HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JBL Northridge E100 vs DALI Blue 8008
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ErOx
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/04/12 :  10:56:46  Show Profile Send ErOx a Private Message
Tjena!
Jag undrar kort och gått vilka av dessa ni tycker är bäst...alltså JBL Northridge E100 eller DALI Blue 8008...
Detta är en början på vad som ska bli en hemmabioanläggning...Och övriga högtalare kommer senare vara från samma serie...alltså antingen Northbridge serien eller Dali Blue serien...Beronde på vilket det blir...
De ska funka lika bra till msuik som till film...

Så skriv gärna era erfarenheter och vad ni tycker...

//ErOx

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:09:01  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Välkommen hit!
JBL har jag ingen vidare koll på men Dali är ett favorit märke. Dalis blåa serie är väl inte några riktigt bra hi-fi högtalare, utan dom har en liten loadness vinkling. Passar bra till modern musik och jag tycker dom är riktigt bra till bioljud. Men naturligtvis är det till dina öron dom skall passa så gå och provlyssna på både JBL och Dali för det är som vi i göteborg säger: smaken är som röven - klöven.
Själv är jag nöjd med mina högtalare:
Dali 7A Vinyl fronthögtalare
Dali SC-7 centerhögtalare
Dali 2002 surroundhögtalare
Dali SWA 12 aktivsubbas

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

ErOx
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:19:46  Show Profile Send ErOx a Private Message
Man tackar!
Jag var och lyssnade på JBL i helsingborg nu i veckan, men av någon anledning tyckte jag att det saknades bas...Vet inte hur de hade kopplat in det, för enligt andra så är det rikligt med bas i den serien...Eller så hade jag blivit akut döv...*s*
En kompis till mig har Dali Blue 6006 och jag tycker det är ett väldigt fint och rent ljud i dom...
Det krångliga är att jag hade bestämmt mig för JBL, men att jag blev lite besviken när jag lyssnade på dom...Och sen när man frågar andra som oxå har lyssnat, så tycker dom att JBL:en är jätte bra + att de är snygga...Men men..får väl lyssna på Dali igen...faen att de ska va så svårt att bestämma sig...
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/04/12 :  15:19:53  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Jag har själv ägt ett komplett dali blue biosystem bestående av dali 8008, c1000 och r1000.

Fördelar:
"Party" ljud med hifi ambitioner
Kul till hembio och är en bättre biohögtalare än hifihögtalare
Funkar bra till techno, trance, house och annan elektronisk musik.
Allroundhögtalare

Nackdelar:
Hifiambitioner men för mig mer ett par party högtalare
Spelar inte så kul på "vanlig" musik. "känns som det fattas något", dock fortfarande bra allround högtalare.
Något högt pris.

Detta är min personliga upfattning om DALIs blå serie och naturligtvis bör du lyssna själv och skaffa en egen uppfattning.

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/13 :  11:31:02  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Har precis sålt iväg mina Dali 5005 (som inte längre platsade när mina Infinity Beta40 packades upp, men det är en annan historia) Jag tyckte de var riktigt trevliga och lättlyssnade till all möjlig musik, MEN nu i efterhand vet jag att de saknade en del detaljer, och att de som tidigare nämnts har en inbyggd loudness...

Har också under kontrollerade former lyssnat till JBL E80 alltså lillebror till de burkar du nämner. Blev klart överraskad, snabb och relativt djup bas, förhållandevis detaljerad och en helt ok diskant. Tycker att de skulle ha spöat mina Dali 5005 rejält, men jag hittade som sagt ett annat klart mkt bättre alternativ...

Med anledning av ovanstående skulle jag nog ha valt JBL:arna om man kan dra paralleller från de respektive småsyskon jag har erfarenhet av...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

ErOx
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/04/13 :  14:07:16  Show Profile Send ErOx a Private Message
The Leafs
Så du tycker alltså att Infinity Beta40 är bättre än JBL:n...Kan du förklara vad som skiljer dom åt...För man kanske ska satsa på ett par infinity istället...*s*
Funkar de lika bra till hemmabion som till musik?
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/13 :  19:53:41  Show Profile Send The Leafs a Private Message
I mina öron är Infinity Beta40 en bättre högtalare, frågar du nån annan så kanske du får ett annat svar. Men eftersom du frågade mig så får du ett svar utifrån min åsikt..

Jag anser att Beta40 spelar med en annan finess än JBL E80 som jag har jämfört med. Beta 40 har enligt mig bättre detaljupplösning i samtliga register, och den har en något mer korrekt återgivning. "Korrekt" är ett svårdefinierat ord, men för mig innebär det mer kontrollerat, stramare. E80 spelar stort, den har ett ganska neutralt ljud, till skillnad från tidigare JBL-högtalare... E80 presterar i jämförelse mindre detaljer, och känns något avrullad i diskanten, MEN för den som prioriterar bas, och höga ljudnivåer är E80 att föredra framför Beta40 anser jag. Det är mer en rock´n roll-högtalare där Beta40 nog får anses mer allround. Beta40 har en klart mer kontrollerad bas där det är lättare att t.ex. urskilja basgångar o.s.v. Så.....vilken musik lyssnar du mest på?

Vad gäller film...har ännu inte fastnat i bioträsket även om receiver nyss är inhandlad, har ännu inte lyssnat på bioljud genom Beta40 eller E80, men jag kan tänka mig att E80 passar utmärkt till film. För 10 år sedan när man var en ung rockare så hade jag nog valt JBL-burkarna, men jag har väl blivit gammal...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

ErOx
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/04/14 :  15:43:05  Show Profile Send ErOx a Private Message
The Leafs
hehe...Jag lyssnar på det mesta...allt från Jazz till blackmetal...Så det är blandat, men jag ska erkänna att jag beställde beta50:na igår...Va och lyssnade på dom först, och det lät väldans bra... :)
Hoppas bara att det låter hyfsat även här hemma... :)
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/04/18 :  16:34:34  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag prånglade alldeles just iväg mina Dali 6006 för att istället ta hem ett par JBL E90. Jag är helt klart nöjd med bytet, fick mycket mer tyngd i musiken (lyssnar företrädelsevis till hårdrock). Men det är klart, basarna är ju större så det var kanske väntat än då!

Men jag var faktiskt väldigt nöjd med mina Dali också...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000