HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Esound CD-E3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/16 :  14:29:31  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Garanti ???

Inte en aning. Det är just det som är den stora chansningen med ett sådant här köp. Däremot är det ju vanliga komponenter i den typ Crystal dac, Philips drive mm så det BORDE inte vara några större problem att få den lagad. Köper du ett märke som är hyfsat väletablerat som Shanling, Cayin, Sheng ya (Vincent) kan det nog vara lättare att hitta serviceställen.

Högtalare?: Jag växlar mellan ett par Acustic Energy AE2 och ett par XTZ 99 samt frontarna till hembion Audio pro black diamond.

Igår kväll mellan 18:00-20:00 spelades Van Halen (1:a skivan) Extreme, Mr Big, Rainbow samt Rush. Kl 23:00 spelades först Cornelis sedan Roger Waters.

Rolling stones spelas inte här hemma

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2004/04/16 14:31:53
Go to Top of Page

drt
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:36:44  Show Profile Send drt a Private Message
ha haa oki ingen rolling där inte, annars bra musik smak dan
nu drar jag ut till solen

drt

DrT
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/17 :  17:54:30  Show Profile Send big-olle a Private Message
Jag tyckte att loggan på framsidan var cool. Lite industri över det, inte så estetiskt likriktat som vissa över-cleanade spelare kan vara.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/18 :  13:31:35  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag tänkte ge några lyssningsintryck från dom dagarna jag har haft cdspelaren och kablaget hemma. Vad ni måste veta är att det inte direkt spelats på några high end grejer precis. Just nu har jag en annläggning som består av gamla godingar som Proton 520 (NAD 3020 dödare på sin tid) och en minst 10år gammal Teac cdp4000 samt högtalarna XTZ 99 som jag egentligen köpte för att ha som bakhögtalare till hembion. Jag tyckte dock såpass bra om dom så att dom fått vara kvar i tvåkanalsrummet. Anledningen till denna enkla elektronik är att jag rätt nyligen sålde av min Accuphase cd och integrerade förstärkare och inte riktigt hittat vad jag vill ha än. Min dotter har en lite bättre anläggning uppe i sitt rum. Hon kör med Cambridge kombon 500 (cd och förstärkare) och högtalarna Acustic energy AE2. Esounden har således burits lite fram och tillbaka och det har dotters elektronik gjorts också. AE högtalarna är mina gamla men jag har faktiskt aldrig gillat dom då dom är för "påflugna" för min smak.

Jag har dock förhoppningar om att få låna hem lite roliga grejer (har bra kontakter med en gbg-butik)samt besöka Jonas en arbetskollega som finns på detta forum och som kör med Copland elektronik och med Audiovector signatur högtalare. Dessutom har några andra privatimportörer hört av sig för framtida lyssningskvällar. Kul

Då så. Här kommer mina intryck så här långt:

Jag vill säga detta med en gång. Jag gillar Esound CDE3. Jag är övertygad om att den matchar cdspelare upp till 15000Kr någonstans.
Den är mycket välbyggd och gedigen. Liite för flashig design kanske

Den är så som ni väl redan förstått mycket bra på röster och på att få fram olika instruments rätta klanger. Den spelar med stor auktoritet, på den punkten lika bra som vilken anna cdspelare jag haft hemma. Dessutom är den mycket homogen, den håller liksom ihop musiken bra och känns inte alls så spretig som ex Arcam-spelaren jag hade hemma för en dryg vecka sedan. Detta gäller hela frekvensområdet från bas till diskant. Basen känns dessutom gå någon oktav djupare än med Teacen och Cambridgen.

Esound CDE3 är mycket lättlyssnad och lyssningströtthet lär inte innfinna sig när man spelar med den. Klassiskt och visor samt jazz och blues spelas så vackert att man liksom bara blir sittande och myser

Vad den däremot inte riktigt funkar med är tung hårdrock, punk typ sånt. Rammstein blir liksom lite extra grötig men å andra sidan var våra andra två cdspelare (Teac/Cambridge) ännu sämre på det här så det blir ändå svårt att veta hur den står sig mot dyrare spelare förrän man testat. Annars rockar den helt ok med lite mer normal rock som ex Van Halen, Deep Purple mm. Sedan så är jag övertygad om att förmågan att måla upp ett trovärdigt soundstage är bättre hos en maskin typ CDfix som jag ägde i ett par år och som jag är säker på är bättre i det avseendet.

