HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 H/K signatur försteg + slutsteg Nått att ha ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rere
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/04/22 :  15:12:06  Show Profile Send rere a Private Message
Funderar på nytt förstärkeri har lurat på H/K 8500 eller ett H/K signature 2.0 försteg (med dts)och 2.1slutsteg 5*100 w 100 amp
vilket är det bästa valet ?
Signaturgrejerna är ju äldre än 8500.an men spelar det så stor roll när man ändå aldrig kommer att ha mer än 5 .1 ?
Borde inte proccesorn i signature vara av bättre kvalité än i 8500 ?
högtalarna är Energy Veritas
Nån som har en åsikt ?
ps. hur mkt tappar man på att inte ha thx på signatur grejerna ?

Edited by - rere on 2004/04/22 15:20:11

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/04/23 :  08:25:13  Show Profile Send Conan a Private Message
En arbetskamrat till mig bytte ut en av de tyngre AV-receivrarna från HK (kommer inte ihåg vilken modell, men det var näst under toppmodellen för ca 4 år sedan) mot Signature 2.0/2.1. I det fallet blev det en stor förbättring i upplevd ljudkvalitet och ljudtrycksförmåga. 2.1:an orkade driva hans NHT-uppsättning mycket bättre än receivern.

Sedan har jag för mig att det varit en del mjukvaruproblem med 2.0:an, med bl.a. rusande volymkontroller. Sök upp modellen på http://www.audioreview.com så kan du se. HK säljer ju inte modellen längre (vad jag vet) men ett företag som heter RJPC Design Consultants bedriver fortfarande utveckling av mjukvaran. Kolla på http://www.rjpc.com/.

Slutsteget är nog inga problem att köpa och du får säkert en kanonapparat som du kan leva med länge. Mycket prisvärt begagnat! Försteget 2.0 däremot skulle jag kolla upp innan ett köp. Skicka mail till RJPC och svenska distributören och kolla upp läget och möjligheten att uppgradera till senaste mjukvaran (om det inte redan är gjort). Själva processorn hänger säkert med aldeles utmärkt även idag.

Ljudkvalitetsmässigt står sig Signaturserien väldigt bra oavsett vad du jämför med tror jag, och framförallt om du vet med dig att du inte kommer att köra mer än 5.1 (fast 5.1 behöver ju inte per definition betyda att du bara använder två bakhögtalare men det vet du väl redan?). Jag gick själv och sneglade på beggade Signaturer för ett tag sedan men det blev en 7.1-receiver istället.


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

rere
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/04/25 :  22:54:00  Show Profile Send rere a Private Message
vilket är det bästa köpet för mig 8500 för ca 14000 kr eller signatur 2.0 + 2.1 för ca 25 000 kr ?? högtaleriet är ett Energy Veritaspaket
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/04/26 :  08:32:31  Show Profile Send Conan a Private Message
25k är för mycket för Signaturerna enligt min mening. Dom såldes tillsammans på Referenc Audio för 26k strax innan dom försvann från marknaden och det var för ett par år sedan.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000