HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nybörjare med Vinyl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/25 :  14:21:14  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Då jag har ett X antal vinylskivor sedan tidigare men de senaste tio åren inte ägt en skivspelare funerar jag på att skaffa en, den första "riktiga" vinylspelaren.

Vilken prisklass pratar man om då man vill ha ett hyffsat bra ljud men inte vräka på allt för mycket. Det är både phonosteg och vinylspelare jag behöver.

Några tips på sådana grejer som ligger bra i pris i budget klassen?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2004/04/25 :  15:42:08  Show Profile Send €riC a Private Message
ProJect Debut låter inte dåligt, strax över två tusen kronor, ett par hundralappar extra om du vill ha den i någon rolig färg. Den fins också med inbyggt phonosteg. Den levereras med Orthofon OM5.
Men det beror ju på vad du har för utrustning i övrigt, det är ju inte kul om det låter väldigt mycket sämre (eller mindre bra) när du spelar vinyl. Om du kan lägga lite mer skulle jag rekommendera en Rega P2, kanske med ett phonosteg för en billig peng och kanske någon billig pickupp till. Det går då att bygga vidare på den lösningen efterhand, tex med bättre phonosteg och pickupp. Armen (RB250), är dessutom bra och kan om det skulle behövas flytta över på en bättre spelare i framtiden.
Man skulle kunna tänka sig tex Rega P2 (med RB250 arm) för 3500kr, någon pickupp för ca 500kr (tex Sumiko Oyster, Grado Black, Orthofon OM10, osv) och så ett Vincent eller ProJect phonosteg för en ca 1000kr. Då har du en bra spelare med goda framtidsutsikter för ca 5000kr. Medans ProJect Debut går på ca 3000kr med inbyggt phonosteg. Jag skulle som sagt satsa på Rega lösningen, men Pro-Ject Debut är inte dålig den heller.
Kan man däremot tänka sig att handla begagnat så kan man som vanligt få mycket mer för pengarna, men när det gäller vinylsvarvar ´ska man nog helst ha lite kunskap om dessa (inställningar osv) om man ska ge sig på begagnatmarknaden, eller en bekant som kan sånt.

Lycka till!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/25 :  15:56:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Begagnat marknaden är inget problem för mig. Så har jag byggt min anläggning och på så sätt fått den bättre än lagt dessa pengar på nya grejer.

Vad gäller vinylspelande är det väl upp till max 5000:- jag tänkte på. Det kommer troligen inte att spelas eller köpas nya LP skivor allt för mycket utan mer för att kunna spela de gamla klassikerna. Såg CH´s paket på beg. marknaden detta kunde varit intressant om jag inte denna månad redan haft en del Hifi utgifter.

Ska kolla in de tips du gav €riC, de verkar vettiga.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/25 :  18:35:58  Show Profile Send cittroman a Private Message
Thorens!!!

Project 6.1 och 6.9 är mkt trevliga spelare, dock lite svåra att hitta på begmarknaden.

Ariston har du också, tex denna:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28096

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2004/04/25 18:41:39
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/26 :  07:15:14  Show Profile Send Per G a Private Message
Pro-ject RM4 kostar 4.400 inklusive kablar och pu.
Denna spelare har jag hört i olika system och den skäms inte för sig i något sammanhang. Kompletterat med ett Creek phono steg så har du en riktigt bra svarv för runt 5.000.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/26 :  07:38:16  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Finns det en Creek phonoförstärkare för 600Kr ?????

I så fall åker jag och köper en sån imorgon
Jag behöver nämligen en phonoförstärkare till min Linn och jag hade tänkt mig en Projekt för 800Kr. Jag hade en Creekförstärkare på 80-talet och den var helt ok.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/04/26 :  09:31:07  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Mangew: försök att få tag i en beggad Rega Planar3.
Du kommer att bli nöjd.

/Andrea

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/26 :  13:57:13  Show Profile Send cittroman a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14831

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/26 :  18:59:33  Show Profile Send Per G a Private Message
Dan,
Lillebror handlade ett Creek phonosteg för klart under tusen-lappen, kan inte komma ihåg vad det var för beteckning men priset och resultatet var mer än godkänt!
Hans RM4+Creek spelar bättre än hans nästan dubbelt så dyra Arcam cd.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/04/27 :  19:20:38  Show Profile Send nelsson a Private Message
En begagnad Rega rekommenderar jag varmt, det är en enkel och problemfri spelare med mycket hög kvalitet som lämar sig väl för framtida modifieringar och obyggnader. (Jag köpte själv en planar 3 häromdagen)
/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/04/27 :  22:05:40  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Ljudkompaniet i Uppsala har REA på en (1st) Rega P3...

www.ljudkompaniet.se

Jag var själv in och handlade min första egna vinylspelare i nämda butik. Spelaren en Pro-Ject 1.2 är nyss uppackad och står och lirar en gammal ruten live platta med INXS.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000