HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om PayPal & Cattylink
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:52:14  Show Profile Send nurfen a Private Message
Jag har PayPal kopplat till mitt kreditkort, hur går jag till väga om jag t ex ska betala till Cattylink? Ger jag Catty mitt "kontonummer" för PayPal eller loggar jag in på PayPal och langar över pengarna? Kan man inte använda sitt vanliga VISA/MasterCard på Catty?

Tacksam för svar.

Sweetspot är överskattat!

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2004/04/21 :  14:21:40  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Nurfen!

Du skickar pengarna via PayPal!
Mvh
vinyl forever

Krell vad är det?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:00:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tja, jag är också 1:a gångs användare på Pay Pal. Jag har tidigare använt tillfälliga kreditkort på föreningssparbanken(som man bara sätter den summa som ska handlas för och kan bara användas en gång) men de verkar inte vilja ta kreditkort utan vill ha Pay Pal. Skriver man bara den e-mail adress som Cattylink skickat så får de pengarna?

edit: Tillägg, jag har lagt in ett kreditkort, när jag skickar pengar så dras det från detta då?

Samt sätter jag in hela den summa inkl. pay pal avgift då jag ska betala, pay pal avgiften dras sedan av för mottagaren?






*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/21 15:07:27
Go to Top of Page

durand
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:10:42  Show Profile Send durand a Private Message
Japp, mottagaren som betalar paypal-avgiften och japp, du skickar till den mailadress som cattylink angivit att du ska skicka till, alltså till det konto som cattylink har på paypal eftersom man loggar in med sina mailadresser.

Ganska svårt att göra fel, tror jag :)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:16:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Bra, det ser ganska svårt ut att göra fel, men ska man sända 10 000 ut i cyberrymden vill man vara ganska säker


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:26:21  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hejsan!

Bara så att folk är medvetna om att det kan bli problem med PayPal så vill jag passa på att nämna att det finns en websida där man kan läsa andra personers berättelser om vilka problem de haft då de använt sig av PayPal.

http://www.paypalsucks.com

(Har också själv haft lite problem med dom).

Mvh
Dr_drövel


"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:44:10  Show Profile Send nurfen a Private Message
Vad är det för problem du haft?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/04/21 :  22:35:19  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
nurfen: Jag skickar PM till dig.

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/04/21 :  22:38:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Var inte blyg , dela med dig istället

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/22 :  08:21:23  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ojdå !

Det låter ju tråkigt att det finns dom som råkat illa ut med Paypal. Själv har jag använt tjänsten bara i 3 transaktioner och det har fungerat väldigt smidigt. Det var bara när jag själv velade till det som det strulade lite en gång. Jag har annars hört att det är väldigt säkert för den som skickar pengar att använda paypal.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2004/04/22 :  09:39:33  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Jag har använt Paypal ett tugofemtal gånger och det har funkat finfint. Jag har en kompis som förlorade stålar genom Paypal men då var han säljare. Som köpare så tror jag det är helt säkert.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/04/22 :  10:06:41  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Kan säga att även för mig var det i ett fall där jag var "säljare" som jag har problem, och PayPal kräver eventuellt att få tillbaka pengarna som jag fått (utredning pågår).

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/04/22 :  10:11:58  Show Profile Send nurfen a Private Message
Tackar för svaren. Undrar bara detta nu

Måste man lägga in pengar på PayPal-kontot innan man gör PayPal-transaktionen eller dras det direkt från kontokortet man angett på PayPal-kontot?
Om man lagt in två kort och det ena är Primary, när används då det andra?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/22 :  10:42:20  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Du lägger in pengar först på Paypal och sedan skickar dom via paypal till den du köper av.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/04/22 :  10:51:18  Show Profile Send nurfen a Private Message
Testade själv fetersom jag tyckte det verkade märkligt och märkte att man behövde tydligen inte föra över pengar först.. Gjorde en dyr test-transaktion på 1 Yen

Source of Funds
Credit Card: ¥1 JPY from MasterCard

Då hade jag fått svar på alla frågor, får tacka så mycket.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/24 :  22:24:38  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har lite problem, den summa jag ska föra över överskrider min limit. man måste registrera sig i nåt "Expanded Use Enrollment"

Har gjort detta för två dagar sedan, avgiften som ska dras från kortet har ej dragits och någon kod (nummer i kontoutdraget) är ej ännu där. Hur länge har det tagit för er som gjort detta? Är det något speciellt man måste göra? Jag har bara registrerat ett konto, och sedan ett kort inget annat.

