HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Canterbury scene
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:44:22  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det finns ju en hel del intressanta musiker inom den musikaliska värld som brukar kallas "Canterbury scene". De viktigaste är förstås Soft machine, Caravan och Robert Wyatt men även bland de mer obskyra banden finns en del godbitar.

Själv har jag utöver ovanstående några skivor med National health. De är helt strålande. Även Hatfield & the north bör förstås nämnas. Kevin Ayers finns förstås också även om hans produktion är lite väl ojämn kvalitetsmässigt.

Vilka andra band/musiker/skivor kan rekommenderas? Tips någon?

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/10 :  12:15:33  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Oj, finns det en sådan värld? Jag känner inte direkt till någon av de du nämner och de är ändå inte de obskyra. Vad är då denna Canterbury scene för något?
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:58:36  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag är nog inte rätt person att svara på det egentligen. I skivsamlarvärlden är det ett samlingsbegrepp för ett antal musiker och band som på ett eller annat sätt är kopplade till bandet Wilde flowers som grundades i Canterbury runt 1965. Kopplingen är i flera fall lite diffus även om den finns.

Det rör sig om engelsk-stukad folkmusik/progg med flöjter, fioler, orgel och lite lustiga låtar som inte liknar sådan musik som görs idag. De olika banden utvecklades i olika riktningar. Vissa hörde mer till progesssiv rock i Genesis anda medan andra kom att spela jazz-fusion.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/11 :  16:13:35  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det låter ju precis som sådan musik som jag gillar. Jag lyssnar rätt mycket på Fairport Convention och liknande. Märkligt att jag inte känner till begreppet. Nåväl, jag ska kolla lite på AMG och provlyssna några skivor. Har du några tips förutom de du nämnde ovan?
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/04/12 :  15:54:53  Show Profile Send JesseX a Private Message
De mest väsentliga skivorna är i mitt tycke:

Soft machine volume 1 & 2
Robert Wyatt - Rock bottom
Caravan - In the land of grey and pink

Det finns fler bra skivor men de tre tror jag är
bra att börja med. Dessa skivor var min egen inkörsport
till genren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000