HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Digitallly Remastered
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/04/13 :  12:36:06  Show Profile Send Falkman a Private Message
Ofta kommer nyutgåvor med kända artister på cd som är "Digitally Remestered 24 bit/20 bit osv. Jag förutsatte att kvalitén skulle vara bättre än tidigare utgåvor, och har därför köpt div remastrade skivor som David Bowie, Weather Report, Beatles, Supertramp, Genesis, mm. mm.

Ofta, men inte alltid, har jag blivt besviken på ljudet från dessa remastringar. Ibland saknas något i ljudet, det kan vara i mellanregistret, basen och ibland låter diskanten alldeles för vass.

Är det så, eller beror det på min anläggning? Krävs det en uppsamplare för att tillgodogöra sig 24-bits ljud?

Några lysnade undantag: Jethro Tull: Thick As A Brick, Supertramp The Very Best Of, Jimi Hendrix Electric Ladyland, Manfred Manns Earth Band Nightinggales & Bombers, mm, som får anses som bra remastringar.

Vad anser ni?

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/13 :  12:42:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej, sök de utgåvor som är brända direkt från master. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/04/13 :  13:01:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


man ska absolut inte tro att ljudet är bättre
om det står "DIGITALY REMASTERED".

Det handlar nog oftast om försäljningsknep. Ibland
kan ljudet tillochmed vara sämre än originalet. KLART sämre...

Det är rätt tråkigt

Desto roligare när dom verkligen lyckats !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/04/13 :  13:23:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tyvärr används uttrycket för att vi skall köpa ytterliagre en upplaga av samma skiva. Många gånger har de fixat frambättre ljud men ännu vanliagre är att skivbolagsdirektörer bestämmer och då blir det ljust, beskuret, komprimmerat och livlöst.

Ett annat bra undantag är 24 bits remasteringen av Marillion katalogen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/04/13 :  14:02:23  Show Profile Send Falkman a Private Message
quote:
Hej, sök de utgåvor som är brända direkt från master. Mvh Kristofer


Håller med, just Jimi Hendrix Electric Ladyland och Led Zeppelin 2 och 3 är remastrade från originalbanden. Vet i 17 om inte Beatles Anthology 3 är det också, står inget på omslaget eller i konvolutet, men bra ljud är det!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/04/13 :  14:24:36  Show Profile Send svejk a Private Message
Led Zeppelin boxen (4+2 plattor) är ett utmärkt exempel på att det kan bli mycket bättre. De första Zeppelin på cd var bedrövliga. Boxen jag snackar om är bara sååååå mycket bättre. Jimmie Page och en tekniker tog orginalen och gjorde om rubbet.

Ett annat bra exempel är Flaming Groovies Flamingo och Tenage Head, bättre plus att dom lagt dit extra material.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/13 :  14:30:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja för att inte tala om Guns&Roses. Det är som natt och dagskillnader mellan den vanliga utgåvan och den som bränts direkt mot master. Det här gäller dock ; Appetite for Destruction,samt Use your Illusion 1 och 2. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/04/13 14:31:29
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/13 :  15:47:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns ju skräckexempel där man komprimerat ljudet dynamiskt för att det ska låta bättre i dåliga anläggningar.
Om man förbättrat ljudet så är det inte nödvändigtvis våra anläggningar man haft i åtanke utan någons klockradio.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/04/13 :  17:35:41  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Whiskyman, hur ser man skillnad på GNR utgåvorna. Har jag fel så måste jag byta ut dom. Sådana kanonplattor måste man bara ha i bästa möjliga utgåva.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/04/14 :  00:03:43  Show Profile Send nin a Private Message
Man ska inte tror att "digitally remastered" eller någon annan form av ny-remastering skulle borga för bra kvalite. Samma så ska man inte tror att bara för att skivan än mastrad från "original master tape" så behöver den inte alls låter bättre.
Det handlar om VAD masteringskillen GÖR när han för över originalbanden till CD eller vax.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/04/14 :  07:47:56  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Har samma erfarenheter, köpte Walt Disneys Fantasia. Riktigt dåligt ljud, man hör hur filter o annat ligger o jobbar för att få bort brus o annat, det hade antagligen vart bättre om dom
låtit bli det.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/04/14 :  09:36:48  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Det handlar om VAD masteringskillen GÖR när han för över originalbanden till CD eller vax


Detta och inget annat!!!


Men en text med 24 bitar REMASTERED säljer ju till ungdomarna och Original tape REMASTERED säljer till oss gubbar. När folk ser detta köper de utan att fråga. När de hör att det låter annorlunda, speciellt om det komprimerats hårdare tycker folk automatiskt att det låter bättre.

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Falkman
Member

172 Posts

Posted - 2004/04/14 :  11:26:29  Show Profile Send Falkman a Private Message
quote:
Led Zeppelin boxen (4+2 plattor) är ett utmärkt exempel på att det kan bli mycket bättre. De första Zeppelin på cd var bedrövliga. Boxen jag snackar om är bara sååååå mycket bättre. Jimmie Page och en tekniker tog orginalen och gjorde om rubbet.



Svejk, tack för tipset. Men vilken box menar du?
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/04/14 :  19:52:35  Show Profile Send nurfen a Private Message
Var kan man hitta de bra utgåvorna av Guns 'n Roses då?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/04/14 :  20:23:49  Show Profile Send svejk a Private Message
Svejk, tack för tipset. Men vilken box menar du?

