HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kan de här användas till akustik...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/26 :  12:36:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag kan absolut noll om akustik men såg de här väggdekorationerna på ikea som heter strömma(bild nedan). Skulle ett antal sådana kunna användas som diffusorer eller liknande? jag tror själv inte de funkar men ändå lika bra att fråga..

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/26 :  12:58:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Om jag får gissa så fungerar de men inte särskilt effektivt. Vill du köpa färdigt eller kan du tänka dig att fixa själv? Svanå har ju flera fina som det kanske går att göra mer acceptabla för vardagsrumsbruk. Klä i vackert tyg eller så.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/26 :  13:17:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag var mest intresserad om de kan göra något...kostar ju bara 79 kr för tre st. Men jag är lite sugen på att göra något åt akustiken i mitt rum. Har kollat lite på Svanå faktiskt.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/26 :  13:24:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Klart de kan användas... Kanske inte lite stor effekt som med Seriöst utprovade. Om det fungerar att ställa upp 5 st 95x45 reglar så lär det där ge lite resultat oxå.

Jag skulle nog ha fyllt baksidan med byggskum eller nåt, för de ser lite plastiga ut nu.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/26 :  13:37:25  Show Profile Send marbrink a Private Message
Ok..tackar Zalve! Var i rummet ska de placeras? på sidorna? bakom högtalarna?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/26 :  14:02:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Sätt asfaltsmatta på insidan och prova och ställ dem vid första väggreflexen,,, Eller mitt emellan högtalarna (bakom/vid väggen)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/26 :  14:09:09  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det kanske blir till att testa om man orkar...=)
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/04/26 :  14:11:35  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jag byggde för skoj en absorbent med en markisolerings skiva (roxull markbatts) och gjorde en trä ram med baksida i och klädde isoleringen med tyg blev både snyggt och gjorde avsevärd skillnad i rummet.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000