HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Provlyssnat CD spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/17 :  17:00:55  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej!
Nu har jag varit dels hos Ljudkompaniet men hann även med en sväng till Allradio. Följande spelare har jag lyssnat på Rega Planar 2003 och Arcam CD 82 på ljudkompaniet och Rotel RCD1072 och Myryad MCD200 hos allradio

Startar med mitt besök hos ljudmakaren, som förstärkare användes Rega Brio och jag spelade på en par Audiovector Mi3 super som högtalare anslutna med Linn kablar.
Regan uppfattades av mig som alltför mjuk och varm, på vissa röster tex Bryan Adams var detta inte så störande men på tex Sarah Brightman upplevdes det negativt, Dynamiken och stereo perspektivt var bra men värmen gav också ett något luddigt intryck på musiken. Spelaren kan rekommenderas till personer med stor acceptans för varma ljud bilder.
Regan passade alltså inte mig.

Så kopplade vi in Arcam CD82 och wow....
Mycket transparent, bra stereobredd och djup masor med dynamik och en detaljnivå som var underbar, röster och gitarrer återgavs mycket bra och den hade ett fast grepp om basen och god kontroll över diskanten som var väl upplöst men aldrig hård.
Jag spelade Andrea Bocelli, Sarah Brightman, Heather Nova, Richard Buckner, Bryan Adams och Iron Maiden. Arcam tappade aldrig kontrollen och lät oförskämt bra med all musik ofta satt man och drogs in i musiken och vid flera tillfällen kom jag att tänka på hur bra det lät om mina gamla skivor...En sak som är intressant är att det kändes som att Arcamen försvann, musiken bara strömmade ur högtalaren. En underbar spelare helt enkelt. Kan det bli bättre?

Båda spelarna var bra på att ge känslan av scen närvaro.

Rond 1 Gick alltså klart till Arcam CD82.

Måste också passa på att ge beröm till ljudkompaniet mycket trevlig service.

Skriver mer om Rotel vs Myryad senare, måste gå ut med hundarna nu.

Mvh Dan



*Iron Maiden*

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/04/17 :  17:23:34  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Du han inte med någon jämförelse mot någon Linn spelare? Jag var hos Ljudkompaniet för ett par månader sedan och skulle lyssna på Rega Planet och det slutade med en jämförelse mellan Rega Planet och Linn Genki. Här måste jag säga att Linn spelaren vann stort!

Skall faktiskt ta mig ned till Ljudkompaniet och jämföra Linn och Arcam mot min egna CD-spelare (men det hade varit intressant med dina intryck!)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/17 :  17:31:13  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Patrik B, Nix lyssnade inte på Linn men det kan bli aktuellt, tanken var CD spelare för max 10 000kr, men jag kommer nog att lyssna uppåt en del då kanske linn blir akruellt...

Rättelse Det skulle förstås vara Rega Planet 2003 ej Planar 2003.

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/17 :  18:00:26  Show Profile Send Harman a Private Message
Då var det dags för Rotel RCD1072 mot Myryad MCD200. Förstärkare Harman/kardon HK670 och för/slutstegskombi Rotel RB1070/RC1070 med högtalare Canton Karat R6DC, Dynaudio Audience 72 och JM lab Electra 936.
Båda spelarna lät mycket bra. Roteln hade total koll på allt och återgav allt med beslutsamhet, Bra mellan register med vacker röst återgivning. mycket basfast och en snygg diskant återgivning. Klart bra dynamik så hur var det då med Myryaden inte kunde den väl matcha rotel eller? Jo faktiskt bytte spelare fram och tillbaka med en del olika skivor. Myryaden är lika basfast och har en minst lika bra dynamik. Röståtergivningen var snäppet bättre med Myryaden än med roteln vilket även gällde akustisk gitarr.
Inga stora problem med någon musik lyssnade på samma musik som nämdes ovan samt även lite Eric Clapton & Bruce Springsteen.


Något som jag glömde att berätta om Rega och Arcam är att man hör mycket klar skillnad mellan elgitarr och akustiskgitarr via dessa spelare. Så var också fallet med Roteln och Myryaden men skillnaden
var inte lika stor.

För att summera detta så tycker jag att Roteln och Myryaden är två mycket kompetenta spelare. På den knappa tiden jag hade så kändes de två mycket lika och jag hade svårt att välja en framför den andra. Det kändes dock som att Myryaden svängde det lite mer om och den kändes lite mer musikalisk. Om man överdriver extremt mycket kan man säga att roteln är mer grovhuggen i stilen.

