HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tri-Vista med rör, på eller av?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/24 :  00:15:52  Show Profile Send krippe a Private Message
Marketing bullshit eller ej, falsk marknadsföring skulle jag vilja kalla det isf och om det visar sig vara lögn lär det slå tillbaka mot MF ganska hårt. Tror du verkligen de skulle riskera det?

Enligt dig så finns det alltså ingen möjlighet att ett rör skulle kunna hålla så länge? Inte ens Telefunken röret som EAR nämnde? Betyder det att ni två är oense på den punkten, två rör-experter emellan s a s

FYI så har MF:s Nuvista serie med rör i varit i drift sedan 1999 med gott resultat (felmarginal på 0.1 % av alla rör enligt uppgift). Att de dessutom är militärspecade är väl hela poängen med att man inte ska kunna komma undan med en estimated life-span på vad som helst som låter imponerande. Och slutligen med tanke på att rören tillverkats någon gång på 60-talet så borde det väl åtminstone i teorin vara möjligt att det faktiskt finns statistiskt underlag för hur hög felprocenten på dem är samt vilken livslängd de har, inte sant?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/04/24 :  00:20:08  Show Profile Send EAR a Private Message
Håller med Jax igen.
Krippe.Har du någonstans sett att jag påstått att de bara skulle hålla 10000 timmar

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/24 :  00:23:39  Show Profile Send krippe a Private Message
Nej men Jax påstod det och du verkade hålla med honom. Vad är ditt bud då? Får jag 50 000 timmar?

Inget svar på mina övriga frågor?
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/04/24 :  00:30:52  Show Profile Send EAR a Private Message
Har faktiskt ingen aning men 100000 timmar verkar helt otroligt när OBS=normfallet ligger på kanske 10000 timmar på ingångs(småsignalrör),Angående Telefunken Ecc803S så är det något jag läst på nätet och icke fått bekräftat.
Som du ser ovan skrev jag möjligtsvisalltså inte säkert.
Som tidigare så var din frågeställning om apparaterna skall stå på eller av så är det AV som gäller nattetid och när man inte är hemma
edit stavfel

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2004/04/24 00:45:39
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/24 :  00:49:03  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kostar dessa rör mycket eller? Annars är det väl bara att byta om/när rören lägger av... 100k timmar lär du ju aldrig spela med den maskinen.. då har nog allt annat brakat ihop innan!

Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/24 :  00:55:09  Show Profile Send krippe a Private Message
Jo men frågorna jag syftade på nu var:
1. Tycker du det verkar troligt att MF skulle begå en sådan blunder och sätta sitt rykte på spel? Jag menar, om det är en sådan sensation och så fantastiskt att bara ens våga tänka att ett rör skulle kunna hålla så länge, då borde väl en massiv skeptisk journalistkår ha reagerat när MF kunngjorde sin upptäckt och sina påståenden kring rören?

2. När du läste om telefunkenröret, var din spontana reaktion även då att "det verkar helt otroligt"? Är du alltså lika skeptisk till att det är sant det som sägs om telefunkenröret som du är skeptisk till 5703 röret? Om inte, varför?

Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/24 :  00:57:20  Show Profile Send krippe a Private Message
Neodynium:

MF säger att de lagt undan en uppsättning rör för varje apparat de tillverkar, i det fall att rören skulle gå sönder. Priset på dessa ska enligt uppgift vara överkomligt. Problemet är att det sedan inte finns fler rör. MF köpte upp de sista som fanns och de tillverkas inte längre. Därav att alla Tri-Vista maskiner tillverkas i begränsad upplaga.

Edited by - krippe on 2004/04/24 01:00:43
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/04/24 :  03:45:20  Show Profile Send EAR a Private Message
Jo jag är lika skeptisk angående Telefunkenröret.
Dessa hittade jag på Watford Walves.Fanns inga kvar att köpa sa du
5703WB RAYTHEON £8.00
Okey med beteckningen WB men ändå
Dessa hittade jag på The Tube store USA
Replaces 5703 types.

Assorted brands in stock.

Availability: Usually ships within 24 hours.

