HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Peter Westberg, kan man lita på honom?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/04/19 :  19:28:42  Show Profile Send razor a Private Message
Angående tidningsrecensioner: Om man enbart ska betrakta en recension som ett okritiskt bildreportage, reklam helt enkelt, så undrar jag varför man ska betala så mycket för tidningarna. De är ju endast att betrakta som reklam (annonser + okritiska artiklar). De borde vara gratis...

Om jag betalar för en tidning förväntar jag mig olika kvaliteter. Att kritiskt kunna bedöma och testa en produkt är en kvalitet! Varför kan Råd&Rön kritiskt testa tvättmaskiner medan High Fidelity inte kritiskt kan testa hifiprylar? Jag betraktar tidningarna som tillhörande grovt sett samma kategori ( = konsumentjournalistik).
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/04/19 :  19:52:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Mr Ekan:
quote:
hal, den dagen kanske kommer, men jag företräder ju inte i någon form forumet.


Oj då, det finns nog ett missförstånd här. Man behöver inte företräda forumet, vara ägare eller moderator för att göra ett bildreportage. Det är lika enkelt att posta en tråd under "bildreportage" som det är att posta trådar här...

quote:
Pac, ingen har krävt att du och epkpeng ska fara land och rike runt. Att skicka ut moderatorer eller andra uppdragstagare är ett förslag och ett sådant gör man givetvis vad man vill med.


Kul att du känner så Mr Ekan, vi ser fram emot att få ta del av dina reportage framöver här på HiFiForum.nu.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/19 :  19:52:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Rydberg, det förslaget är inte så jäkla dumt. Trots att det kommer från dig.
Även en blind höna.....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/19 :  20:30:38  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Angående tidningsrecensioner: Om man enbart ska betrakta en recension som ett okritiskt bildreportage, reklam helt enkelt, så undrar jag varför man ska betala så mycket för tidningarna. De är ju endast att betrakta som reklam (annonser + okritiska artiklar). De borde vara gratis...

Om jag betalar för en tidning förväntar jag mig olika kvaliteter. Att kritiskt kunna bedöma och testa en produkt är en kvalitet! Varför kan Råd&Rön kritiskt testa tvättmaskiner medan High Fidelity inte kritiskt kan testa hifiprylar? Jag betraktar tidningarna som tillhörande grovt sett samma kategori ( = konsumentjournalistik).


Vänd på det så här istället, vem anser du kunna bestämma om en produkt motsvarar dina förväntningar/krav? Att jämföra tvättmaskiner med en hifipryl...ehm. ja, det får stå för dig.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/04/19 :  20:46:31  Show Profile Send iffe a Private Message
Att man inte själv är insyltad i ett företag vars produkter man ska recensera borde väl vara ett självklart krav i alla branscher? Att påstå att det inte påverkar intrycken är ju bara naivt. Förstår inte varför hifi ska vara en frizon från allt vad etik heter. Vare sig det handlar om rättsfall, viner eller bilar är det ju helt otänkbart att acceptera något liknande. Trots det förekommer det, men då det kommer fram är ju kritiken sällan nådig.
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/04/19 :  21:04:37  Show Profile Send razor a Private Message
Sampix: Jag anser att en recensent så sakligt det är möjligt (vågar man skriva objektivt?) skall beskriva en produkt, och med hjälp av sin erfarenhet göra relevanta jämförelser. Nu när jag kommer att tänka på det är recensioner inget för subjektivister, eftersom dessa motsätter sig existensen av verifierbara kunskaper, hehe. (Därmed inget sagt om dig, jag vet inte vilket läger du tillhör.) Jag anser att liknelsen mellan tvättmaskiner och hifiprylar inte är så knäpp som det kan verka. Om man på objektiva grunder kan bedöma tvättmaskiner, varför kan man då inte göra det med hifiprylar? Det är inget magiskt med hifiprodukter! (vilket många tycks tro)

Edited by - razor on 2004/04/19 21:06:06
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/04/19 :  21:10:49  Show Profile Send matson a Private Message
Jag bryr mig inte det minsta om Peter Westberg så satt fast som någon slags siamesisk tvilling på Bladelius.