Det är ju så att den är bättre än dom andra två där med så jag vill gärna vänta med slutgiltigt besked tills den fått lite motstånd så att säga.

In alles en mycket bra spelare:



Att framsidan är lite "kornig" beror på att jag precis tagit av skydds-plasten på fronten.

Kablarna då??

Där får jag tyvärr säga att dom har inte gjort något särskilt intryck på mig. Dom kostar med frakt och tull mm ca 1000Kr och i det prisspannet är dom ju prisvärda. Att dom sedan kostar fem gånger mer i Usa får väl mera stå för prissättningen "over there". Faktum är att jag nog föredrar mina gamla Audioquest Midnight som nya 1989 kostade 3000Kr för ett par på 2m. Jag tycker mig höra att Midnight har mer upplösning i båda ändar MEN dom har bara spelats på i ca 20 timmar ännu så vi får väl se..Dessutom i ovan nämda anläggning. Även dom kommer att tas med när cdspelarn får lite tuffar utmaningar

Jag är ändå jättenöjd så här länge och nu skall det snart (ev med skatte återbäringen) köpas förstärkare. Jag har lagt bud på 2st Amplifixar som jag

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2004/04/18 17:59:13
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/04/18 :  20:50:51  Show Profile Send aplodon a Private Message
Ser nästan ut som G-klavar på gardinerna. Hade varit perfekt bakom musikanläggningen!!!!!!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:14:30  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message


Det är G-klavar. Min fru har broderat dom.

Efter att ha lyssnat en stund nu ikväll så började min gamla Proton att brumma från höger kanal. När jag stängt av den och kollat alla kopplingar så satte jag på den igen. Tyvärr verkar den ha gjort sitt. Kanske var den Xindakkablarna den inte orkade med. Jag öppnade den och kikade på säkringen men den var hel som det såg ut. Så nu får man be sin äldsta dotter om förstärkarlån när man skall lyssna

Äsch det betyder bara att jag får skynda på med förstärkarköpet. Jag hade tänkt vänta till skatteåterbäringen. Ingen som har en fin integrerad till salu för ca 7000Kr

Det är en bonus om den är balanserad. En jättebonus om det står Amplifix på loggan

Jag väntar även på svar från Cattylink om Opera A120 och även om en Cayin 265Ai.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:49:59  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Finns ju en del beggade Amplifix i omlopp som det verkar, såg bl.a. en på Hifibörsen enl. länken nedan. Där får du kanske lite garanti också.(?)

http://www.hifiborsen.se/produkter/_demoused.asp
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:59:38  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jo jag vet. Jag har som sagt lagt ett par bud men dom ligger än så länge på ett pris över vad jag kan betala just nu. Så vi får se hur det blir. Jag har också vissa funderingar på att ta mig ner till Hifiklubben och lyssna på Cambridges Azurserie. Är den mycket bättre än A500 så kanske jag köper en sådan och har något år innan jag slår till på en Thor eller liknande. Dom säljer ju också Thule som jag iofs inte gillat förut när jag lyssnat men den där IA 60Bi ser ju aptitlig ut och den är ju dessutom balanserad.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/19 :  20:23:14  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag blev lite fundersam när jag var på besök hos Hifi-klubben för att lyssna på Cambridge Azur 640 och Thule IA60BSE. Jag var mycket nyfiken på Thule dels för att den är balanserad, verkar kraftfull och inte att förglömma rätt snygg design .

Thulen kördes förstås balanserad med Thules cd 150B och Cambridgen kördes obalanserat med samma cdspelare.

