Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/04/24 : 10:47:10
|
Visst har du rätt Dekengren. Men innan man springer iväg och köper basdämpare, så bör man veta vilka problem man har och vad det är man ska åtgärda. Genom att räkna (förutsatt att rummet är någorlunda rektangulärt förståss), så kan man få en viss uppfattning av vilka problem man har. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/04/24 : 10:49:05
|
Jag saknar data på Svanås basabsorbenter. Det blir lite väl mycket try and error. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/04/24 : 14:33:56
|
MickeY Jag uttryckte mig lite väl kategoriskt. Det var dumt. Jag har själv gjort som dig, mina lyriska kommentarer om detta står här... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?whichpage=2&TOPIC_ID=21331#245346 Jag tyckte att det var så bra att jag köpte mer och hade tillslut tre lager markskivor i hörnen. Basen blev mycket renare och mindre bumlig. För skojs skull lekte jag med mätmikrofon.... Sen var det ingen skillnad längre. Skivorna står numer i min källare. Högtalarna står däremot osymmetriskt (lite diagonalt) i lyssningsrummet. Det ser konstigare ut, men låter(verkligen) annorlunda. Vad jag ville säga med detta är att dylika absorbenter kan vara bra, men om de har reell effekt?? Kanske bäst att inte ta reda på det om man gillar sakerna. Har du mätt upp nån skillnad, eller är det upplevelser du grundar påståendet om absorbenternas effektivitet i basområdet? |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/04/24 : 16:29:23
|
Patrikf: Vad menar du med assymetriskt? Spelar du på diagonalen i rummet eller står den ena högtalaren lite framför den andra?
Sedan undrar jag också var man köper markskivor? Och vad är deras primära användningsområde? Vad är de gjorda av? |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/04/24 : 17:01:56
|
Aton, jag menar att de nästan står på diagonalen. Symmetri är ju ett bra sätt att locka fram resonanser i många sammanhang. Det kräver dock "mod" att bryta med konventionen för hur en högtalaruppställning ska se ut! Vi är ju sen barnsben invanda vid att möblering ska ske kvadratiskt, i våra kvadratiska hem! Förutom att man inte ger resonanser ideala förutsättningar får man också mycket mindre problem med sidoreflektioner. Markskivor används för isolering mellan golv och mark och kan köpas i bygghandeln. |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2004/04/24 : 19:31:27
|
Svanås prylar är inte dyra styck nej... men för att fixa ett rum perfekt så kostar det en slant! Det är ju dock värt varenda krona!
|
|
|
Topic |
|