HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi eller Musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/21 :  18:45:16  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag funderar på vad folk här prioriterar att köpa fler skivor eller att förbättra ljudet. Hur mycket pengar spenderas alltså på att köpa musik kontra att köpa HiFi saker för.
Jag spenderar nog ungefär lika mycket på musik som på HiFi.
Anläggning för ca 15000kr vilket utslaget på 10 år blir 125kr per månad. Dvs ca en skiva per månad....
Hur gör ni????


Mvh

*Iron Maiden*

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/21 :  19:09:33  Show Profile Send Poe a Private Message
Prioriteringen senaste tiden har nog tyvärr varit mer hi-fi än musik. Historiskt sett leder nog dock skivköpen i kostnad.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:00:36  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag har prioterat skivor den sista tiden, men just nu är det hifi som gäller...

Sen tycker jag det görs mycket skit musik. Har hellre 50 Guld skivor än 200 skit skivor, om ni förstår vad jag menar!?
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:12:56  Show Profile Send Terminator a Private Message
Musik och film för ca 1/3 av vad "hembion" kostat.

/Hans
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:49:25  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Prioriterar främst skivköp, men när jag väl uppgraderar hifin ska det vara ordentligt!
Jag tror att man uppskattar musiken ännu mer om man spelar upp den i en fin anläggning....
Det som däremot är trist är att många skivor har en medioker inspelningskvalitet vilket märks av tydligare ju bättre återgivningskvalitet man uppnår, vilket i och för sig kan föra med sig den positiva egenskapen att man kanske vidgar sina musikaliska vyer och börjar lyssna på andra genrer, inte minst på grund av fin inspelningskvalitet.
Fast jag vill påpeka att musikalisk kvalitet inte har något med inspelningskvalitet att göra och jag skulle aldrig få för mig att inte köpa/köpa en skiva enbart på grund av inspelningskvaliteten.
Musik kan förmedla oerhörda känslor även via halvtaskig inspelningskvalitet, det omvända förhållandet tror jag dock inte på (inte så länge musiken betyder mer än prylarna i alla fall).

Edited by - hifirocker on 2004/04/21 20:51:04
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:49:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Plattor 14-1500 st för ungefär samma kostnad som anläggningen.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:56:06  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Musik kan förmedla oerhörda känslor även via halvtaskig inspelningskvalitet, det omvända förhållandet tror jag dock inte på.

Jodå, visst låter en närmickad sångare mycket bra även på en medioker anläggning. Men om allt stämmer så är det ju obetalbart...
Jag har lagt mycket mer på utrustningen än på media än så länge, men det beror nog på till viss del att skivpriserna är höga. Jag vågar inte chansa på att en skiva för närmare 200:- ska vara bra eller inte.
Det är ju så svårt att sälja en dålig skiva vidare...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/21 :  21:05:56  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Om det var tvunget skulle jag hellre ha 10 verkligen bra OCH välljudande skivor med en dyr anläggning än att ha lagt lika mycket på skivor som på anläggningen....

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo att frågeställningen i mångt och mycket är omöjlig att svara på... Dels naturligtvis beroende på var och ens prioriteringar men också på vilken typ av musik man lyssnar på.... För det är ju faktiskt så att viss typ av musik inte kräver någon hejdundrans 100 tusenkronorsanläggning medans annan musik verkligen kräver en sådan.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/21 :  21:09:15  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Bubben: då kan ju provlyssna skivan först, i skivaffärens hörlurar.
Jag håller dock med om att skivpriserna är alldeles för höga.
Tänk om en skiva hade kostat 50:-, snacka om att jag hade krängt skivor! Nu har jag knappt råd med fler än 4-5 skivor per månad, och då försöker jag alltid köpa dem så billigt som möjligt...på ginza eller CD WOW.

Pjotre:

Tänk så mycket bra musik du skulle gå miste om om du begränsade dig till 10 skivor....så illa är det väl inte???


Edited by - hifirocker on 2004/04/21 21:14:06
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/04/21 :  21:13:13  Show Profile Send Bubben a Private Message
Risk för OT, tyvärr ligger inte samlingsskivor så högt på min inköpslista (det är oftast det som handlar´n här har hemma), och i den lilla stad jag bor finns EN (1) skivbutik.
Det är monopol det...närmsta skivbutik efter den finns 5 mil bort.
Det blir mycket CDON för mig.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/04/21 :  22:13:05  Show Profile Send razor a Private Message
Ett tips är att handla begagnade skivor via amazon. Har själv köpt ett antal skivor den vägen och det har fungerat utmärkt. Ca 100kr inkl frakt för en "nästan ny" skiva tycker jag är helt ok. Och utbudet går inte av för hackor... Men sen är jag väl den typen som hellre lyssnar på musik än perfekt inspelade kossor...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/22 :  05:35:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skivor köps väl in kontinuerligt då de, ännu, kostar något mindre än att byta någon del till stereon.
Räknar man efter kostar skivorna en del, men slår nog inte anläggningens totala kostnad.

Bravo
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/22 :  09:54:18  Show Profile Send sker a Private Message
Bodde hemma tills för drygt 2 år sedan så fram tills jag flyttade så blev det mest min pappa som köpte skivor eftersom vi har någorlunda lika musiksmak. Så i dagsläget så skulle jag nog säga att hifi ligger på 70% medans skivor ligger på 30% av det totala jag har lagt ner, så just nu så läger jag det mesta på skivor.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/04/22 :  09:59:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
CD-samlingen kostar mer än anläggningen för mig trots att jag till 75% köper begagnad musik. Iofs har jag inte så speciellt dyr anläggning. Det "känns" inte lika dyrt att köpa eller postorderbeställa några skivor ett par gånger i månaden som att göra en investering i anläggninen, men många bäckar små... Å andra sidan jag har nog musik som lika stort intresse som hifi även om hifi givetvis är mycket viktigt, inte minst för musikens skull!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/04/22 :  10:07:34  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag har nog lagt betydligt mer på skivor än hifi. Det är ju trots allt dem de handlar om.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/22 :  10:57:04  Show Profile Send qsecofr a Private Message
jag tycker frågan är lite fel stäld.`

Hur mycket pengar man spenderar på det ena eller andra säger inte ett smack.

Frågan är snarare hur mycket tid av lyssnandet ägnas åt musik kontra att utvärdera din anläggning.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/22 :  12:10:02  Show Profile Send Harman a Private Message
Kul att höra alla era tankar om detta.

Hifirocker: Känslorna blir ännu starkare med en bra anläggning..:)

Pjotre: Jag antar att ditt exempel med 10 skivor var en överdrift för att få fram poängen som du har, för du kan väl ändå inte tycka att det bara finns 10 skivor som är tillräckligt bra, dessutom kan man ju inte täcka in olika genrer med så få skivor.
En kommentar angående att viss musik inte behöver 100000kr anläggningar, visst finns det skillnad på hur bra anläggning viss musik kräver men de flesta musik genrar vinner enligt mig på en bra anläggning...

Bubben: Håller med CDON och Ginza blir det för mig....

qsecofr: Jag vill inte vara tjurig men om jag ställer en fråga hur kan du då påstå att den är fel ställd????
Din fråga tar faktiskt upp något annat och är också intressant.

I övrigt så har det mycket med HUR man lyssnar på musik enligt mig. Många av mina vänner har musik som ett bakgrundsljud och då är det kanske viktigare att ha tillräcklig variation än att HiFi kvaliteten är den högsta.

Mvh


*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/04/22 12:16:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000