HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konstruktiv kritik - Mårten Design
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/04/24 :  15:22:07  Show Profile Send Wizard a Private Message
Alla som tror att denna tråd är en smutskastning av Mårten Design kan sluta läsa nu. För oss andra som säger vad de tycker i positiv mening kan göra inlägg.

Jag kommer säkerligen "trampa" på en del tår i och med det jag kommer att säga. Det ska absolut inte uppfattas som att jag idiotförklarar de som tycker annorlunda än mig.

Genom årens lopp har jag lyssnat på en hel del anläggningar och en del liveframträdande. Tyvärr uppfattar jag inte Mårten Designs högtalare som bra inte ens Coltrane. Nu kanske någon säger att man har olika ljudideal, visst de kan så vara men är det inte att eftersträva en upplevelse som påminner om liveframträdande eller åtminstone så som det var tänkt vid inspelningstillfället i studion?

Jag tycker Leif och hans bror ( ursäkta minns ej namnet) är oerhört sympatiska och trevliga och prata med. Det är nu därför som jag tycker att konstruktiv kritik skulle hjälpa fram dem till att bli ett mycket respekterat märke inom högtalare, inte bara i Sverige utan även utomlands.

Men som det är nu är det surt att säga att dessa högtalare inte når upp till världsklass.

Jag hoppas verkligen att ni på Mårten Design tar detta på rätt sätt, jag själv skulle inget hellre än att ni ska lyckas ännu bättre i framtiden.

Mvh

Wizard

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/24 :  15:27:03  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Vad är det som du inte gillar med dom?

Låter dom för "nakna" utan känsla? Eller?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/04/24 :  15:30:17  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om det skall vara konstruktiv kritik så är det bra att specificera vad du inte tycker är bra med högtalarna.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/24 :  15:54:25  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Wizard - Jag tror Leif och Jörgen välkomnar all kritik och synpunkter! Men var i låg det konstruktiva i din "kritik"?
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/04/24 :  16:09:58  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag kan ge två exempel på områden där de brister enligt mig. Det första är dynamiken som inte är bra, det gör att ljudet inte "släpper" från högtalaren vilket ger ett instängt intryck.

Basen är en annan punkt. Visst de går djupt i frekvens men saknar kraft definition och lätthet i botten.

Wizard
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/24 :  16:19:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Gäller detta Även Coltrane Alto eller bara storebror ?

Har du varit på deras visningscenter och lyssnat eller är det på mässor? hemma hos nån ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/04/24 :  16:27:01  Show Profile Send Wizard a Private Message
Zalve: Detta gäller Coltrane men dessa parametrar gäller även de mindre modellerna då konstruktörens filosofi genomsyrar hela serien, vilket i den meningen är positiv.

Jag har själv varit och lyssnat på deras lyssningscenter annars hade jag inte vågat utalat mig om dem. Sen kan det vara att jag ändrar mig om jag får höra dem med annan kringutrustning, jag fastnar inte vid en linje.

Två andra saker gällande Coltrane är homoginiteten som brister mellan elementen, ljudet är självklart rent fattas annat med dessa element men jag tycks höra problem med delningsfrekvens/överlappning av frekvensområde. Det ger upphov till fasfel.

Wizard
Go to Top of Page

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2004/04/24 :  16:32:33  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Wizard : Kan du forklare meg hva du definerer med dynamikk ?

Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/24 :  16:34:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
För är det NÅGOT som ALTOn är suverän på så är det att den har ett enormt släpp, enligt mitt tycke.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/24 :  16:39:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Wizard: Hörde du dom med Vituselektroniken?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/04/24 :  16:46:07  Show Profile Send Wizard a Private Message
Miles: Det är det transientsprång man har från tyst till full signal. Som exempel om du tappar en gryta i köket skramlar det till så klart och man brukar hoppa till när man ej är beredd. Samma känsla vill man få genom en högtalare då plötsligt det kommer ett slag från virveltrumman. Det är lite svårt att förklara begreppet dynamik, men har man en gång hört det så förstår man vad det innebär.

Zalve: Jag tar tillbaka kommentaren om Alto till jag lyssnat på den, antagligen har Leif och Jörgen gjort framsteg på filtersidan och låddesign kan tänka.

Bernt: Ja, jag hörde dem på Vituselektroniken.

Wizard
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/04/24 :  16:48:01  Show Profile Send patrikf a Private Message
Wizard, hur låter fasfel? Har du nån referens som du tycker att MD "borde" låta som, eller är ditt ideal?
Personligen intresserar jag mig hellre för nåt annat om jag inte är nöjd, men i det här fallet gillar du dom kanske väldigt mycket förutom det du tar upp?
Mitt ideal är att utsignalen ska likna insignalen som möjligt, men det är mitt val. Ljudet blir inte nödvändigtvis roligare, eller trevligare ju närmare "sanningen" man kommer. Jag anser inte att en högtalare med ett visst eget sound skulle vara mindre bra, det är nog snarare nödvändigt i de flesta fall.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/24 :  17:04:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Wizard:
Kul att du delar med dig av lyssningserfarenheter!
Jag håller på att spricka av nyfikenhet på vad du har för övriga referenser. Själv labbar jag mycket med filter och testar det häringar med fasfel mellan elementen. Vad har du för erfarenheter här?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/24 :  17:51:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Wizard, tack för ditt svar. Har du några egna konstruktioner?

quote:
Detta gäller Coltrane men dessa parametrar gäller även de mindre modellerna

quote:
Jag tar tillbaka kommentaren om Alto till jag lyssnat på den

Går lite snabbt ibland inte sant?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/04/24 :  18:39:51  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Frågan är hur Coltrane står sig mot andra märken i samma "klass". Detta är väl MD's referens i alla fall. Jag tänker på JM-Lab Utopia BE,Wilson Watt&Puppy 7.0,Thiel 7.2 ,Eggleston Works The Savoy etc etc....