Frågan man bör ställa sig är ju: Varför skall man "lita" på någon recensent överhuvudtaget?

Har man varit intresserad av hifi i mer än 5 minuter så inser man ju att det man lyssnar på är summan av systemets alla ingående delar(elektronik+högtalare+rum).

M a o så blir ett omdöme från en recensent i princip ointressant, om man inte har exakt samma uppställning i övrigt(tror ingen på forumet är sambo med någon recensent, så alltså......)

Fast det finns ju tidningar som använder testmetodik där man får ut allmängiltiga resultat......ni vet väl vilken?


Mvh
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/04/19 :  21:15:51  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Tvättmaskiner är ju inte trogna källan! Föroreningar tas bort och det ursprungliga materialet samt färgen tas fram på kemisk väg, men med komprimering som följd... Dessutom marknadsförs de med något så löljligt som energiklasser? Hallå, bra hif drar mycket ström, sådeså...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/19 :  22:05:59  Show Profile Send FBK a Private Message
OT/Pac

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/04/19 :  22:39:42  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Har jag fattat den här tråden rätt?
-God etik har de skribenter som tycker om "mitt märke".
-Dålig etik har de skribenter som tycker om andra saker.

Och för att vara på säkra sidan: Svenskt kan absolut ej duga. För isåfall är skribenten mutad av den svenska mångmiljonHiFiindustrin, såklart. Nej, hur skulle väl en konstruktör från Sverige kunna prestera lika bra eller bättre än en från Amärrka? Löjligt. Eller?

OBS: Delar av texten kan kanske vara ironi.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/19 :  22:58:47  Show Profile Send sampix a Private Message
Razor> Jag tillhör inget läger

quote:
Jag anser att liknelsen mellan tvättmaskiner och hifiprylar inte är så knäpp som det kan verka. Om man på objektiva grunder kan bedöma tvättmaskiner, varför kan man då inte göra det med hifiprylar? Det är inget magiskt med hifiprodukter! (vilket många tycks tro)


Ja själv har jag inget medfött intresse för tvättmaskiner(), men jag utgår att den ultimata tvättmaskinen tvättar rent de värsta fläckarna oberoende av vad för tvättmedel man använder..

Inom Hifi är det tyvärr inte så lätt. Det finns ingen absolut sanning, utan istället får man förlita sig på personliga preferenser. Dvs, person A tycker si och person B tycker så.
Frågan man nu ställer sig, är person A recensenten eller konsumenten?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/19 :  23:01:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Konstiga samband mellan recensenter och tidnigar visavi ägare/konstruktörer har vi sett förr och är nog vanligare än vi vanligen föreställer oss.
Det enklaste och tydligaste är ju patriotismen i testerna, engelska tidningar favoriserar engelska produkter, svenska tidnigar svenska dito, amerikanska amerikanska produkter osv.
Sedan kan ju andra intressen förekomma som beskrivits ovan.
Till syvende och sist handlar det ju om upplevelser och om vad folk uppfattar som bra ljud och där skiljer vi oss åt, och jag tycker att man ganska snabbt lär sig skilja ut vilka recensenter man sällan är överens med.
Trots allt kan inte dessa tidnigars tester bli annat än en grovsortering av vad som kan vara intressant för egen del och fungera som en apptitretare. Det slutliga svaret på dina frågor har du själv genom dina öron, och skulle du komma till en annan slutsats än en recensent är det inget att bli förvånad över.
Hur en produkt passar dina öron och i din anläggning kan bara du själv svara på, inte någon annan.
Likadant gäller ju för recensenten från tidningen, omdömet gäller hans smak och i sin lyssningsomgivning.
Hur en helt neutral test skulle se ut har jag svårt att föreställa mig om något så upplevelsebaserat som musiklyssning. Vi får nog acceptera att inom denna hobby inte finns någon absolut sanning.
Däremot kan det ju tyckas konstigt om personer insyltade i produkterna testar dem själva, så bör det inte vara givetvis.

