HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Livet efter basabsorbenterna...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/21 :  07:33:50  Show Profile Send henricsson a Private Message
Basen är så rundstrålande så placering spelar mindre (eller noll) roll, beroende på delningsfrekvens förståss.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/04/21 07:34:47
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/04/21 :  09:07:36  Show Profile Send dekengren a Private Message
Dom är exakt 52 cm djupa och en meter höga. Dom kostar dryga tusen lappen. Jag har haft två stycken i ett rum på 18m2. Detta gjorde väldigt stor skillnad för ljudet. Men man får sklija på två saker. Det är poppis både att ha spikrak frekvensgång och efterklangstiden RT60 eller vad det heter som referens och därför mena att man måste ha miljoner sådana här klumpar för att det ska göra skillnad. Nå, nu menar jag att 1) Om man minskar sina peakar med ca 3db (vilket två TQ45 gör) så är det jäkligt mycket bättre än ingenting. Och 2) det är i efterklangsområdet den riktigt stora skillnaden görs! Angående höjden så visst vore fyra TQ45 fördelade på två hörn dubbelt så bra - dom är alltså fullt möjliga att ställa på varandra.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/21 :  10:20:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Här är ett exempel på en alternativ hörn/1:a reflexabsorbent som du kan bygga själv för någon hundring.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26709

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/21 :  11:35:14  Show Profile Send Per G a Private Message
Dom går utmärkt att stapla på varandra men jag lyfte upp den övre på konsoler så att den ligger mot tak. Vände den övre upp-och-ned så kommer man åt justeringen underifrån. Så får man ju (beroende på takhöjd) en 30 -40 cm "hylla" mellan dom.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:11:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hur pass smalbandiga är dom?
Någon som sett några kurvor eller data på dom?
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:10:23  Show Profile Send Per G a Private Message
Björn-Ola,
Jag har inga siffror men jag upplever att dom tar "ganska smalt".
När man justerar, vibrerar vid den frekvens man ställer in men inte när man ändrar 5-10 hz.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:39:47  Show Profile Send Johansson a Private Message
Var kan man hitta en skiva med frekvenser på för att höra var problemen i rummet ligger och för att ställa in en basabsorbent? Jag hittade ett svep på nätet, men då vet man ju inte vilken frekvens som spelas...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:41:03  Show Profile Send plind a Private Message
Är det nån som har full koll på i vilket läge dvs. inskjuten eller utdragen som den dämpar längst ner vid 40-45 Hz

Edited by - plind on 2004/04/22 12:15:19
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:47:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Fick en dubbel cd The ultimate hifi test package av min hifinasare. Den finns det en hel del tester på. Skriver under på detta med rummet. Har lagt 4-5 lopppå begagnade Svanå prylar. Den summan på uppgradering av apparat eller kablage, tja det kanske låter lite bättre? Akustiska förbättringar STOR skillnad. Men det är ju så att det är jag som bestämmer (singel boende) hade jag sammanbott med en antiabsorbent hade det vart trickigare. Då kan kanske en Behringer Ultracurve vara en hjälp på vägen. Men skall det bli bra får man dämpa diffusera manuellt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/04/22 :  11:42:06  Show Profile Send Johansson a Private Message
Ok, får se om jag kan hitta den skivan någonstans...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/22 :  11:51:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Sterephile har en del skivor som funkar bra att testa detta och mycket därtill.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/22 :  14:18:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ack ja, rummet ja, det stora problemet.
Har någon det motsatta problemet, att det är toppen, dvs. de övre frekvenserna, som behöver dämpas och inte de nedre.
Enligt testprogram och hörsel behöver jag dämpa det övre registret.
Några bra tips som inte välter vardagsrummet?

Bravo
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/04/22 :  14:35:02  Show Profile Send Conan a Private Message
Bravo,

En tjock och mysig heltäckningsmatta borde göra susen.


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/04/22 :  14:37:07  Show Profile Send plind a Private Message
ingen som vet
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/04/22 :  15:25:09  Show Profile Send svejk a Private Message
Enligt testprogram och hörsel behöver jag dämpa det övre registret.
Några bra tips som inte välter vardagsrummet?