En annan fråga jag har är effekt-tåligheten gentemot känsligheten. Är inte 89dB (85-86 mätt) och 300 watt lite i underkant för en högtalare i denna prisklass. Det kanske finns fler som har detta förhållande mellan effekt/dB. En så pass dyr högtalare oavsett märke måste kunna spela lite närmare "lifelike" än de värdena medger.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/04/24 :  18:46:11  Show Profile Send patrikf a Private Message
quote:
Frågan är hur Coltrane står sig....

Hur ska man rangordna subjektiviteter?
Man skulle kanske kunna "rangordna" efter frekvensgång etc, men det säger väl ingenting om hur "bra" en högtalare är. Jag anser att jämförelser av detta slag är ointressanta.

Edited by - patrikf on 2004/04/24 18:52:08
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/04/24 :  18:51:20  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Ett sätt och veta hur de står sig är att se hur många som sålts istället för de andra märkena som jag räknade upp.

En bra högtalare ska inte ställa till med problem för slutsteget tex med låga ohmtal och ojämn impedanskurva.

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/04/24 :  18:59:26  Show Profile Send Wizard a Private Message
epkpeng: Om man ser till högtalarkonstruktioner tilltalar Von Schweikert och Wisdom Audio mig.

Jag kan köpa Albert Von Schweikerts sätt att en högtalare ska bete sig som en mikrofon i invers och därigenom återge ljudet vid inspelningstillfället.

Alla element ska ligga i fas, därefter är det filtrets jobb att få rätt fas och transientrespons samt frekvensgång. Ljudbilden utstrålas som en "bubbla" med akustiskt center i diskanten.

Fasfel kan uppfattas som att ljudbilden blir sned från högtalaren sett och att man får partier med starkare ljud pga att man rör huvudet in i en lob.

Bernt: Ja, även den bäste kan göra fel

Jag har byggt två egna högtalarkonstruktioner men ingen kommer upp i den nivån jag själv tycker är bra. Mest är det för att utveckla nya filtertyper och lådtyper. Min starka sida är igentligen på elektroniksidan.

Wizard
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/04/24 :  19:10:49  Show Profile Send patrikf a Private Message
Wizard, så länge man inte har en fullrange punktljudkälla kommer man att uppleva fasfelens biverkningar. Även i Von "Schweikerts"-fallet såvida inte huvudet fixeras i ett skruvstäd, vid en ideal position, helst utomhus...
VR-8, det är ju parametrar, men det kan alltid diskuteras vilka parametrar som har med en bra högtalare att göra.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/24 :  19:12:03  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag var där ,idag men kom inte in. Jag antar att dom har lite annorlunda öppettider eller??


"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/04/24 :  19:22:01  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Jag kan passa på att tala om varför jag valde mina lådor (VR-8) förutom att priset var helrätt just då.

Denna länk innehåller Von Schweikerts ideer om högtalare bla de jag har. http://www.vonschweikert.com/vrline/VR-6W.HTM

Sen läste jag en test av Harry Pearson om dessa lådor och blev väldigt sugen så när tillfälle gavs köpte jag dom och det som HP hade skrivit i testen har jag delvis upplevt sen dess. Jag kan säga att flera som lyssnat hemma hos mig med olika förstärkare har aldrig sagt att "där gav slutsteget upp" för dessa lådor är en löjlig lätt last för en förstärkare.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/24 :  19:58:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
VR-8:
Det låter som en separat diskussion fjärran från "on topic".


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/24 :  19:58:47  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
En bra högtalare ska inte ställa till med problem för slutsteget tex med låga ohmtal och ojämn impedanskurva.


Då har jag nog inga "bra" högtalare heller....
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2004/04/24 :  20:33:05  Show Profile Send nl a Private Message
Vad menar du Pjotre. Det finns väl inga fel på dina högtalare Om det finns det rent tekniskt så kanske du kan omvända tekniknissanrna genom att bjuda på en timmes musiklyssning
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/24 :  21:24:20  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag menar att är det några högtalare som är besvärliga för förstärkaren så är det Martin Logan Prodigy.... Men vad jag igentligen menade var att det är inte så enkelt att bara säga att en högtalare skall vara si eller så och en förstärkare skall vara si eller så utan dom måste kunna spela ihop.....

Det har jag hört Mårten Designe Coletrane göra med BAT rörförstärkare hemma hos Timbre och med EAR rör hemma hos Jorma. Liksom mina Martin Logan spelar jättebra med Bladelius Grendel... Men det går liksom inte att lyfta ut högtalarna eller förstärkaren utan dom "kamperar" ihop och måste fungera ihop.....
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/04/24 :  23:56:25  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
En utav världens bästa förstärkare heter Audio Note Ongaku och är på mindre än 25 watt (tror jag). Om jag som ägare till en sådan förstärkare köper ett par högtalare som inte trivs med den förstärkaren så tror jag att det är fel på lådorna och inte förstärkaren.

Med andra ord, en låda ska inte "kräva XXXX watt,ampere eller XXXX va nätdel" utan den ska återge vad som "bjuds" utan omsvep. Kan inte en högtalare gå i gång direkt är den felkonstruerad.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000