HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bästa respektive sämsta operan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/03/29 :  23:23:38  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag såg att det fanns en tråd om Mozarts opera Trollflöjten här på HiFiForum, och när jag började tänka på opera fick jag idén till en ny tråd... Vilka är de operor ni tycker bäst respektive sämst om?

För egen del del har jag hittills tyckt sämst om Ariadne på Naxos av Johann Strauss, men smaken är som bekant delad. Vad jag tyckt bäst om vet jag inte riktigt, men Don Giovanni av Mozart är i mitt tycke en bra opera.

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/03/30 :  08:04:26  Show Profile Send mapem a Private Message
Don Giovanni är bra. Monteverdis Poppeas kröning är bra. Min fru gillar Puccinis Madama Butterfly men hatar Wagner. Själv är jag ambivalent till båda dessa. Operor jag sett men inte gillat är Donizettis kärleksdrycken och Gounods Faust. Den sämsta jag sett var en modern Faustvariant, minns som tur är inte kompositören, men det var på La Scala, av alla ställen.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/30 :  12:45:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Wagners operor skiljer sig åt.
Lohengrin och Mästersångarna är lätta att ta till sig.
Flygande Holländaren känns som en blandning av Mozart och Wagner.

Själv gillar jag Puccini. Handlingarna går fortfarande att ta till sig och berör.
Melodierna är tidlöst vackra. Testa Triptyken. Tre kortoperor som sammanfattar allt han gjort.
Innehåller dessutom hans enda komiska opera.

Carmen av Bizet är ett självklart val.

Av Verdis operor är Aida den självklara höjdpunkten.
Han skrev 29 st och alla är förståss inte bra. Det skiljer sig stilmässigt mycket mellan hans första och sista opera också. Det är ju ett spann på 50 år mellan dom.

Min personliga favorit-opera är Mussorgskys opera Khovanchina (osäker stavning).
Otroligt bra musik rakt igenom i skiftande musikstilar. Obegriplig handling dock.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/30 :  21:31:38  Show Profile Send svejk a Private Message
För mig är det Mozarts Figaros bröllop. Den operan fick mig att förstå att opera är fantastiskt. Har en tolkning av Solti med Kiri Te Kanawa Samuel Ramey mfl Decc.Den rekomderar jag åtta dagar i veckan.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2004/04/01 :  11:17:03  Show Profile Send mikaels a Private Message
Puccinis Turandot är i en klass för sig, tycker jag. Det var den som fick mig operaintresserad, och är fortfarande det bästa jag sett och hört. Ringen är ju också i en egen klass, om man nu skall betrakta den som ett verk, men av det jag hittills hört av Wagner gillar jag nog Tannhauser mer.

Allmänt tycker jag att att Puccini, Verdi och Wagner med mer genomkomponerade 'totalkonstverk' är intressantare än tidigare operor med ändlösa recitativ och enstaka briljanta arior. Mozarts operor t ex går ju bra att köpa highlights från, liksom Rossini m fl, tycker jag, men det skulle inte funka med Puccini eller Wagner.

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/04/01 :  20:11:14  Show Profile Send jonta a Private Message
Wagner - Tannhauser!!!!

Overtyren....finns det nåt mäktigare?

Dreams never end!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/04/05 :  15:07:06  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tycker bäst om "trallvänliga" operor (om man bara hade tillräckligt röstomfång...) som Don Giovanni, Trollflöjten och så favoriten Carmen.

Sämsta opera: Med tanke på att det skrivits många många tusen operor så... finns nog de sämsta bland de icke utgivna

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/04/05 :  16:45:11  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag såg tosca på folkoperan i vintras, som sista försök att förstå opera. Jag menar, får man det på svenska, så kanske man hänger med. Men, ICKE!!! Det sög så det slog lock för öronen. Torfig scenografi, taskiga kläder, och man hörde i allmännhet inte orden i alla fall.

Jag är nog inte tillräckligt intellektuell för att uppskatta opera.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/05 :  17:18:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tosca tog mig lång tid att lära mig uppskatta.
Först begrep jag ingenting. Men det dök upp några melodier här och där som fick mig att återkomma till den.
Först när jag satt och lyssnade på den för 10:e gången, så var det som om någon hade dragit täckelset från en staty, allt framstod som glasklart. Jag hade helt enkelt lärt mig att lyssna på ett annat sätt, där jag inte bara lyssnade på sången, utan på allt som en helhet. Många gånger ligger melodierna hos orkestern. Den här sortens genomkomponerad opera är kanske inte något man ska börja med, men när man lärt sig opera, så tror jag dom flesta föredrar den här sortens opera, d.v.s. tonsatt dramatik, och inte ett pärlband av sånger.
Jag tycker Tosca är en mycket häftig opera med en thriller-artad historia som är mycket spännande, och Puccini skrev väldigt vacker musik.

Så såg jag till min glädje att Mussorgskys opera Khovanshchina äntligen kommit på DVD utgiven av Arthaus som distribueras av Naxos.
Från Wiens Statsopera med Claudio Abbado som dirigent. Den sändes på TV för c.a 10 år sedan så jag har den på band. Mycket bra föreställning. Rekommenderas!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:08:08  Show Profile Send pekka a Private Message
När det gäller opera som man upplever live så är Leos Janacek
operor de mest sevärda/hörvärda.
Jenufa, Katja Kabanova etc är alla musikdramatiska verk som skall upplevas
på operan.
Häftigast att lyssna till är Kzrysztof Penderecki opera Utrenja (LP philips 6700 065)

Sämst eller iallafall tråkigast som jag sett/hört är King Priam av Sir Michael Tippet

PEKKA



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000