Return to 0000 to 9999 Tube Types


NOS-5703$9.95

Men det är kanske ett särskilt fabrikat du tänker på eftersom du säger att de inte tillverkas längre.Det görs inga Telefunken längre heller plus en hel drös andra rör

MVH
Slut med inlägg i denna fråga från min sida



Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2004/04/24 04:19:35
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/24 :  08:33:35  Show Profile Send krippe a Private Message
EAR:

Det är inte jag som säger att de inte längre finns att köpa [edit: därför att de inte längre tillverkas] och det är inte jag som säger att de har en livslängd på 150 000 timmar. Det är Musical Fidelity som hävdar det. Och med förlov sagt, så litar jag faktiskt mer på dem än på både dig och Jax. Det verkar ju faktiskt som att ni inte ens vet vilka rör det är frågan om och att första gången ni ö h t hörde talas om Tri-Vistan och dess speciella rör var här i denna tråd när jag och Sker diskuterade den. Det blir ju lite olyckligt att ni ska värdera dess rimlighet utifrån vad som framgår här, då jag personligen tyvärr inte kan redogöra för teorin bakom vare sig katodiseringen eller anodiseringen med elektroner och jonmoln och bla bla samt vilka principer som råkar gälla för just dessa rör. Att du skulle ha hittat den typ av rör det är frågan om på Tube Store USA låter ju helt osannolikt med tanke på att MF hävdar att de köpt upp hela det överskottslager som fanns. Så återigen, det är inte jag som påstår någonting i denna fråga, utan Musical Fidelity som valt att använda dessa speciella rör i sina apparater. Om du verkligen kan visa att de har fel i sak, så innebär det att de ljuger. Det får väl om inte annat framtiden utvisa annars.

Edited by - krippe on 2004/04/24 08:44:24
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/24 :  08:57:53  Show Profile Send krippe a Private Message
Uppenbarligen hade jag fel när jag påstod att de tillverkats på 60-talet. 80-talet ska det vara:

"The 5703 valve – the Heart of the 20th Anniversary Tri Vista Series
Two new products with very high quality valves are about to hit our shores. In an era when many have forgotten this technology Musical Fidelity keep proving with product after product that the transistor is not the only route to Hi-Fi Heaven. How they came about these valves and reading about what they were originally for is a fascinating story in itself and worth quoting Musical Fidelity in full.
The Tri-Vistor tube was a very limited production sub-miniature triode designed for military use only. Its particular characteristics are very low microphony, extreme reliability and long life, ruggedness coupled with excellent linearity and overall technical performance. These tough little tubes were designed in response to the discovery of the effects of a nuclear explosion on solid-state electronics. A nuclear blast gives off a huge electromagnetic pulse, which disables any solid-state electronics within its influence, so in the event of a nuclear conflict, solid-state quipped missiles wouldn’t work. These extra-special tubes had to be able to perform as well as solid-state, but be completely reliable and predictable under all conditions. Truly bombproof, in other words.
In late 2000 Musical Fidelity acquired what they believe to be the only known remaining cache of these tubes. The tube is called the 5703 and was found only after long and hard searching of the world of military surplus. Interestingly, the tubes were made in 1982, the same year that Musical Fidelity began - hence their integration to Musical Fidelity’s 20th Anniversary product line-up.
To Musical Fidelity’s knowledge, the 5703 is the most reliable tube in the world. It also outperforms the previously used nuvistor in many ways and has a lifetime well over 100,000 hours – or more than a decade of continuous listening. When used in MF's circuits, output impedance is very low, damping factor is very high, and bandwidth immense. The distortion is extremely low, which makes the 5703 ideal for super audio applications.
These little valves are going into small production runs for Musical Fidelity’s 20th Anniversary Tri-vista series. There will be 500 Tri-Vista 300 integrated amplifiers, 800 Tri-Vista SACD players, 300 ‘no compromise’ pre-amplifiers and 300 ‘no compromise’ power-amplifiers. A back-up set of valves will be available for all products. First to arrive will be the 300 integrated and SACD player."

http://www.lenwallisaudio.com.au/products/details.php?pid=619
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/24 :  09:08:09  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Hörrni gänget nu är ju snart en annan rörförstarkar ägare också

Visserligen med ett litet Sovtek 6H30 i förförstärkaren. Vad kostar ett sånt att byta ut den dagen det har gett upp och finns det andra märken att köpa?

