HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kabelhärvor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/04/18 :  09:54:09  Show Profile Send bing a Private Message
Har tittat på medlämmarnas system och ser att många har kablar ligande kors o tvärs ibland även i cirkel så att det mer liknar en spole, kan det inte bli mycke störningar då mvh Bing

alla öron är olika

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/18 :  12:19:37  Show Profile Send sampix a Private Message
Kablar kors och tvärs går inte
Man måste ha ordentliga cablelifters för att kunna åstadkomma lite välljud

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/18 :  14:23:49  Show Profile Send crion a Private Message
Hehe, den där cableliftern gick inte av för hackor

Alternativt kan man köra ett billigare sätt med 3 pinnar av något material, vira ihop dem en bit innan toppen så att de ser ut som ett litet tält och placera kabel ovanpå.

Det viktiga är dock att du separerar högnivåkablar (ström, högtalarkablar) från lågnivå (interconnects). Samt att du kör skärmat på samtliga kablar.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/18 :  18:34:04  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Hehe, den där cableliftern gick inte av för hackor



Javisst är de fina. Men de ljudmässiga fördelarna är inte sämre dem, "stramar upp alla registren, känns som man tagit bort ett antal täcken framför högtalarna, man hör vad artisten åt till frukost etc"

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/04/18 :  18:51:40  Show Profile Send filkingian a Private Message
Var kan jag få tag på en sådan cablelifter?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/18 :  20:28:16  Show Profile Send sampix a Private Message
Det är Audio magic som tillverkar dessa. Säljer inte Esoterisk hifi dem? Jag köpte dem begagnade så jag vet inte riktigt vad de ligger på i nypris

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:09:12  Show Profile Send Johansson a Private Message
Har du testat skillnaden mellan att bara lyfta kablarna från golvet med plastmuggar eller liknande och att använda din "cablelifter"?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:26:41  Show Profile Send sampix a Private Message
nja, jag har tyvärr inte kommit på något sätt att fästa spiksen på en plastmugg på ett snyggt estetisk sätt

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/04/18 22:27:10
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/04/18 :  23:12:00  Show Profile Send Johansson a Private Message
Det kan ju ha sina svårigheter, ja. Men rent generellt testat om ljudlyftet ligger i att kablarna kommer upp en bit från golvet eller om Cableliftern i sig gör hela skillnaden?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/19 :  00:06:42  Show Profile Send sampix a Private Message
Mitt tidigare inlägg om ljudförbättringar från cablelifters var menat som ett skämt

Jag har svårt att tänka mig att kablar skulle ha allt för stor nytta av att frigöra sig från vibrationer, till skillnad från högtalare/elektronik.
Med andra ord, jag har inte gjort något A/B/A-test på dem, utan har dem för att slippa ha högtalarkabel direkt på golvet.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/19 :  09:00:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För att återgå till originallämnet så är jag helt övertygad om att många skulle kunna få en helt gratis förbättring bara genom att separera nät och signalkablar (djupare/bredare ljudbild etc). Det hände i alla fall hemma hos mig.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/19 :  11:50:14  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
För att återgå till originallämnet så är jag helt övertygad om att många skulle kunna få en helt gratis förbättring bara genom att separera nät och signalkablar (djupare/bredare ljudbild etc). Det hände i alla fall hemma hos mig.


Instämmer helt. Detta är betydligt viktigare..
Jag har även sett hos vissa system att man använder någon sort skumgummi-ringar/pluppar för att separera t ex signalkablar för varandra?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2004/04/20 :  15:22:33  Show Profile Send lindvall a Private Message
En riktigt bra kabellyftare ska vara så hög att man kommer in med dammsugaren under den! :-)
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/04/20 :  15:46:29  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
"Låna" din frus tåseparerare (som tjejer använder när de målar naglarna på tårna) och kläm in dina kablar i den - fungerar utmärkt och kablarna ligger mycket snyggt bakom racket. Ser ut som en "skumgummikam". Finns även liknande för kabelbruk men det är i princip samma produkt. Kabellyftare däremot har fler nackdelar än fördelar (ökar t.ex. mikrofoni) så jag vet inte varför folk köper dessa överhuvudtaget. Lite husvagnstillbehör över dem. ("Husvagnstillbehör" avser produkter som inte tillför en ny funktion - t.ex. ett handtag att koppla till handtaget på slungan m.fl. mer eller mindre onödiga tillbehör).
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2004/04/21 :  21:15:04  Show Profile Send bing a Private Message
Tack för svaren det blir att krypa in bakom alla aparater och snygga till lite

alla öron är olika
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/04/22 :  12:37:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ville bara påpeka att jag fick ett markant ljudlyft när jag redde ut ormboet. Nu har jag minst 10cm luft mellan varje kabel.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000