HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vägen till drömanläggningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/23 :  17:58:34  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej, Jag har suttit och spånat på hur min drömanläggning (inom rimliga ekonomiska ramar) skulle se ut och kommit fram till en del olika lösningar.

Gemensamt för dessa lösningar är att förstärkaren är uppdelad i för och slutsteg. Nu kommer själva frågan..Hur tar man sig dit?
Att köpa slutsteg och försteg samtidigt går på runt 60kkr om man tex funderar på märken som Bryston eller Audionet. Ett sätt är ju att spara till man har 60kkr men ett annat är att gå via en integrerad stärkare med preout...spara ett tag och köpa ett slutsteg till denna och senare ( efter mer sparande) kompletera med ett rent försteg....

Åsikter på detta mottages tacksamt...

Trevlig helg!

Mvh Dan Backman

*Iron Maiden*

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/23 :  18:36:47  Show Profile Send sker a Private Message
Först och främst så tycker jag din grundtanke låter bra, att ha för och slutsteg ger i längden oftare ett lättare sätt att uppdatera genom att byta ut del för del. Tyvärr är ju problemet att det blir ju ganska dyrt vid det första inköpet men jag tror nog att det kan bli lite oekonomiskt att köpa en integrerad förstärkare som du sedan bara kommer användas som försteg, det blir ju lite av en dyr nödlösning. Jag säger inte att det inte finns bra integrerade förstärkare utan att om du är ute efter ett för och slutsteg så är det bästa nog att köra på det från början. Själv så gick jag direkt från integrerad till för-och slutsteg utan att det kostade så mycket. Sen får man ju tänka på att kostnader för kablar blir högre med skillda delar.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2004/04/23 18:39:01
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/04/23 :  18:41:03  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Bryston 4B ST samt 4B SST skall vara mkt fina slutsteg ! Även de andra tvåkanalarna och
monoblocken läre vara okej.

Du kan handla begagnat på www.audiogon.com från utlandet om du har tur och vill. Se bara
till att du får en 220 volts -version !

Försteg finns massor bra och dåliga ;)

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/04/23 :  19:29:45  Show Profile Send krippe a Private Message
Så länge du köper den integrerade begagnat så är det nog helt ok att köpa i steg så som du redovisar, även om min erfarenhet är att "förstegen" i integrerade förstärkare brukar vara rätt tråkiga (om vi inte snackar integrerade som kostar lika mycket som försteget du funderar på, men då blir ju omvägen å andra sidan helt onödig ). Jag tycker absolut inte att du ska köpa en ny integrerad och sedan sälja den när du köpt försteget, eftersom du förlorar mycket pengar på det. Då kan du nog lika gärna köpa för- och slutsteg direkt på kredit och betala mellanskillnaden (det du förlorar på din integrerade) i ränta istället. Det går nog på ett ut, med skillnaden att du får de prylar du vill ha från början. Men en beg. integrerad duger nog så länge, plus att du bör kunna få merparten av dina pengar tillbaka när du sedan säljer den
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/23 :  19:37:18  Show Profile Send sampix a Private Message
Kanske skulle vara klokt att köpa ett nytt bra slutsteg och snåla in genom att köpa ett mindre bra försteg begagnat. Eller vice versa.
På så sätt slipper du att köpa en bra integrerad som i stort sett inte är mycket bättre än att billigt försteg, för just den uppgiften vill säga

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/04/23 :  20:18:39  Show Profile Send Calle G a Private Message
Vilket är egentligen viktigast/känsligast/dyrast, ett bra försteg eller ett bra slutsteg? Om man nu ska snåla in på nåt, var ska man snåla?
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/23 :  20:44:35  Show Profile Send sker a Private Message
>Calle G
Det finns säkert någon som kan ge någon tekniskt svar på denna fråga men jag tror nog personligen att det är omöjligt att svara på den frågan. Vad jag själv upplevd så har de försteg jag ägt gett mer än slutsteg.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/23 :  21:44:11  Show Profile Send Harman a Private Message
Tack Sker, Niklas Nord, Krippe, Sampix för den värdefulla informationen. Jag får väl spara på ett tag och köpa på kredit (kanske inteckna huset) när jag inte klarar av att vänta längre...Man lär ju vilja provlyssna både en och två gånger innan man far iväg med 60kkr, så det är väl bara bra att man har tid att göra det. Jag misstänkte nästan att jag skulle få detta svar det kändes lixom fel att köpa en integrerad bara för att använda som försteg...
Sitter ju inte i sjön....fördelen med att börja från botten....Jag har aldrig tidigare haft så bra ljud som jag har nu....
Man lär ju få spara en del för högtalare som matchar förstärkare....JMLabJMLabJMLab
Ha det toppen...
Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/23 :  22:04:30  Show Profile Send schull a Private Message
Köp!!Sentec Sca-1 så snålar du på försteget när det gäller pengar, men knappast när det gäller kvallite.

MVH.L.S
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/23 :  22:16:39  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Schull, Tack för rådet, måste dock vissa min ovisshet, Vad för företag är Sentec och vem säljer dem??

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/24 :  10:26:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Sentec är en svensk tillverkare som bl a tillverkat en DA-omvandlare vid namn Diana som skall efter vad jag läst, i varje fall varit ,mycket bra.

Dock så är väl denna DAomvandlare till åren gången nu.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/04/24 :  12:21:16  Show Profile Send krelle a Private Message
Eller så köper du en Advantage S-1 med inbyggt försteg och ett slutsteg till det. Har sett begagnat för ca 27tkr. kanon-cdspelare för pengarna. Har ett själ

mvh Krelle
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/04/24 :  12:22:16  Show Profile Send krelle a Private Message
har en själv skall det vara
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/24 :  19:58:39  Show Profile Send eliot a Private Message
Sker skrev:
quote:
Vad jag själv upplevd så har de försteg jag ägt gett mer än slutsteg.
Håller helt med även om jag tycker att ett slutsteg borde betyda väl så mycket - men alla omkopplarna, lägre signal som lättare påverkas av störfält, potentiometer (som förstör ljudet jämfört med fast motstånd!) mm fäller tydligen utslaget.
Använder du bara digital källa så skulle jag köpa en CD/DVD-spelare med inbyggd volymkontroll och koppla den direkt till slutsteget. Köp en relativt ny spelare eftersom det hänt så mycket på sistone medan Du kan köpa ett lite äldre slutsteg....

Inom snar framtid kommer de analoga förstegen att försvinna och det kommer en central processor att ta dess plats där man kan koppla om mellan olika bild-ingångar och ljudingångar samt rumskorrigera.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000