Bravo
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/19 :  23:09:23  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Det enklaste och tydligaste är ju patriotismen i testerna, engelska tidningar favoriserar engelska produkter, svenska tidnigar svenska dito, amerikanska amerikanska produkter osv.


Bravo!
Då vet vi i alla fall att Primare gör grymt bra stärkare och slutsteg. För dem får alltid toppkritik i England!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/19 :  23:40:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Kajsa: Mitt i prick!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/20 :  00:40:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pjotre

Nja tyckte nog det inlägget var mest larvigt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/20 :  01:56:43  Show Profile Send edison a Private Message
Vissa biljournalister skriver mkt gärna om när dom lyckats få nåt förslag dom gett bilfabriken till att komma med i bilen.Ingen brukar gnälla då, om ens nån reagerar, negativt el. positivt.

Att vara med i en lyssningspanel är väl inte heller samma sak som att vara med och konstruera, eller direkt utveckla apparaterna?

Ett besläktat spår:
Tex HiFi-Choice brukar publicera namnen på sin lyssningspanel vid sina (blind-)grupptester, och man använder stort sett alltid folk från branschen, som alltså evt kan vara med och skriva både upp och ner sina egna apparater, och/eller konkurrenternas...

För övrigt när det gäller tidningen High-Fidelity så är ett ofta(!!) återkommande ämne i svaren i tidningens frågespalt detta:
Att det alltid enbart skall ses som en grovsortering/vägledning/tipsande, detta som recensioner/recensenter kan förväntas att ge läsaren.
Oftast svarar dom i stil med detta när folk frågar om konkreta apparater är usla/bra/underbara mm:
"Skulle du kära frågeställare låta oss på HF välja tex fru/flickvän/annat åt dej, om vi fick chansen? Och skulle du följa våra råd?"

Visar i alla fall på att HF som tidning har ett avslappat förhållande till hur stor vikt man själva anser att läsarna skall/bör/kan lägga när det kommer till kritan, dvs när KÖP blir aktuellt ska man inte ha recensioner i huvet främst, utan "ta saken i egna öron", typ...

Tidigare hade HiFiNews skribenter en spalt bak i tidningen där dom redovisade sina egna system; allt efter tiden gick ändrades dessa lite, mycket eller kanske inte särskilt mycket alls.Men det gav en viss inblick i vad varje skribent själv satte värde på för eget bruk, dock sa det inget om ifall varje pryl var köpt/betald av sin ägare...eller kanske "fådd" av...ja, av vem? ;-)

PW har jag inte nåt särskilt att anmärka på; då jag själv i stort aldrig hört in mej på nåt i den högre "hi-end"-svängen kan jag inte gärna kommentera hur fel eller "rätt" han har i sina skriverier...men om detta med Bladeliusgrejorna inte är annat än att PW deltar i lyssningspaneler som hjälper till att sätta fingret på vad som kan bättras på i ljudkvaliteten då är det nog inte så illa som det kan te sej för den skeptiskt lagde.Vem säger att inte fler i landets ljudbransch också gör lite såna "jobb" ibland, eller oftare(?)
Behöver det verkligen vara korruption? Kan det inte lika gärna vara bra?

Är man toknaiv om man inte har en "hifi-konsument-politiskt korrekt" syn på detta...?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/04/20 02:00:13
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/04/20 :  02:15:09  Show Profile Send Daffyd a Private Message
edison: Amen to that.

Sluta med att hänga ut personer som inte kan försvara sig själva, tröttpåsar.

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/04/20 02:22:43
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/20 :  02:42:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Faktiskt "FBK" ligger det något i detta med Primare. När en produkt får positiva omdömen i sin prisklass på flera håll är det intressant. Detta motsäger inte uppskrivningen av inhemska produkter, eller att det kan finnas nationella produkter som är doldisar.
Hifibranchen är dessutom liten och de flesta känner till varandra, bindnigar är svåra att undgå, åtminstone i ett nationellt perspektiv.
Det man kan hoppas på är att skribenterna försöker vara så neutrala som möjligt och ge andra än sina favoritmärken, om de har sådana, en rimlig chans.
Att få en helt neutral lyssnare är nog omöjligt.

