HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifimöbel !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/04/24 :  07:20:56  Show Profile Send Leif B a Private Message
Det finns ett otaligt utbud av Bänkar och rack.
Finns det någon som kan rekommendera någon speciell som både är tilltalande och ljudförbättrande?
Finns det någon som använder Skilfing? Kommentar?
Det får inte bli alltför dyrt, max budget runt 10000:-

mvh

Edited by - Leif B on 2004/04/24 07:22:29

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/24 :  07:52:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Skilfing är bra men lite pillig att få varje hylla att stå i våg, särkilt om trafon i tex förstärkaren sitter i ena sidan av maskinen. Men visst är den bra!

Jag har en bänk nu som Engelholm Audio gjort till mig


Där varje bänkskiva vilar på gummibussningar som är mellan den plattan som bänken vilar på och bänken...

Hmmm... Epkpeng kanske kan förklara det här bättre.....

Men bra är den helt klart!!! Kostade 12.000:- i mitt utförande och är stor och stabil men ändå ljudförbättrande!!!

Jag vet inte om du förstår bättre när du ser på korten... Men fråga gärna så skall vi se omjag kan svara...




Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/04/24 :  08:36:48  Show Profile Send Leif B a Private Message
Fin bänk du har.
Jag förstår hur du menar. Ser dock inte gummibitarna.
Är rörelektronik mer känslig för vibrationer?
Jag har Copland för resp. slutsteg.

mvh
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/24 :  08:42:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
All elektronik är känslig för vibrationer men jag TROR rör är extra kännsliga. Är dock ingen rörguru....

Jag skall se om jag kan ta några bilder under dagen idag som mer visar själva upphängningen...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/24 :  10:17:06  Show Profile Send MatsT a Private Message
All elektronik är mer eller mindre känslig för vibrationer, rör är mer känsliga och det beror på mikrofoni. Om man knackar på ett rör i drift så hörs det i högtalarna, mer eller mindre beroende på rör. En del är mycket känsliga och bör undvikas andra är ganska okänsliga. Problemet är inte jättestort men visst kan man vinna lite på att dämpa vibrationerna. Näst efter rör är nog kondensatorer mest känsliga och mekaniska konstruktioner som CD-drive t.ex kan vara känsliga.

Sedan skivspelarna tagits mer eller mindre ur drift diskuteras inte vibrationer så mycket längre men på den tiden jag höll på med skivspelarmodifieringar så var vibrationsdämpning mycket prioriterat. Jag hade en gång en som var så känslig att jag hörde i högtalarna när ytterdörren våningen under stängdes, det behöver väl knappast sägas att det gjorde skillnad att dämpa vibrationerna.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/04/24 :  11:07:52  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hej Leif B, jag använder själv skillfingbänken och det stämmer som påpekats tidigare i tråden (pillig). Det finns däremot en bänk som är båte snygg och ljudförbättrande titta på http://www.bja.se (Nåt som faller dig på läppen ? PM`a ).

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/24 :  11:20:01  Show Profile Send sampix a Private Message
Själv använder jag en Schroer & Schroer-bänk. Nu är jag lite osäker på om glasskivor skall vara det mest optimala när det gäller vibrationsdämpning. Har svårt att tänka mig det..men fina är de iaf Upplevde dock en klar förbättring mot min tidigare träbänk.
Kostar ca 12000 i detta utförande.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/24 :  11:51:09  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Hmm...varför inte 2000 på bänk och 8000 på stereoprylar..? Eller tänker jag fel nu..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/04/24 :  15:43:36  Show Profile Send Leif B a Private Message
Bra fördelning om man inte har någon elektronik.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/24 :  15:49:36  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Haha, dagens sanning!

www.linnforum.se
Go to Top of Page

melodier
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/04/28 :  03:33:28  Show Profile Send melodier a Private Message
Jag använder Skilfingbänk med tillhörande koner och jag tycker att den är kanonbra, lyfter ljudet oerhört mycket och så är den supersnygg

Rekomenderas verkligen!

Mvh
Calle ifrån Skövde

Min läggning: Sonus Faber Cremona Auditor - Krell KAV300iL - Meridian 588
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000