Den heter bara Led Zeppelin 4 compact disc set. Den är brunaktig.Det finns ytterligare en med 2 plattor. Dessa 6 fullmatade ca 70 minuter styck täcker in Zeppelin helt. Storyn runt boxen var att Jimmie Page skämdes över dom tidigare cd utgåvorna, lät som sagt bedrövligt. Som gammal studioräv så bestämde Page att göra något åt det hela. Han tog 1990 med sig George Marino och orginalen. Sedan gick dom igenom rubbet med ett rackarns bra resultat.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:22:14  Show Profile Send skalet100 a Private Message

nån som gillar Black Sabbath? i USA släpps det en box med alla Ozzy skivorna med sabbath, nyremastrade från Warner Bros mastertaper och ska tydligen låta helt överlägset.. dock släpps inte denna utgåva i europa av nån anledning... här har vi ju dom gamla Castle remstrarna från 96.. nån som har en åsikt om ljudet på castle skivorna ?? står i valet å kvalet om man ska beställa boxen eller köpa plattorna (billigare) här med gamla utgåvorna ??
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:01:34  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Senaste Depeche mode singelboxen som är remastrad är helt sönderkomprimerade med klart hörbar distorsion:

Ska skicka tillbaka eländet till skivbolaget och kräva mina pengar tillbaka, så här får det bara inte se ut!

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/04/15 :  23:40:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Halbermensch jag ger inte mycket för din bild förrän du minskar på amplituden och först då kan man se hur ljudet verkligen ser ut.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/04/16 :  10:47:45  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Har inte fifflat med filen själv. Det finns inga "peaks" ovan det som man kan se på bilden. Det är helt platt.

Samma person som remastrade Singles 81-85 och 86-96, Mike Marsch har remastrat de nya singlesboxarna.
Exempel med Depeche mode:
http://www.loudnessrace.net/victims/examples.htm

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2004/04/16 12:33:03
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/04/16 :  14:58:10  Show Profile Send nin a Private Message
Ljudet på Castle remastrade Black Sabbath ska visst vara illa.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:10:32  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Det tycker inte jag. Dom låter i alla fall klart mycket bättre än dom gamla Castle utgåvorna på CD samt nyutgåvorna som släpptes på vinyl under 80-talet. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att jämföra med orginalvinylerna.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:11:28  Show Profile Send Tomas a Private Message
Skönt att höra att man som ljudtekniker inte kan bete sig hursomhelst utan det väcker reaktioner. Ibland kan man faktiskt undra...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/04/25 :  15:24:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Halbermensch skriver: "Det finns inga "peaks" ovan det som man kan se på bilden. Det är helt platt."

Då ska jag tala om för dig....men det är väl ingen som tror på det. Modern popmusik idag är i dom flesta fall avklippta i topparna och det tor jag att man gör allmännhet redan i mixningen och inte vid mastringen.

H.Lindgren skriver: "köpte Walt Disneys Fantasia. Riktigt dåligt ljud, man hör hur filter o annat ligger o jobbar för att få bort brus o annat, det hade antagligen vart bättre om dom
låtit bli det."


Jag har också de här två CD skivorna ur Fantasia och man kan säga att inspelningen är gjord i tre optiska ljudkanaler 1939. Det innebär att dynamiken har sina begränsnigar för att inte tala om frekvensomfånget. Det här bruset och knastret från filmen(på den tiden fanns inte noiselessmask)har ställt till med stora problem vid renoveringen och man har väl bedömt att man får köpa det annars hade nog musiken blivit outhärdlig att lyssna på. Man får se det hela som ett historiskt dokument och inte att jämföras med dagens inspelningar. Jag själv som är inspelningshistoriskt intresserad är oerhört glad över att äntligen få lyssna på sådan stereo som inte har spelats upp sedan 1941 och i Sverige har nog ingen sett filmen i stereo.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/25 :  16:14:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Whiskyman, hur ser man skillnad på GNR utgåvorna. Har jag fel så måste jag byta ut dom. Sådana kanonplattor måste man bara ha i bästa möjliga utgåva.

Hej Sten, jag skall kolla upp dem. Jag sitter just nu inte så att jag har möjlighet till att kolla upp det men jag kollar upp det snart. MvhKristofer
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/04/25 :  21:01:33  Show Profile Send Kaleid a Private Message
"Då ska jag tala om för dig....men det är väl ingen som tror på det. Modern popmusik idag är i dom flesta fall avklippta i topparna och det tor jag att man gör allmännhet redan i mixningen och inte vid mastringen. "

Tvivlar på att toppar blir avklippta redan vid mixningen, i detta fall absolut inte, då jag har många av singlarna och albumen sedan innan, tidigare "releaser". Inget är närheten av att klippas.

Det mesta som Mute records släpper är helt OK, men ibland följer man trender lite för mycket. "Loudnessrace" är ordet.

Edited by - Kaleid on 2004/04/25 21:02:21
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/04/25 :  21:43:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Det måst ju vara så att kunden vill ha det så för annars har ju kunden rätt att få jobbet omgjort. Det är ju faktiskt så att det är kunden/skivbolaget som bestämmer vad som ska ut i handeln och inte mastringsstudion. Om vi som konsumenter vill ha en förrändring ska man bearbeta skivbolaget eller hur.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000