är ju inte alls nån basnarkoman, tvärtom, men lite bas måste högtalarna klara. Det viktigaste är dock att röster och instrument återges naturligt och luftigt, och att alla klanger går att urskilja även när dom är många på en gång.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/23 :  02:46:58  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Dom låter även väldigt rent i svåra passager och kan spela grymt högt utan att tappa kontrollen.

Jag har haft både thor och odin hemma och odin går faktiskt djupare än vad man kan tro. I butiken tycker jag inte dom går så djupt faktiskt.

Prövade att biampa en gång med thor skillnaden var dramatisk minst sagt, riktigt kioskvältarbas med superkontroll!

Gillar du en diskant som "klingar ut" mer ska du välja den byggsatsen med T25CF-001. Millenium-diskanten (den med kopparringen) låter bättre rent hifimässigt men kan kännas lite instängd. (inspelningstiden är dock jättelång för denna..)

mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/04/24 :  08:35:48  Show Profile Send mapem a Private Message
Nu står valet mellan Odin, Proteus (eller nån annan Tony Gee-variant t ex DD8 eller Hatt Mk3), ProAc-klon, eller kanske HFLS-1. Inte lätt detta, det finns mycket att välja på för en självbyggare! Detta forum är en verklig guldgruva, men all info man kan få gör allt mycket svårare! Men kul!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/24 :  11:14:01  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Vi har jui verkligen ett fint erbjudande nu på HFLS-1 om du sett det?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

242 Evolution
Starting Member

17 Posts

Posted - 2004/04/24 :  14:57:19  Show Profile Send 242 Evolution a Private Message
Annars kan Seas Njord vara ett alterntiv med 8" bas element. Jag har byggt ett par själv och även tre vänner till mej. Vi är alla mycket nöjda med lådorna. Bra torr och stram bas som går väldigt djupt. Drum and bass funkar hur bra som helst att spela.
Vi köpte alla komponenter på Hifi kit och komponent kostnaden ligger på ca 3500:- för element och bra filterkomponenter. Det är ett enkelt 6dB filter. Kolla gärna in konstruktionen här:

www.seas.no

Klicka på Kits och sedan vintage.

Mvh Daniel

SAT Amplifix
SAT CDFix
Dynaudio Contour 1.3SE
Harmonic Tech Pro 11
Supra EFF-IXLR (Jo jag vet... den skall snart bytas ut!)
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/04/26 :  09:01:23  Show Profile Send mapem a Private Message
HFLS-1-erbjudandet verkar lockande, det verkar vara en lyckad konstruktion, i alla fall om man törs döma av vad som skrivs här på forumet...

Jag funderar på en annan variant: Odin men med billigare SEAS-element, tex L18RNX/P och 27TAFC/G, som verkar snarlika Excel-elementen, men för halva priset. Borde kunna låta rätt bra det med, men blir åtskilliga tusenlappar billigare. Behövs ett annat filter då?

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/26 :  12:00:33  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
svar ja

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000