Detta var enligt försäljaren djupt orättvist då han faktiskt föredrog Nads BBE integrerade jämfört med Cambridgen då han lyssnat även om han ansåg att Cambridgen var mer "transparent". Men som den trevliga prick han var så körda han igång demot. Vi tappade nog hakorna båda två. Jag ansåg att på dom två låtar vi spelade om och om igen var det ingen tvekan. Cambridgen var bättre. Thulen var mörk på gränsen till dov och otydlig där cambridgen var betydligt mer detaljerad och "luftig". Den ena låten var en tuffare rocklåt av för mig okänt band och den andra en vacker vis-sång med akustiska gitarrer.

Cambridgen förmedlade musiken bättre i båda fallen. Nu borde inte detta vara någon överaskning för mig egentligen att Thulen inte lät särskilt bra då jag aldrig hört Thule elektronik låta bra men att Cambridgen skulle vara att föredra obalanserat och med den prisskillnaden trodde jag inte. Faktum var att säljkillen verkade uppenbart omtumlad även han. Inte ett ord till Thulens försvar..

Nu vet inte jag om det berodde på motståndet men jag måste lyssna runt lite mera och hittar jag inte något som känns rätt i maggropen går jag tillbaka och köper Cambridgen. Fast jag begriper fortfarande inte att Thulen kunde besegras så lätt på sin egen bakgård.



Har betydelsen av balanserat överdrivits?? På min SAT-kombo som jag ägde i några år lät det mycket bättre balanserat. Har Thule verkligen äkta balansering?? Som sagt, jag fick mig en fundering.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2004/04/20 05:58:11
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/04/20 :  07:29:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

StefanB's CD5'a spelar otroligt mycket bättre i balanserat läge än i obal., har du fått chansen att spela CD3'an balanserat än?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/20 :  08:12:02  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message


Nej, jag har ju inte det. Jag har försökt beställa en Opera A120 från Cattylink ett tag nu men det verkar vara semester eller något där borta. Dessutom har jag lagt 3 bud på olika integrerade med balanserade ingångar, bla 2st amplifix men jag förstår om dom inte vill sälja när jag "bara" kan gå upp till 7000Kr.

Jag såg en Opera A120 i skyltfönstret ho Radiolagret igår så jag skall ringa dom i eftermiddag och ev boka lyssning. Risken är dock att den kostar som i Danmark ca 7500Dkr dvs 9000Kr. Den verkar väldigt välbyggd och så så den är högaktuell även till det svenska priset men då får det bli när skattepengarna kommer.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/20 :  21:06:02  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Jag vet inte om det tagits upp tidigare.

Men är fronten i metall eller plast?
Är den i metall och om jag köper en likadan spelare, då kommer jag dra fram sandpapper direkt,
-poff- så har jag en front i borstad metall.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/21 :  06:12:55  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Metall

Sandpapper?? varför inte

Ikväll beställs en ny integrerad förstärkare. Det blir en Opera A120



Ni skulle se och känna på den "live". Den är rätt maffig. Kommer att bli rent försteg om något år är det tänkt om förstegsdelen är så bra som det ryktas om.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/21 :  15:23:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vad kostar Operan? Ser den inte i listan. Är Opera inte 40% prishöjda nu också?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/04/21 :  20:53:35  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Dan, du har ett PM angående en möjlighet till cd duell med Esound CD-E5 och TEAC VRDS25X som motståndare

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/22 :  05:59:00  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Operan är kraftigt prishöjd. Fast jag får en liten specialdeal där balanserade kablar, mätinstrument för rumsakustik ingår. Så den blir prisvärd ändå.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:55:18  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Brinckman: Har du någon uppdatering angående högtalarkabeln? Vet att bla Analysis plus kabel som bygger på lite samma princip som dessa Xindak (platta) kräver minst 100tim spelning för att börja låta bra. Läste många åsikter om dem att de lät hårt och sånt nya.

Undrar om du fått någon uppfattning om detta ännu?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/04/22 19:55:42
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/22 :  21:27:26  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Hårt vet jag inte. Snarare ganska anonyma MEN jag spelar på undermåligt förstärkeri än så länge som nu dessutom givit upp så när jag får hem Operan DÅ skall det nog bli annat ljud i skällan. Tyckte det släppte lite efter ett dygn men men..Det finns också en del planer på lite lyssning med ett betydligt bättre system i helgen så vi får väl se. För dryga tusenlappen är dom ganska billiga ändå ju.