Min styvfar hade ett Mcintosh för och slutsteg i nära 20år innan han bytte rör men han finspelade bara sina grejer på helgerna . Fast å andra sidan tror jag att det blev rätt dyrt att byta men då blev ju grejerna som nya.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/24 :  09:34:17  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

det verkar som om Music fidelity är lite slarviga med
sin information, 5703 var ett rör som fanns redan 1957 see länk. Att hävda att detta rör håller 150000 timmar kan man väl göra om man vill, om man har tillräckligt många så kommer säkert något hålla betydligt längre tid än normalt. Det finns en del livslängdsdata i länken men detta täcker bara 1000 timmar... det fins inga uppgifter om 150000 timmar. De rör som hade längst livslängd var de som gjordes för kommunikationskablar som sänktes ner i atlanten, de hade rör som var specade för 100000 timmar men det är det högsta värde jag har sett, 5703 var inte gjort för atlant kablar. Att hävda att ett rör som man skriver var avsett för missiler skulle vara garanterat att hålla 150000 timmar är inte särskilt logiskt, vad behövs för livslängd på elektroniken i en missil?

Sk longlife rör var specade att hålla 10000 timmar med ett ganska lågt felutfall, det är en livslängd man kan räkna med är relevant även för standardrör typ ECC83 osv om de har hyfsad kvalitet, har man tur så finns det exempel på ECC83 och andra småsignalrör som har hållit 50000 timmar och mer men det finns många som inte har hållit 10000 timmar, att garantera att rör håller 150000 timmar är ett vågspel utan like, jag antar att MF garanterar fritt utbyte och justering om ett rör går sönder före 150000 timmar....
http://frank.pocnet.net/sheets/138/5/5703WB.pdf

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/04/24 :  09:45:03  Show Profile Send EAR a Private Message
Läs krippe

http://thetubestore.com/noslist-0000-9999types-1000-5999types.html

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2004/04/24 09:50:17
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/24 :  10:05:55  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag läste lite på MF's hemsida http://www.musicalfidelity.com/, de skriver inget om 150000 timmar "The Tri-Vista products also use our amazing discovery, the 5703 tube. This subminiature, mil-spec tube is, as far as we know, the most reliable in the world. And it outperforms nuvistors in many ways"

"as far as we know, the most reliable in the world" är ju långt ifrån att säga att de håller 150000 timmar och MF's kunskap om rör för tex atlant kablar kan ju vara begränsade. Jag tror att uppgiften om 150000 timmar kommer från den australiska återförsäljaren och det får väl stå för honom, han får väl ta problemen med garantireparationer om rören inte håller de utlovade 150000 timmarna....

Det är intressant att MF skriver "And it outperforms nuvistors in many ways" det kanske är sant, nuvistorer är inte det bästa valet för att bygga audioförstärkare, 5703 verkar inte vara särskilt linjär vad man kan se på det datablad som jag länkade till tidigare, det finns många vanligare rör som är bättre lämpade för audioförstärkning, men även påståendet att dessa rör skulle vara så linjära återfinns inte på MF hemsida och kanske också får stå för Australiensaren.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/24 :  10:06:17  Show Profile Send krippe a Private Message
tubetvr:

Jag tycker det verkar än mer våghalsigt av MF att bygga sin prestige på en serie rör som, om du har rätt, inte håller vad de lovar och kommer att behövas bytas ut inom loppet av ett till två år. När man har bytt en gång så ska det enligt MF inte finnas fler rör att byta till och man kan alltså slänga sin Tri-Vista (~65 000 SEK) i sjön med andra ord. Jo det låter väldigt logiskt alltihop eller hur. Jag vet inte exakt vad 5703 står för men eftersom EAR hittat liknande rör på typ Walmart i USA så kanske det finns fler rör med samma namn men med olika spec

Det verkar vara väldigt många som har åsikter om detta och gång på gång vill poängtera hur omöjligt det är att ett rör skulle kunna ha dessa prestanda. Jag kan som sagt inte svara för vad MF påstår om detta rör, men om det är så att ni tycker er ha tillräckligt med fakta på fötterna så föreslår jag att ni kontaktar Stereophile mfl tunga namn inom HiFi media och presenterar ert scoop, det lär ni kunna tjäna en hel del pengar på eftersom ni uppenbarligen är först med att ha upptäckt denna jätte scam som MF kör just nu.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/24 :  10:09:02  Show Profile Send krippe a Private Message
EAR jag ifrågasätter inte att du hittat ett rör som heter 5703. Frågan är väl om det är exakt samma rör. Eller det kanske inte är intressant i sammanhanget?
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/24 :  10:13:36  Show Profile Send krippe a Private Message
Tubetvr:

