HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Amplifix vs nya förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/25 :  23:47:16  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jag respekterar mantras tråd till fullo. Min fråga förblir emellertid obesvarad.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/25 :  23:53:20  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
En god musikåtergivare för mig återger musiken BEHAGLIGT
och njutningsfullt


Oj, oj...här händer det grejer!

Otto: Jag menar inte att en riktigt välgjord och transparent musikåtergivare inte skall låta behaligt och njutningsfullt för det är väl klart att den kommer göra det!

Däremot kommer de sämre inspelningarna att göra sig påminda ännu mer tydligt med en mer ofärgad återgivningen av signalen, på gott och ont.

Däremot tror jag de blir svårt att få ut maximalt välljud av de allra bästa inspelningarna med för mycket färgningar i anläggningen.

quote:
Och idealen är det som styr. Inte hur nära verkligheten ljudet är. Vill jag ha ett varmare ljud sa e inte det fel pa nagot sätt.


Självklart är det ens egna ideal som styr, däremot är jag personligen mest intresserad av den elektronik och de högtalare som förvränger och färgar musiken så lite så möjligt. Jag vill höra musiken som den är inspelad på skivan, men givetvis har jag full förståelse för de som inte delar min uppfattning, tror inte jag har påstått något annat.

Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/26 :  11:01:16  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Amplifix gammal ??

Hmmm skulle man behöva byta förstärkare var 5 år pga utveckling?

Knappast.

Tyckte man den var bra när den kom så är man nog lika nöjd i dag, att ha invändningar mot produkten som sådan är en annan sak.

Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/04/26 :  15:57:37  Show Profile Send dekengren a Private Message
Ekan, svaret på din fråga är att jag inte har så omfattande erfarenhet av rörförstärkare, men jag dissar inte rörförstärkare för det. Dock tycker jag att dom i *prisklassen* distar mer än tex en Amplifix. Är det detta du inte håller med? Eller menar vi inte samma sak med transparens? (nu är jag OT igen... )
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2004/04/26 :  16:14:46  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Mantra!

Har alldrig tyckt speciellt bra om Amplifixen, "några" hade också kvalitetsproblem med den.
Det finns dock "nya" förstärkare i samma prisklass som låter sämre, priset är ju inte alls det viktigaste.
I denna prisklass så finns det massor att välja på, din övriga anläggning måste ju också "matcha" den "nya" förstärkaren.
Vissa billigare förstärkare från t ex Rotel, Nad eller Denon kan säkert låta bättre än A.
Mvh
Vinyl/forever

Krell vad är det?
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/26 :  16:39:25  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Inte Rega då???

Inte sjutton låter billigare stärkare av dom märken du räknade upp bättre än Amplifix. Mycket mer förlåtande ja, men bättre nix pix

Så det klart ger man fixen halvtaskiga förutsättningar är den inte kul medans en NAD exempelvis låter NAD oavsett.

No offence som dom säger i Syd Jemen.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/04/26 :  17:45:24  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Vissa billigare förstärkare från t ex Rotel, Nad eller Denon kan säkert låta bättre än A.



Även jag måste kommentera detta påstående. Jag har inte lyssnat på Rotel men däremot på NAD och Denon upp till c:a 10000kr och dessa förstärkare kan faktiskt inte mäta sig med Amplifixen på några punkter i min ljudvärld. Nu har jag iofs inte hört deras senaste alster men jag har inte hört något om en anmärkningsvärd förändring mellan pris/prestanda gällande dessa märken. NAD har en förstärkare som heter silverline s300 för 20000kr denna har jag också hört men inte i direkt jämförelse med Amplifix. Kanske dessa kan ge varandra en match?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/04/26 :  19:21:59  Show Profile Send Smackman a Private Message
Amplefixen rockar ! det gör iofs Vincents sa-30 sp-331 med :=)


Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/26 :  21:08:50  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Bara för att en specifik produkt inte matchar ens egna högtalare behöver ju det inte betyda att produkten är dålig på något sätt.
Det är avsevärt högre risk att felen sitter i högtalaren.

