Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/04/24 : 13:58:34
|
Såg här som hastigast att det diskuteras extrema livslängder på rör. Det finns rör som är specialtillverkade för att stå "stängda" utan att bli katodförgiftade. Dessa var specialtillverkade för datorer (före transistorn) exempel på traditionella sådana rör är 5687 och E182CC. Nuvistorer är en miniatyrvariant på rör som ser ut som en förvuxen småsignaltransistor. Subminiatyrrören, t.ex 5703, är små: kanske 1 cm diameter och 3 cm långa och har inga ben. De har bara trådar som löds fast permanent. Jag tror inte att livslängden är orimlig. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/24 16:54:16 |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2004/04/24 : 14:23:12
|
Ahh.. vi närmar oss en lösning? |
|
|
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2004/04/24 : 15:02:11
|
quote: Jag har inget intresse av att driva en sån här fråga, jag har aldrig varit intresserad av att köpa någon MF produkt och mitt intresse ökade inte när Nuvistan presenterades, jag vet att många inom rör förstärkar branchen har samma åsikt dvs att de såg införandet av nuvistorer som ett marknadsföringstrick mer än något annat. Att använda ett ovanligt men inte speciellt märkvärdigt rör som 5703 är att fortsätta på samma spår och inte förvånande.
Jag ställer mig fortfarande frågande till om du lyssnat på Nu-Vistan eller Tri-Vistan? Om inte så tycker jag du ska lyssna på dem och billda dig en uppfattning om ljudet i stället för att komma med argument som är grundade på rörens låga "märkvärdighet" inom rör branchen. |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2004/04/24 : 17:17:52
|
Krippe, jag vet inte hur du fått för dig att jag rackar ner på produkten. Jag bara kommenterar rör och deras livslängd samt ställde mig lite frågande till rörvalet. Det finns inga klämmande skor här.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/04/24 : 17:26:12
|
Mera off topic, men jag tyckte detta var lite intressant. Så här skriver John Broskie (http://www.tubecad.com) i ett mailsvar på sin site om den här typen av rör: "Yoon is right about these tubes being the last tubes designed. Often called "pencil tubes" because of their diminutive size, they were some of the most carefully built and most vigorously tested of all tubes, as their main intended use was in demanding military applications, such as missile guidance. If the transistor's development had been stalled for one decade, these tubes would probably be the standard tubes used in audio today, as their small size and high performance would have compelled their use in home stereos. The only real liability to the subminiature, other than potential non-availability, is the limited cathode-to-plate voltage (usually 165v) and the low dissipation capability (usually 1.1w). Tube sockets might hard to find as well, but circular 8 pin IC sockets are close in size (the tube's pins are just wires that can be readily bent)."
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|