Känns som lite off topic att börja diskutera det logiska i att ha long-life rör i missiler, men ok. Det kan ju vara en vits med att ha missiler i aktiv beredskap, dvs sådana som inte behöver kall-bootas i händelse av krig, vilket innebär att styrkretsarna måste stå på hela tiden för att ögonblickligen kunna avfyras. Och ett krig kan ju komma imorgon eller kanske först om 20 år. Rimligt?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/24 :  10:20:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
100 000 timmar på Nuvistan har jag sett i deras marknadsföring tidigare så något scoop som Stereophile eller andra tidningar inte skulle känner till är det inte.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/24 :  10:58:08  Show Profile Send sker a Private Message
Ofta skriver företag mycket konstiga saker om hur deras produkter fungerar och hur det skiljer sig från andra företags produkter. Denna information går ofta aldrig att kontrollera genom test eller liknande. Jag säger inte att det är bluff utan att man överdriver beskrivningen av sin produkt för att den ska låta lite mer exotisk. I detta fall med MF så uppger de ett tal som anger livslängden på deras rör. Denna livslängd går ju helt klart att testa och då kommer man till frågan, är det troligt att ett företag som kan räknas till en av Englands största elektronikföretag skulle gå ut med denna siffra utan att vara säkra på den? OK om det rörde sig om ett par timmar mer än den livslängd som några i tråden tycker verkar vara trolig att uppnå med rör men nu är det ju ganska många timmar mer vi pratar om, vilket gör att MF skulle förlora ännu mer på ett sådan specifikation som de har gett. Jag tror inte konstruktörerna på MF är några idioter som tror att ingen skulle kontrollera om dessa siffror är rätt eller inte. Att just dessa rör sitter i deras modeller som är tillverkade i en begränsad utgåva och som troligen köps av en publik som ställer ännu högre krav än vad en vanlig konsument gör betyder väl att MF är ännu mer mån om att dessa produkter ska fungera. Som sagt så tror jag inte folket på MF är några idioter som kastar ut sig några siffror eller att dessa rör skulle vara mindre bra för att "5703 verkar inte vara särskilt linjär vad man kan se på det datablad som jag länkade till tidigare, det finns många vanligare rör som är bättre lämpade för audioförstärkning"
>tubetvr, har du lyssnat på Tri-Vistan så att du kan bekräfta att det inte låter så bra pga att de inte har något linjärt datablad?
Eller på Nu-Vistan som enligt dig har rör som inte ska vara det bästa valet till förstärkare?

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/24 :  11:21:10  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Spelar det ingen roll om det är ett utgångsrör, ingångs etc? Jag kan nada om rör..men tycker att det borde göra stor skillnad vart i konstruktionen röret sitter.. eller?

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/24 :  12:04:12  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det spelar roll var det sitter och vilken arbetspunkt röret har i kopplingen. Utgångsrör lever inte så länge som småsignalrören. Småsignalrör kan fortsätta att fungera långt över medellivslängden i kopplingar som inte kör så hög ström då den sjunkande brantheten inte stör så tidigt i livscykeln.

Jag blev oxå förvånad över kurvorna på 5703. Det ser inte särskilt bra ut. Nu beror det ju på hur det används i denna applikationen, sitter det som katodföljare eller koppling med motkoppling så blir det inte så farligt.

I det stora hela tycker jag dock att det hela verkar gimmickaktigt. Köper jag en pjäs för 65000 vill jag nog att de rör som ingår är i produktion.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/24 :  12:27:38  Show Profile Send krippe a Private Message
Precis som Sker säger:

1. Verkar det rimnligt av ett företag att sätta sitt rykte på spel genom att presentera fakta kring en komponent som är fullständigt orealistiska och uppenbart falska, när man med 100 % säkerhet vet att dessa fakta kommer att nagelfaras och synas av konkurrenter, press, konsumenter, förstå-sig-påare etc och att minsta lilla tvetydighet/falsarium kommer att komma fram och slå tillbaka mot dem själva? Det datablad ni hänvisar till utgår jag ifrån är allmän kännedom i dess kretsar och knappast något topphemlighet dokument. Ergo: är ni säkra på att det är samma datablad ni resp MF:s konstruktörer tittat på?