Några Svanå Golden Horn diffusorer. Kör med att det är modern konst!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/22 :  15:35:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Bravo plind

En "tavla" enligt kokboken löser den frågan (dvs en Isover markskiva klädd med ett tyg som din partner valt).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/04/22 :  17:24:47  Show Profile Send plind a Private Message
Micke,min fråga:ingen som vet gällde huruvida TQ45 dämpar lägst i frekvens max inskjuten eller max utdragen
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/04/22 :  17:49:02  Show Profile Send dekengren a Private Message
Plind, jag vill minnas att dom dämpar lägst i frekvens i inskjutet läge och högst i utdraget läge. Dock skiljer det bara 4-5 centimeter så det är inte så stor synlig/estetisk skillnad mellan inskjuten/utdragen om det är det du undrar.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/22 :  17:53:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det måste väl finnas någon manual medlevererad.
Min uppfattning när det gäller helmholtzare är att dom bara är användbara om man har det
så olyckligt att rumsresonanser klumpar ihop sig och förstärker varandra.
Är dom jämt utspridda, så är det nog bredbandsabsorbenter typ tube-traps man ska satsa på.
Rumsresonanserna räknar man enkelt ut genom att dividera ljudhastigheten 340 m/s med 2 x rumsledden.
Frekvensen man får fram är grundtonen i rumsresonansen. Övertonerna får man genom att addera frekvensen till grundtonen. Ex.vis kan man få 20 Hz , 40 Hz, 60, 80 o.s.v.
När man gjort det för alla tre rumsledder så kan man lätt se om man drabbas av hopklumpningar.
Då kan helmholtzare vara intressanta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/23 :  03:19:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Conan", Jag har redan 2 tjocka mattor, diffusorer möjligen "svejk". "Micke Y" en tavla möjligen.

Jag tror att det största problemet ligger i att jag har en fönsterrad i fonden, och riktigt tjockt teatertyg tänder inte min fru på så jag får väl prova någon annan lösning, eller köpa tyget som en överraskning.

Bravo
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/04/23 :  07:21:53  Show Profile Send patrikf a Private Message
Att anta att mindre än flera paket markisolering skulle absorbera lågfrekvent akustisk energi är... optimistiskt!
Bravo, jag har markskivor om du vill ha.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:01:32  Show Profile Send dekengren a Private Message
Björn-Ola, jag håller inte med helt. Rent praktiskt är det allt som oftast så att man har ihopklumpade resonanser - tom skulle jag nästan vilja påstå att alla som har ett "normalt" rum har åtminstone en fetingresonans mitt i lyssningposition. Samt så är ju tube traps inte så effektiva i riktigt låga frekvenser. Kanske är det ultimata att kombinera med typ X antal helmholtz för att stävja den i praktiken allt som oftast förekommande fetingresonansen < 100Hz och ett antal tubetraps för en jämn och effektiv dämpning över 100Hz? Resonanser som dessutom inte alltid kommer från ett hörn! Det som du defintivt har en poäng i är övertoner från basresonanser som stör mellanregistret, tex har jag i nuvarande rum en del fula resonanser i 160Hz och några rejäla även över det. Där är det ju rimligt med tupe traps!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:12:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message
patrikf

Nä jag håller inte riktigt med dig och kan få testa i mitt rum om du inte tror mig. Du har ju själv så testa hemma hos dig. Tag 2 skivor och ställ de enligt bilden i länken ovan och hör själv. Tipset kommer från någon inom LTS och som kunde ge alla möjliga siffror som bevis och som jag inte kommer ihåg nu.

Nyckeln är att de fungerar inte mot vägg utan måste monteras med luftspalt eftersom de bromsar luften när passerar.

Tvärtemot dig så vet jag att de är otroligt effektiva.

Micke


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:13:49  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
hade jag sammanbott med en antiabsorbent hade det vart trickigare




www.linnforum.se
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/04/23 :  10:16:43  Show Profile Send aplodon a Private Message
quote:
Var kan man hitta en skiva med frekvenser på för att höra var problemen i rummet ligger och för att ställa in en basabsorbent? Jag hittade ett svep på nätet, men då vet man ju inte vilken frekvens som spelas...

Här finns mp3-filer med bl.a. frekvenssvep och en serie olika frekvenser: http://binkster.net/extras.shtml
Vissa filer sägs innehålla ljud som kan vara skadliga för högtalarna. Det är nog bäst att läsa beskrivningen av filerna, vilken också finns att ladda ner.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000