HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra CD eller DVD i 3-4000 kr klassen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Dude
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:35:20  Show Profile Send The Dude a Private Message
Någon har förslag på CD eller DVD spelare för 3-4000 kr. Jag funderar på en HK DVD 25 alt. 30. Dessa sägs vara mycket bra även i CD ljud. Någon som vet någon som är bättre i den prisklassen. Det är CD ljudet som är det intressanta, men visst är det en DVD spelare så är det att föredra eftersom man får bort en apparat då. Fast ljudet är viktigare än platsen...så CD spelare är lika intressant om ljudet är klart bättre.

En annan fråga, någon som vet om det skiljer något i ljudet mellan DVD 25 och 30?

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/04/20 :  17:07:26  Show Profile Send Baltazar a Private Message
En beggad Philips 963SA kanske? Lite knepiga att få tag i beggade och dom har tyvärr slutat tillverkas.
Ger enl. mig och många andra mycket bra 2-kanals-ljud för pengarna.

Mvh


Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/20 :  17:11:54  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej The Dude; Om det är CD ljud du är ute efter så skulle jag lyssna på Nad, Denon och Cambridge på hifi klubben. HK DVD 25 och 30 är bra CD spelare för att vara DVD spelare i den prisklassen men min uppfattning är att du får bättre CD ljud med en ren CD spelare i denna prisklassen,,,Är du dock ändå påväg att köpa en DVD så blir det ju en annan sak...

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/04/21 :  19:50:08  Show Profile Send zip a Private Message
Jag hjälpte faktiskt min mamma att hitta en passande cd-spelare i precis samma prisklass förra veckan så vi for in till Hifiklubben och lyssnade på en Denon DCD-1450 (4300:-) en Cambridge Azur 640C (3500:-) och en NAD 542 (4000:-)

Jag tog med mina hörlurar och hörlursförstärkare så att det skulle gå att jämföra så rättvist som möjligt och vi kom båda fram till att NAD:en passade bäst. Denonspelaren var bättre på att plocka fram detaljer men känndes rätt klinisk (och möjligen en aning vass), cambrigen lät helt ok så länge det var någorlunda gles musik, men hängde inte riktigt med när en hel symfoniorkester brakade loss...

Hoppas detta kan vara till någon hjälp

/Zip
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/21 :  19:58:02  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Zip, Har du jämfört Nad 521BEE med 542an någon gång?

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:12:48  Show Profile Send zip a Private Message
Näe, vi letade efter en spelare för mellan 3k och 4k så den kom aldrig med...

/Zip
Go to Top of Page

The Dude
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:51:47  Show Profile Send The Dude a Private Message
Tack för er hjälp. Men jag var och lyssnade på DVD25 mot Marantz CD5400 igår. Det var klar skillnad. DVD25 basigare (ala H/K :-))och lite grötigare. Marantzen mer klar och detaljerad. Det fick blir en Marantz.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/04/24 :  14:55:53  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag vet att många rekommenderar en HK DVD25, eller någon av de andra modellerna, för att få hyfsat cd ljud med en bra dvd spelare. Jag har själv en DVD21, som jag antar är exakt samma som DVD25 när det gäller cd avspelning (25:an har väl bara fler funktioner vad gäller bild??).

Jag har en Cambridge D500SE cd spelare i min anäggning, och jämför man den mot min HK DVD21 så låter tyvärr HK:n både tunn och kantig. Så jag nöjer mig med att använda min HK till ren filmåtergivning, vilket jag däremot tycker den är väldigt bra på. Jag måste säga att Cambridgen står upp hyfsat bra även när man jämför den mot dyrare spelare i 5K klassen...


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000