HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JM Lab Chorus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/04/21 :  09:19:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag undrar om min Rotel RA-1060 i kombination med högtalare från JM Labs Chorus-serie är en bra kombination? Det blir inte för "ljust" ljud? Vet ej om min Rotel ger ett ljust ljud, men vissa påstår ju att Rotel är ett "ljust" märke.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/21 :  09:23:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
Är det tråd nummer 9 och 10 angående högtalarköpet nu?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/04/21 :  09:53:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
det handlar inte om samma saker! När ska folk fatta?? Läs frågan!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/21 :  10:20:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
Så du tycker det är fullt normalt att starta 10 trådar om samma komponent-inköp? (Om jag inte missuppfattat nått)
Tänk om alla skulle göra så
stackars HiFiForum.nu

EDIT
Nu har jag inte följt alla dina trådar men skulle du inte kunna hålla dig till 1st tråd (med följdfrågor) istället för 10st?
Som alla andra medlemmar tycks göra...



Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/04/21 10:24:05
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/04/21 :  10:46:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kanske men då får man också klart mindre antal svar. Många på forumet gör så.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/21 :  11:03:43  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har inte under mina ~2år som medlem sett så många inlägg från en medlem om ett inköp. Därav min reaktion. Personligen bryr jag mig inte det minsta men det vore synd om det skulle bli en trend bland HF.nu:s anhängare. Förstår du?


EDIT
Många säger du, nämn några...


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/04/21 11:13:50
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/21 :  11:06:50  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vi kan ta det via PM om du anser att jag förstör din tråd. Kan bara precis inte förstå hur man kan starta 10 trådar om ett o samma inköp.

EDIT
Och då tar jag bort mina inlägg. Jag vill ju att folk ska hjälpa dig men anser att det är ett lite fult sätt.. (in my opinion)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/04/21 11:09:27
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/04/21 :  11:17:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok jag förstår hur du menar. I framtiden ska jag försöka begränsa mina trådar.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/21 :  11:32:22  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vad bra hoppas jag..

Du har inga möjligheter till hemlån? Rummet är ju som "kännt" hyfsat viktigt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/04/21 :  11:47:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tyvärr har jag inte det. Men jag vill ändå gärna ha åsikter om JM Labs chorus-serie.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/21 :  13:06:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag är nöjd med mina.. De skulle må lite bättre av med kraftfull drivning än min recciever.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:27:44  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Det man kan säga är att precis som Aalve nämner JMlab mår bra av fin elektronik. Då menar jag allt från förstärkare till kablar.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/21 :  16:22:36  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har haft och provat lite olika Rotel-förstärkare och det är inte det bästa valet. Ljudet kan lätt bli vasst och jobbigt. Tycker hellre du ska kika in AudioAnalogue eller kanske NAD, dom ger ett mkt varamare och gosigare ljud som JM behöver.

Mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/21 :  22:25:53  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag hörde en Vincent / JM lab kombo som lät lagom "mjukt" och trevligt.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2004/04/21 :  22:47:03  Show Profile
Käre mr "Kattlös".
Är detta sveriges riksdag eller ett öppet forum för erfarna samt oerfarna människor att utbyta ideer och undringar med varandra??
Visst, jag kan hålla med om att Matte76 startat ganska många trådar ang. högtalare de senaste 2mån.
Jag kan dock läsa mellan raderna på hans topics att viss osäkerhet råder,samt att han ej hittat "sin" högtalare.
Då tycker iaf jag att det är befogat att ösa in sina frågor tills man hittat rätt,för det lite det som är vitsen med ett forum???

Mer tips,mindre gnäll och duktighet...(sådant existerar redan i hög grad i ett annat svenskt forum med självutnämnda hifigudar...)

Matte76: Jag tror inte Rotel RA-1060 och Jm-lab Chorus blir en direkt hit,om du inte gillar ljust ljud. Blir nog lätt lyssningstrött efter ett tag. Kolla på vincent eller liknande.

Mvh Mange


Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/04/22 :  09:30:55  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Tjena Matte76,
jag har experimenterat med många förstärkare och JM Lab...pust!
Jag har ett par Cobalt 816s och har även lyssnat på dina Chorus...det som passar Cobalt kommer att passa Chorus, detta är jag ganska säker på.

Först vill jag säga att JM Lab behöver rör någonstans: en rörbestyckad cd är ett utmärkt val till dessa högtalare. Jag löste många av mina "problem" när jag köpte en AH! Njoe Tjoeb 4000 utan upsamplare. Jag tror inte att de behöver den då JM Lab högtalare är inte precis "tillbakalutade" och deras diskant är så pass detaljerad som den är

Så nu till förstärkare: jag har haft alla de förstärkare jag nämner hemma antingen på test eller i min ägo under diverse perioder.

Vill inte starta ngn krig! Notera att dessa förstärkare har bedömts enbart ihop med JM Lab Cobalt 816s

Roksan Caspian MKI: passar ganska bra till JM Lab, ingen wow upplevelse men en förstärkare som jag skulle kunna leva med. Dock blev jag inte 100% nöjd med den.

Primare A30.1 samt Primare A 20 KMII: ok på moderata lyssningsvolymer men diskanten blev för jobbig med dessa förstärkare.

Rega Mira 3: bra val, dock för lite detaljer...

Unison Reserach Unico: bra. Dock lite basfattig.

Advantage Thor: inte Jm Lab bästa partner. Ljudet blev för kyligt. Här måste jag reservera mig lite då exemplaret jag lyssnade på kanske var inte inspelad. Dessutom denna var den enda som jag inte lånade hemma.

Sony TA 50 ES: jag läste en recension om denna förstärkare på audioreview.com (för den balanserad, men det är ungefär samma förstärkare) samt på hifimagasinet.com. Testade en som var två år gammal och måste säga att den var en perfekt partner till JM Lab. Många är skeptiska till Sony, men deras ES serier är bra grejor.
jag fick med en touch värme, bra bas och massor med detaljer.

Jolida JD502B. Denna väntar jag på under nästa vecka och återkommer med lyssningsintryck snart.

Hoppas att mina "reflektioner" hjälper.

Till sist tro jag inte på JM Lab och Rotel. Testa även med ngn Marantz typ PM 17.


Hälsningar,

Andrea

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/04/22 :  12:43:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
När jag hade jmlab hade jag 2 klass A monoblock, det varma, detaljerade ljudet från dem passade jmlab perfekt.
Kanske borde kika på nåt i klass A? varför inte en beggad edison 60?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000