HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga ang. slutna högtalarlådor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:40:56  Show Profile Send Rishna a Private Message
Hej lärda entusiaster.

Jag och bror min kan inte komma överens i en fråga rörande baselementets rörelser i en sluten låda. När jag för in elementkonen med handkraft och sedan släpper studsar konen inte ut igen utan återställer sig till ursprungsläget i sakta mak, ungefär som om den hade någon form av motstånd som höll tillbaka den inifrån lådan. Detta fenomen har jag sett hos andra slutna högtalarlådor genom åren. Brorsan hävdar med bestämdhet att konen inte kan återställa sig på det viset eftersom lådan är tät, snarare skulle den studsa ut på direkten.

Jag är ingen expert och brorsan är ingenjörsstuderande vilket torde innebära att jag får på fingrarna, men ändå undrar jag hur det verkligen förhåller sig. Finns det någon anledning till varför baselementet inte studsar tillbaka igen? Är kantringar inte helt täta till exempel? Jag har sett flera olika högtalare agera likadant, såväl hembyggda som fabriksbyggda.

Hjälp mig få klarhet i denna fråga är ni snälla.

/Fredrik

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/04/23 :  14:33:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

verkar vara endera en otät låda eller
ett element som tjuvsuger luft någonstans.

Kan ju vara där bak vid högtalarterminalerna också..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/23 :  16:08:11  Show Profile Send krippe a Private Message
Det kan även bero på friktion mellan talspolen och magneten beroende på att talspolens upphängning (spindeln) eller elementkonens upphängning (gummi?) hamnat lite snett, men då borde det kanske höras ett svagt skrapljud av något slag?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/23 :  16:17:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har du provat att kortsluta terminalerna på högtalaren när du testat detta? Eller är högtalaren fortfarande kopplad till förstärkaren?

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/04/23 :  18:32:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


ehhh you say what?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/04/23 :  18:56:22  Show Profile Send David A a Private Message
Ett element i en sluten låda ska ju gå trögt att trycka in just pga att det är en sluten volym. Hur trögt det går beror ju på hur tätt elementet i sig är. Kon, dammkåpa etc. Skulle allt vara 100% tätt så skulle det inte gå nå vidare att trycka in den heller.
Osså som Nilkas sa: tätlister, terminaler, etc. Om själva lådan är otät brukar det ge sig till känna med visslingar och så vidare.

Edited by - David A on 2004/04/23 19:00:08
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/23 :  19:13:02  Show Profile Send krippe a Private Message
Bara det faktum att lådan är 100% tät innebär inte att det inte skulle gå att trycka in konen. Hur mycket konen påverkas av andra motriktade krafter (tryckkrafter) än den fjädrande upphängningen beror även på hur stor volym lådan har och vilken konens membranarea är (dvs vilken mängd luft den flyttar och därmed vilken tryckförändring den gör upphov till inne i lådan).
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/04/23 :  23:08:28  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Wohaa vad jag älskar att ha rätt!!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/23 :  23:12:23  Show Profile Send esl a Private Message
Lådan är inte 100% tät när du trycker in konen med handen, så luften pyser ut.
När du släpper handen är det bara elementets egna fjäder, spider och kantupphängning, som drar tillbaka elementet. Om det är som du säger att elementet nästan stanna kvar så kan du va lugn! Lådan är tillräckligt tät och spelar som den skall!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/04/24 :  00:00:03  Show Profile Send Uniper a Private Message
Hade lådan varit helt tät skulle man i princip kunnat använda den som barometer, bara att mäta hur långt från mittläget elementen står . Lite lär det ju alltid läcka.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000