Amplifixen tycker jag har en väldigt välupplöst återgivning där det inspelade ljudet verkligen presenteras på ett rent och detaljerat vis, vilket givetvis för med sig att vassa och komprimerade inspelningar låter vasst och komprimerat, medans högkvalitativa inspelningar låter väldigt behagligt, levande och naturtroget.
Självklart finns det säkert ännu bättre musikåtergivare, men i vilket fall som helst så betraktar jag amplifixen som en mycket välkonstruerad förstärkare som är väl värd att äga.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/27 :  06:15:06  Show Profile Send Aton a Private Message
Forts på tidigare OT.

Jag tycker diskussionen om 100% absolut trovärdig återgivning är larvig. Vad menas egentligen? Vad sångerskan/musikern verkligen framförde lär du ju ändå aldrig höra eftersom diverse inspelningsutrustning och studiofolk har tafsat på ”originalljudet” och skapat en alldeles egen version av detta ljud. Den skapelsen kan knappast betecknas som ett konstverk som måste behandlas som en annan Mona Lisa. Vad ljudåtergivning i hemmiljö rimligtvis måste handla om är väl att bygga en anläggning där man trivs med ljudet som kommer ur högtalarna. Eftersträvar man inte en njutbar muskikåtergivning kan man väl lika gärna sitta i sin soffa och skrapa med en krita på svart tavla och lyssna på gnisslet som uppstår. Då finns alla möjligheter att uppleva en 100% korrekt ljudåtergivning, endast en och annan luftmolekyl står mellan dig och den sanna källan. Ansträng dig och ingen detalj skall gå förlorad! Musik? Ointressant. Ljudanalys är den sanna guden.

Amplifix? Systemet den spelade i lät härligt enda gången jag hörde något med denna förstärkare inblandad. Snygg är/var den också.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/27 :  07:55:02  Show Profile Send krippe a Private Message
Aton, , håller med!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/27 :  08:42:01  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Jag tycker diskussionen om 100% absolut trovärdig återgivning är larvig. Vad menas egentligen? Vad sångerskan/musikern verkligen framförde lär du ju ändå aldrig höra eftersom diverse inspelningsutrustning och studiofolk har tafsat på ”originalljudet” och skapat en alldeles egen version av detta ljud. Den skapelsen kan knappast betecknas som ett konstverk som måste behandlas som en annan Mona Lisa. Vad ljudåtergivning i hemmiljö rimligtvis måste handla om är väl att bygga en anläggning där man trivs med ljudet som kommer ur högtalarna.


Aton:

Det är väl klart att man skaffar ett ljud som man trivs med, och i mitt fall helst gärna ett ljud där högtalarna och elektroniken är så pass välkonstruerade att de tillför så lite eget ljud på musiken som möjligt, dvs de "låter" väldigt transparent.
När jag menar trovärdig återgivning syftar jag på återgivning av själva skivans inspelning och efterföljande behandling (dvs. mix och ev. mastring).

Självklart är många skivor mixade i en studio till det ljud som producenten och bandet vill ha på sin musik, men detta är ju inget som hindrar mig från att vilja höra deras slutresultat så naturtroget som möjligt.
Det är ju själva slutresultatet som finns på våra skivor och det är den informationen jag menar att en anläggning skall återgiva så korrekt som möjligt. Är jag tydlig nog?

Edited by - hifirocker on 2004/04/27 08:42:50
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/27 :  09:01:44  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Anton apropå din OT, det finns levande musik(klassiskt mm). Där kan man alltid referera till verkligheten.

Edited by - qsecofr on 2004/04/27 09:02:23
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/27 :  09:26:14  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
qsecofr:

Precis, och många klassiska inspelningar är ju av suverän kvalitet med extremt stort frekvensomfång, makalös dynamik och rumslig information i massor! Här existerar varken limiters, kompression eller dylikt, och när det gör det är det troligtvis i väldigt begränsad omfattning. Om man får sådana inspelningar att låta mycket nära verkligenheten skulle jag misstänka att man har en mycket kompetent anläggning (och rum).
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/27 :  10:06:46  Show Profile Send Aton a Private Message
Liknelsen med klassisk musik känns relevant. Men glöm inte att dynamiken i en ordinär klassisk konsert knappast kan rymmas på en skiva. Det måste vara helt omöjligt att åstadkomma, även om jag inte kan något om det tekniska.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/27 :  10:31:44  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad jag menar är annars att man bör intressera sig mindre för mätvärden som distorsion och mer för en förstärkares ljudegenskaper som t ex musikalitet. Det är väl betydligt mer relevant när vi talar om en förstärkares kvalitet som musikförmedlare! Tänk om man anlade ett mätperspektiv även på källan d v s sångare och musiker. Rätt absurt inte sant? Artist X sjunger bättre än Artist Y för har han 5% lägre distortion i det höga registret. Nej Artist Z är bäst, han har sammantaget ett mer njutbart distortionsspektrum. Ibland känns mätvärden helt enkelt inte särskilt relevant.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/27 :  10:46:47  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Aton:

Självklart säger inte mätningarna allt. Men mätningar bör ses som en hjälp på vägen men givetvis kan aldrig enbart mätningar berätta för oss hur en förstärkare låter som musikförmedlare.
Här handlar det om att kunna tolka mätningarna i relation till de man upplever när man lyssnar.

Jag har inte någon erfarenhet av t.ex. f/e lyssningar men jag har respekt för de som pysslar med sådant och gör seriösa utvärderingar av hifiprodukter.
Ljud tekniska sällskapet är ju inte särskilt poppis här på hififorum men jag tycker deras argumentation är vettig och relevant.
Jag tror många har missuppfattat dem, liksom jag själv tidigare gjorde, men nu vet jag bättre .

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/27 :  11:34:47  Show Profile Send Aton a Private Message
Problemet om man gillar mätningar är att man kanske missar den förstärkare som (subjektivt för den personen i den anläggningen) låter bäst eftersom man sållade bort den i förväg p g a nåt mätvärde man inte gillade. Jag tror det är lätt att bli fördomsfull v g tekniska specifikationer. Så länge vi inte vet hur varje enskild mätvariabelnivå uppfattas av våra öron är det väl i princip omöjligt att tolka mätningens betydelse för hörselupplevelsen.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/27 :  12:03:51  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Aton:

Ja det vore verkligen beklagligt om någon dissade en förstärkare enbart pga av något dåligt mätvärde men oftast tror jag faktiskt inte man grundar sina slutsatser på ett dåligt mätvärde, åtminstone inte om man är seriös.

Jag tror dock att man generellt kan säga att en apparat som mäter dåligt sällan är en bra återgivare.

De apparater som mäter bra enligt ett begränsat antal mätningar, som till exempel effektkub, frekvensgång, distorsion osv, inte berättar för oss om de är goda återgivare eller inte.
Hörseln har som bekant en förmåga att ge en helhetsbild som är svårersättlig och eftersom det är ljudåtergivningen som ska optimeras är det just hörseln som är det lämpligaste mätinstrumentet.

Därför är noggrann lyssning vid utvärdering av ljudåtergivningsapparater självklart viktigast.
Ett test utan lyssning är otänkbart, men en test utan mätning är fullt möjligt, även om jag tror att mätningarna ofta är till stor hjälp.


Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/04/27 :  16:37:06  Show Profile Send dekengren a Private Message
Själv anser jag att musikaliteten ligger hos källan, dvs artisten, och inte är något som tillförs av förstärkeriet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/04/27 :  20:13:41  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Med vissa saker är mycket svårt att komma till någon konkret slutsats, för min egen del har jag hittat vad jag sökt efter hos PA slutsteg, och detta vad jag personligen funnit bäst för min del, och detta är helt odiskutabelt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/11 :  21:21:07  Show Profile Send Fyhr a Private Message
vad gäller rör vs amplifix så tror jag det beror på vad man söker hos sin förstärkare, kraft och kontroll så vinner nog amplifixen, men jag hade nog föredragit ett par Leak TL12 monoblock för 500 kr styck ändå :)

eller varför inte en trevlig Sugden förstärkare?

Det finns säkert någon Edison som låter bättre i vissa öron också, själv har jag inte jämfört så jag vet inte.
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:03:37  Show Profile Send mantra a Private Message
Hur är ljudet i Naim Nait 5i då? Åt vilket håll drar den.
Och vad ska man ha för kringutrustning för att den ska låta
så bra som möjligt, cd o högtalarare som drar åt det ljusa eller
mörka hållet?

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/05/15 :  01:11:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Inse detta forummedlemmar, smaken är som baken delad

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/05/15 :  01:50:50  Show Profile Send yudansha a Private Message
hifirocker: men vad ska mätningarna vara bra för då? Som du säger så säger de inte om det låter bra eller ej, och så grundar man inte inköpet på ett mätvärde, vare sig det är bra eller dåligt...

/Henrik
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000