P.S: Mange, jag heter Brickman inte Brinkman ;-)

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2004/04/22 21:28:21
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/04/22 :  21:43:05  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Sorry, Brickman!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:40:34  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hej Brickman!

Annars finns det nu en amplifix till salu för 7000:-
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14658

Mvh
Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/23 :  11:16:04  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Är det inte typiskt

Äsch. Nu är ju operan beställd och betalad och dessutom 1500 riksdaler billigare än Amplifixens pris ink balanserad kabel + gåva och har börjat testkörts.
Jag har en känsla av att den passar som handen i handsken med Esound CDE3

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2004/04/24 09:00:17
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/05/03 :  17:48:55  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hur går det med XINDAK högtalarkabeln? Nu bör den väl vara inspelad snart? Är fortfarande Audiokvästen (inget fan) att föredra? Jag hoppas ju att XIndakkabeln kommit till sig eftersom jag själv väntar hem en uppsättning 5 meterskablar av modellen över din

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/05/03 :  17:51:26  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag känner på mig att Dan har en uppdatering på gång angående Högtalarkabeln ...och idag har ett nytt gäng rasat in över Svedala


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/03 :  21:19:05  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Oj, ursäkta att jag inte skrivit något på länge men jag väntar rätt ivrigt på min förstärkare som nu i sin tur väntar på att jag skall tulla den. Jag får antagligen inbetalningen imorgon så på Onsdag-torsdag kväll räknar jag med att köra balanserat

Xindak-kabeln behövde ca en vecka på sig för att spelas in. Dom hade nog inte testats av Cattylink för dom låg så väldigt tajt och fint i boxen. Jag trodde nog att just inspelning av kablar var lite mumbo-jumbo även om jag hört effekten på min CDfix som ju inte var inspelad. När det gällde kablar var jag mer tveksam. Dom dyra kablar jag haft hemma ex Nordost Valhalla har ju varit second hand.

I ett blindtest ihop med min granne och min ganska ointresserade fru vid första lyssningskvällen så upplevde jag Xindaken som lite lättviktig och närmast anonym. Min gamla Audioquest var mer "basig" om än lite mörk. Dom intrycken hade också min fru om än inte så mycket. Grannen menade att det ändå var lättare att "höra tonerna" med Xindaken. Vete katten vad han menade . Jag har dock tyckt bättre och bättre om ljudet för varje dag som gått men tänkt lite att "jo jo nu börjar man vänja sig med ljudet".

Igår kväll gjorde vi ånyo ett blindtest och nu använde vi hans Linn Kolektor samt Linns LK 140 slutsteg. Både jag och grannen hörde direkt att här hade det hänt grejer. Betydligt tydligare och renare ljud spelades upp med Xindak jämfört med Audioquest som lät , tja grumlig i jämförelse. Basen som jag upplevde som djupare vid första intrycket med Audioquest var betydligt fastare och mer definierad med Xindak. Anslaget är mycket blötare med questen. Eftersom jag och min likaledes hifitokiga granne var helt överens kände jag att jag bara var tvungen att tvinga ner frun i lyssningsrummet igen.

Efter att ha lyssnat först på Xindak och sedan Audioquesten så sa hon bara: "Den sista kabeln lät ju luddig" och så gick hon åter upp och broderade...

Saken var efter detta bara klar. Audioquesten återvänder till hembion. Där får den åldras med värdighet

Genom Xindaken blir det tydligare, mer snärt i basen som nog går lika djupt men med ett torrare anslag. Jämför man med high end kablar som ex Nordost Valhalla så kanske den senare har en än tydligare diskant och känns bättre på att placera ut musiker mm, dvs perspektiv. Fast då pratar vi om priser som i det här sammanhanget känns lite off

I spannet 3000kr till 7000kr paret hävdar dom sig utan tvekan.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2004/05/03 21:20:36
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/06 :  20:07:14  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nästa paket kom idag



Shysst namnlapp. Undrar vad det står på kinesiska

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000