Author |
Topic |
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/06/09 : 21:22:31
|
Vågar man länka till ett annat forum?
http://www5.head-fi.org/forums/showthread.php?t=73480
Klart intressant för den som gillar Wadia, stora capacitorer, gröna skivor, påkostade lyssningsrum mm. Spännande info på sista sidan, där de uppger sig arbeta på 'ett nytt sätt att avkoda SACD'. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/06/10 : 10:20:00
|
Skulle gärna kunna tänka mig ett par Power DACS..Hörde dom i Vegas för ett par år sen tillsammans med Avalon högtalare, UNDERBART är nog lite i underkant...
/Martin |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/10 : 10:25:47
|
Hej,
Det är vackra saker det där. Synd dom inte promote'as mer här i Sverige än dom gör.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/06/10 : 11:11:25
|
PowerDAC:arna hade varit roliga att höra. Jag såg ett par på Audigon för 'bara' $2X.XXX en gång. Synd att man inte slog till.
Ett av bara tre fungerande par, enligt länken. |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/06/10 : 12:39:18
|
"We've been developing a proprietary way to decode SACD unlike anything currently available. Wadia was founded on the principle of "there has to be a better way" and this still holds true today. Our new 921 Decoding Computer System is setup to be able to handle these new algorithms."
Spännade. Får vi se en 921-uppsättning på hifi-tidningarna omslag i höst tro..? |
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2004/06/12 : 10:44:29
|
Jag har för mig att det vid något skede fanns ett par PowerDacs till salu hos Lifelike Hifi i München.....så tydligen har åtminstone ett par sökt sig till Europa......
Wadia tycks använda sig av Hales-högtalare, ett märke som inte syntes farligt mycket i Skandinavien ens innan dess konkurs (Wadia och Hales har väl hört till samma bolag i något skede?). Ett par Transcendence 8 (toppmodellen) togs in i Finland i något skede, men de ville inte hitta ägare pga. sin mycket tunga bas (som krävde mycket stort rum). Har för mig att de i själva verket såldes till Sverige för nåt år sedan. Har inte själv hört modellen, så intrycket är baserat på vad andra lyssnare har sagt.
Någon som hört Hales-högtalare?
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/06/12 : 10:54:12
|
Wadia köpte Hales, men lade sedan ner dem när de själva fick problem, om jag minns rätt. De verkar fått lite högtalare på köpet i alla fall. |
|
|
RKL
Member
423 Posts |
Posted - 2004/06/12 : 10:58:08
|
Men har inte även Wadia bytt ägare sen dess? Alltså efter hela Hales-äventyret?
|
www.highendnews.com |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/06/12 : 12:09:34
|
Jo, och i samband med det lades Hales ned. Man räddade Wadia, men inte Hales. |
|
|
audiojan
Member
91 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:09:38
|
Som ägare till ett par Hales, så tänkte jag rätta ut frågetecknen ang. Hales och Wadia...
Wadia köpte alltså Hales, och anställde dessutom L. Paul Hales. Tanken var att utvecka digitala högtalare. Tyvärr så hamnade Wadia i ekonomiska problem och gick i konkurs. Ledningen av Wadia köpte tillbaka rättigheterna till namnet Wadia samt samtliga patent ifrån konkursförvaltaren. Hales gick därmed under... Senast jag hörde något så jobbade Paul Hales för PMC med utveckling av professionella högtalare... |
"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:39:01
|
Synd, det verkar ha varit fina högtalare. (Har aldrig hört några.) |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 12:02:50
|
Har hört Hales ett par gånger, senast i fredags...
Dom är alla riktigt trevliga, strama och korrekta men väldigt njutbara....
/m |
|
|
|
Topic |
|