HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Frågor om Subasar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/04/20 :  11:50:59  Show Profile Send kurreburre a Private Message
Hallå allihopa

Har några frågor om subbasar eftersom jag går i tankar att köpa en dylik. Läser ofta att subbarna har fas vipport/kontroller. Varför vill man ha en sån?? Vad är det för mening med att ändra fasen??

Branthet på filter. Vad innebär detta?? Varför kan man anpassa subben bättre till övriga högtalare om man kan ställa in detta (enligt tidningar och reklam)??

Hälsningar


Kurre

PS det var länge sen jag läste fysiken, men lite kommer jag ihåg.

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/04/21 :  10:05:19  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Justera fasen gör man för att få subbasen att spela bättre ihop med frontarna. Är fasen fel så tar basen från subben och frontarna ut varandra vilket resulterar i mindre/sämre bas.

Ju brantare filter desto mindre överlappning blir det i frekvenserna där delningen sker. För mycket överlappning = icke rak frekvensgång.


Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:06:36  Show Profile Send shaft a Private Message
Kurreburre, Lägg gärna först lite tid på placeringen av subwoofern om du har möjlighet;-)
Ett tips kan vara att ställa subwoofern i lyssningspositionen och sedan krypa runt på golvet och lyssna på de möjliga ställen var det låter bäst (= jämnast, renast och starkast). Berätta gärna för sambo/fru eller närmast sörjande vad tusan du håller på med - annars kanske de ringer efter en vit bil med trevliga män i vita rockar ;-)
Ställer du subban på fel plats så hjälper inga fininställningar i världen. Att integreara en subwoofer tar lite tid - försök att få den att "höras" när det behövs och inte bara ett konstant muller. Sen beror det lite på om det är mest till musik eller hemmabio där aningens mer muller kan ju vara kul...
/Shaft
Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:25:22  Show Profile Send kurreburre a Private Message
En får tacka så mycket för svaren. Jag hittade även en utförlig sida om olika teorier, förklaringar på diverse obskyra hifi termer, grafer och testresultat på följande sida...

http://www.linkwitzlab.com/frontiers.htm#H

Mycket givande, rekommenderar jag varm till alla som är intresserade.
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2004/04/23 :  12:06:11  Show Profile Send Rishna a Private Message
Lek med tanken på att ha två subbasar, det innebär en hel del fördelar. T.ex. kan du låta dem stå i omedelbar närhet till dina frontar vilket inte gör det så känsligt med delningsfrekvensen. Har du dessutom möjlighet att dela av frontarna neråt i basen kan det bli riktigt bra. Nackdelen med att bara ha en subbas är att den gärna blir för lätt att lokalisera. Visst är det väl så att man inte kan placera en baskälla under c:a 150 Hz med hörseln, men man kan definitivt höra att det är fel fas eller interferens. Jag har själv haft en st. sub och blev nästan galen på hur mycket problem det innebar med just interferens och fas. Den hade steglös delning och fas men det blev aldrig bra eftersom den alltid fick stå långt ifrån frontarna. Intill den ena högtalaren blev pannkaka, likadant intill den andra. Det bästa var att sätta den precis mellan frontarna men där skulle ju teven vara och ja... det blev bara jobbigt. Nu har jag byggt två stycken subbasar som håller samma omfångsmått som mina Carlsson OA52. Tanken är att de ska stå rakt under 52:orna vilket gör hela högtalarkombinationen till en tre-vägare med aktiv delning vid c:a 40-80 Hz utifrån smak och tycke. 24 dB delning uppåt och neråt, fas antingen 0 eller 180 grader. Fungerar det inte nu så får jag hoppas på nästa bostad. Annars får jag utveckla något annat intresse, t.ex. curling eller rally, som inte är lika beroende av rumsakustik.

Lycka till!

/Fredrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000