Bravo
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/20 :  08:22:15  Show Profile Send qsecofr a Private Message
I hemlighet i styrelsen ??

Att vara med i en test panel är ungefär av samma dignitet som att vara deltidsstädare och du jämför med en styrelse plats så tyvärr liknelsen är kass.

Att man själv har fått vara med och ge sina synpunkter (som en i mängden av denna testpanel) gör inte att ens åsikt blir konstig utan snarare att man vet ännu mer om just den produkten.

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/04/20 :  09:24:40  Show Profile Send B Peter a Private Message
Försvar för Westberg:

Jag känner inte Peter Westberg och har aldrig talat med honom men han slår mig som en ärlig person när man läser hans artiklar. Nämn till exempel någon annan svensk eller dansk hifiskribent som öppet skriver om sina vänskapsband till olika hifipersonligheter i artiklarna, det må vara tillverkare, konstruktörer eller försäljare - i Westbergs artiklar nämns de oftare än i andras. Några exempel från senare tid: I Supra Sword-artikeln berättar Peter Westberg att han var en av de första som fick lyssna till prototypen och att han själv rekommenderade en kontakt med Jenving. Hur mycket öppnare och ärligare redovisning kan det bli? I ett annat nummer berättar han om sin bortgångne vän Olle Mårtensson, bl.a. konstruktör av högtalare, vilket de flesta känner till. Dolda motiv? Knappast!!! Tydligare kan det knappast sägas: Peter Westberg känner folk i Sveriges pyttelilla hifibransch, if you like it or not.

Om jag gick hem och bläddrade i High Fidelity så skulle jag med säkerhet kunna hitta artiklar där han nämner att han talat med Bladelius också. Kräver jag som läsare att denna information skall bifogas varenda artikel som Peter Westberg (eller andra artikelförfattare) skriver? Nej, tidningen får i viss mån lita på att läsaren "hänger med", att man som läsare lär känna artikelförfattarna genom deras artiklar.

Så, Peter Westberg kanske har dålig smak (dvs transistorförstärkare ) men ärlig och öppen med sina bekanta i branschen det tycker jag definitivt att han verkar vara.

Edited by - B Peter on 2004/04/20 09:35:32
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/20 :  09:44:30  Show Profile Send eliot a Private Message
Nej!!!
Jag har varit hemma hos Peter W. vid två tillfällen och när man ser hur han ställer upp saker samt hör hur han pratar om apparater och hifi i allmänhet så skulle jag - om jag vore generalagent - inte våga låta honom bedömma mina apparater

Tillägg: Jag har hört honom säga saker privat som inte alls återspeglats i hans tester och jag vet att jag inte är ensam om det.....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/04/20 09:49:36
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:09:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu tycker jag vi passerat gränsen!
Detta är illasinnad ryktesspridning vars enda avsikt är att svartmåla en person som inte har en chans att försvara sig.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:14:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
IMHO borde tråden låsts för flera sidor sedan...

Men jag förstår herrar moderatorer som direkt skulle få kritik från "gänget" för att skydda/sitta i knät på "branchen". Det är sannerligen ingen lätt uppgift att äga/moderera ett internetforum...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:27:31  Show Profile Send marbrink a Private Message
OM jag inte minns fel så utsattes Robban av ett hårt angrepp här för ett tag sedan för att han skulle ha varit inblandad i en produkt som han testade för en tidning. Nu var fallet så att han inte hade någon som helst inblandning i produkten. Varför skulle man nu inte kunna kritisera Peter W. för hans inblandning med Bladelius när man kunde kritisera någon som var helt oskyldig?? det här finner jag lite konstigt...
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/04/20 :  10:29:12  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Varför skulle tråden låsas? Personangrepp kan lätt modereras istället för att låsa tråden. Frågeställningen som sådan är högst berättigad.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000