2. Om nu rörets prestanda är så mediokert som ni vill påskina, verkar det troligt att MF skulle välja ett sådant rör för sin prestigeserie? Verkar det troligt att man skulle kunna lyckas få fram ett så pass bra ljud ur detsamma så att produkten hyllas världen över för dess välljudande egenskaper?

Slutligen, vad är ert syfte med att sitta och racka ner på denna konstruktion utan att egentligen ha någon kunskap om den? Det är mycket "sunt" förnuft och "logik" som ni baserar era utsagor och slutledningar på, samt ett gammalt datablad från -57, trots att MF alltså hävdar att detta rör är från -82. Rannsaka gärna er själva. Vad vill ni ha sagt. Jax, när köpte du senast en pjäs för 65 000 SEK? Kanske är det där skon klämmer

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/04/24 :  12:42:26  Show Profile Send EAR a Private Message
Krippe.
Jag får väl återkomma igen fast jag inte tänkt det.
Vad det gäller att det finns flera 5703 är egentligen inte så konstigt.Det är som de flesta andra rör att det fanns flera olika tillverkare av röret 5703 precis som det finns(fanns) till tex Ecc82 eller nästan vilka rör som helst.
Som du vet så finns det mängder med NOS rör ute i världen och vad är det då som talar emot att det skulle finnas några 5703 runt om i världen.Inget märkligt med det alls
MVH

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/24 :  13:47:45  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kan ni inte maila företaget och fråga om de kan svära på att de håller 100k timmar? Då kan du ju alltid stämma dem om rören lägger av innan!
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/04/24 :  13:55:09  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag tror inte att MF riskerar något genom att påstå något som är orimligt, om det är någon av kunderna till den begränsade serien som klagar så är det väl bara att ta tillbaka förstärkaren och betalat tillbaka pengarna eller att kostnadsfritt byta ut rören.

Jag kan som sagt inte svara för vad MF påstår om detta rör, men om det är så att ni tycker er ha tillräckligt med fakta på fötterna så föreslår jag att ni kontaktar Stereophile mfl tunga namn inom HiFi media och presenterar ert scoop, det lär ni kunna tjäna en hel del pengar på eftersom ni uppenbarligen är först med att ha upptäckt denna jätte scam som MF kör just nu.


Jag har inget intresse av att driva en sån här fråga, jag har aldrig varit intresserad av att köpa någon MF produkt och mitt intresse ökade inte när Nuvistan presenterades, jag vet att många inom rör förstärkar branchen har samma åsikt dvs att de såg införandet av nuvistorer som ett marknadsföringstrick mer än något annat. Att använda ett ovanligt men inte speciellt märkvärdigt rör som 5703 är att fortsätta på samma spår och inte förvånande.

quote:
"5703 verkar inte vara särskilt linjär vad man kan se på det datablad som jag länkade till tidigare, det finns många vanligare rör som är bättre lämpade för audioförstärkning"
>tubetvr, har du lyssnat på Tri-Vistan så att du kan bekräfta att det inte låter så bra pga att de inte har något linjärt datablad?


Jag har inte kommenterat vad det är för ljud från trivistan men vad jag har skrivit tidigare gäller fortfarande dvs att 5703 inte är ett speciellt linjärt rör tvärsemot vad MF hävdar. Även om linjaritet för röret själv inte är hela hemligheten bakom bra ljud så är det ingen dum ide att börja med något som är hyfsat linjärt.

quote:
EAR jag ifrågasätter inte att du hittat ett rör som heter 5703. Frågan är väl om det är exakt samma rör. Eller det kanske inte är intressant i sammanhanget?


Det är inte troligt att det är ett annat rör, vet du överhuvudtaget hur vanligt, (eller kanske jag skall säga extremt ovanligt) det är att det finns 2 helt olika rör med samma beteckning? Jag vet inget fall utom när det gäller ryska rör.

MVH Hans

PS, Detta var mitt sista inlägg i den här debatten, det är omöjligt att övertyga de som inte blir övertygade av sak-argument, DS

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000