Rond 2. Myryaden vinner men Roteln är nära nog lika bra. Anser att båda är prisvärda. Om jag hade mycket tid typ en helg eller en vecka så kanske Roteln kunde ha vunnit så liten är skillnaden mellan dessa enligt mina öron...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/17 :  19:45:34  Show Profile Send sker a Private Message
Kul att höra dina resultat Harman Ägde tidigare en Rega Planet(original modellen) och kan nog hålla med om din uppfattning om den. Det är lite vinyl "sound" över den men det är ju en smaksak om man tycker om det eller ej. Tyvärr så tycker jag inte att den nya Planet är lika prisvärd som original modellen som bara kostade 5000kr. Jag har testat de olika modellerna mot varandra och tyckte inte att prisskillnaden var speciellt motiverad. Min smak har nog förändrats med åren så idagens läge så skulle jag nog också välja Arcam över Rega. Har inte lyssnat på Myryad eller Rotel under några bra förhållanden så det skulle vara kul att om det blev något test med dessa två spelare mot Arcamen
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2004/04/17 19:48:18
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/17 :  21:57:51  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Sker, ja din jämförelse med vinyl sound är lite åt rätt håll..
En jämförelse mellan rotel, myryad och Arcam kommer men det dröjer....
Jag kommer att ta en dag ledigt från jobbet och åka till Stockholm på ljudmakaren så finns alla tre och dessutom så måste jag dit för att lyssna på försteg/slutsteg av Bryston och antagligen audiovector högtalare...men det blir inte nu.....utan förmodligen i sommar....

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/17 :  23:03:51  Show Profile Send sker a Private Message
När Rega kom med sin första cd-spelare var det nog många vinylmänniskor som rynkade på ögonbrynen, men Rega ville nog inte skrämma iväg sina "fans", så de försökte nog skappa en cd-spelare som var så nära vinyl man kunde komma. Så om man inte tycker om vinyl så ska man nog inte satsa på Rega.
Ljudmakarn är ju alltid trevligt att titta in på och Bryston gör ju grymma grejer så det kan nog bli en kul sommar
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/17 :  23:20:20  Show Profile Send Harman a Private Message
Sker, jag hade mina misstankar om att det var ett försök att göra en vinylcd och det verkar stämma, japp det blir en skoj sommar skall till sontec också och lyssna till AudioNet och JM Lab...Har förälskat mig i JM labs electra serie... Blir dyrt
Ha det gott..

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/18 :  00:37:54  Show Profile Send FBK a Private Message
Harman!
Lite of topic, men finns det fler Hifi butiker i Uppsala än de två som du har besökt nu. Undrar därför att jag skall köpa nya högtalare i höst och jag tänkte åka till Uppsala i sommar och besöka Allradio. De har Dynaudios Golvhögtalare Audience 122 som kanske kan vara något för mig. När man ändå är där, så kan det vara trevligt att besöka fler handlare.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/18 :  02:52:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hi-fi Klubben finns och Esoterisk HiFi finns tillika.

Bravo
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/04/18 :  13:11:34  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Harman!

Jag tycker inte du ska glömma Njoe Tjoeb nästa gång du är i Stockholm! Finns hos Hi-End of Sweden… Du kan ju kolla den här länken så länge http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/1103tjoeb/eller gå in på audioreview.com. Där finns over hundra användarrecensioner, de flesta liksom jag otroligt nöjda med sin Tjoeb! Du ska absolut försöka få lyssna på ett ex med upsamplern…


Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/18 :  18:37:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack Bravo

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/18 :  20:31:59  Show Profile Send Harman a Private Message
FBK, Precis som Bravo sa så finns HiFiKlubben med B&W och Dali högtalare och Ljudkompaniet som har Linn och Audiovector, Esoterisk hifi har bla wilsonaudio, sonusfaber, Von Schweikert och JM lab samt allradio som har dynaudio, Canton och Infinity. God lyssning

Mvh

Hej Sebastian, skall försöka få med Njoe Tjoeb nästa gång jag dyker upp i Stockholm. Var i Stockholm ligger Hi-end of Sweden

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/04/18 :  20:42:00  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
quote:
Var i Stockholm ligger Hi-end of Sweden


Hantverkargatan 59 ;)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/18 :  21:44:50  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack Harman! Kommer bli trevligt att besöka Uppsala i sommar

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:30:15  Show Profile Send Harman a Private Message
FBK, I den prisklassen kan det vara av intresse att testa Audiovectors Mi3 serie hos ljudkompaniet, pris från 15000kr och möjlighet att uppgradera till bättre varianter. Mycket snabba högtalare....
med ett trevligt och välupplöst ljud...

Ha det gott!

Mvh

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000