Jag har en CD spelare hos Cattylink som snart är klar, vill ju att de ska kunna skicka den så fort den är klar.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/04/24 :  22:31:42  Show Profile Send nurfen a Private Message
Det tog 2-3 bankdagar för mig, och det är ju helg nu så på måndag-tisdag borde du fått koden.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/24 :  22:33:09  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
nurfen: Ok, tack då är det bara att vänta då.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/24 :  22:42:05  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Å sen så kommer dom gråtande till banken när det är draget en massa konstiga belopp från deras konto till vilket kortet är kopplat...... Å då är det plötsligt bankens problem att lösa.... Men det, kära vänner, kan jag säga att det får ni stå för själva......
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/24 :  22:45:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Åh, så synd om oss. Men inte har banken något med det att göra, det är kreditkortsutgivaren. De får ta striden för alla oauktoriserade uttag från mitt konto.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/24 22:46:26
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/24 :  22:47:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
magnew, visst... Men vart går du om du får felaktiga uttag på ditt lönekonto?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/24 :  22:53:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Pjotre: Och vet du vad...det finns dessutom väldigt smidigt fungerande tillfälliga kreditkort/nummer kopplade till ditt konto. Fungerar bara vid 1 uttag/kortnummer. På detta sätt är du skyddad i två steg...så synd om oss


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/24 :  22:56:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
tillfälliga kreditkort/nummer kopplade till ditt konto. Fungerar bara vid 1 uttag/kortnummer.


mangew, du behöver inte lära mig hur bank fungerar... Men det finns så många där ute som inte känner till dessa tillfälliga kort och som använder sitt vanliga kort på nätet vid utlandsbetalningar och sen..... Tja du vet....
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/24 :  22:59:29  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Pjotre: Vad trevligt, då behöver vi inte lära varandra. Jag har programmerat och arbetat med Visa system och bankkort/betalningar så lite om detta kan jag också...men nu vet de andra vilka möjligheter och rättigheter de har


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2004/04/24 :  23:12:46  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Pjotre, jag tror du har missat hela meningen med PayPal. PayPal används just för att man skall undvika att sprida sina kontokortsnummer på nätet, det går inte att dra några pengar ifrån PayPal utan man måste göra en överföring.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2004/04/25 :  02:08:36  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Låt inte domedagsprofeterna skrämma Er.

Jag har handlat på kort på nätet sedan 1988 och jag har ALDRIG haft något problem och det rör sig on 100-tals transaktioner främst skivköp på olika siter och ebay.

Jag har använt både Pay Pal, Escrow samt betalat med kort on-line direkt i butiker, främst i USA men även i Tyskland och England.

En gång har jag råkat ut för en bedragare, och det berodde inte på näthandel. Vad som hände var att jag var på tjänsteresa i USA och bodde på ett Marriott Hotel, någon hackade sig in på Marriotts server och stal ett gäng kortnummer.
Mitt koret debiterades med 68000 SEK.
Vad gjorde jag??? Följande:

Jag ringde kortföretaget Svenska First Card / Master Card och förklarade problremet, och jag sade till dom att jag betalar det som är mina transaktioner och resten bestrider jag skriftligen som bedrägeri.
Med vändande post fick jag besked om jag jag inte var ansvarig för de felaktiga transaktionerna och, jag behövde INTE ligga ute med några pengar.
Vad lär vi oss av detta, följande:

1. Använd INTE bankkort, använd kreditkort typ VISA, MC, då är det DU som har kommandot. Du får faktura, kollar att allt är ok, sedan betalar du. Har du bankkort så dras det från kontot, och det blir mer krångel.

2. Använd securesite HTTPS, mm.

3. Om butiken inte har securesite, Ring och lämna kortnummer på telefon. Alternativt 2-3 delat e-mail, med bekräftelse från, mottagare.
Är du osäker kolla referenser det finns i regel massor på nätet.

4. Så länge som dom inte har en underskriven slipp eller du angett din kod, så är det motparten som har bevisbördan.

5 Handla på nätet och änvänd sunt "bonnförnuft" det gör jag.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2004/04/25 02:11:13
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000