HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tycker ni monoblockskonstruktion är viktigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/10 :  09:28:58  Show Profile Send Margaux a Private Message
Hur viktigt tycker ni monoblockskonstruktion är för ljudet?

Mark Levinson använder som argument att kanalseparationen aldrig blir bra med en stor transformator trots många lindningar.

Krell och Advantage använder en stor gemensam transformator och säger att det blir lika bra.

Kan båda ha rätt?

Själv tycker jag att stereokänslan är bäst med riktiga separata monoblock vid högtlarana. Men man vet ju att ögonen kan spela öronen ett spratt.

Varför pratar man sällan om monokonstruktion för försteg? Förutom vissa RIAA tillverkare där dual-mono helt plötsligt är det enda som verkar acceptabelt? Är detta humbug?

LC-Audio säljer sitt RIAA bygg kit (utan strömförsörjning) med argumentet att det är en dual-mono konstruktion. Är inte alla RIAA steg detta innan man koppar dem till sin strömförsörjning?

Fortsatt Glad Påsk alla

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/10 :  10:39:06  Show Profile Send Aton a Private Message
Själv har jag aldrig haft några monoblock hemma och anser mig därför inte ha lyssnat på såna under kontrollerade former. Så tyvärr har jag ingen åsikt. Och det är väl dilemmat, att innan man ägt en produkt, monoblock eller annat, vet man inte mycket mer än vad tillverkare och tidningar påstår. Och ingendera är egentligen särskilt relevant för lyssnarens egen egen uppfattning. Vad tillverkaren säger om sin konstruktions subjektiva kvaliteer är ju till och med nästan ointressant. Tur att hififorum bidrar med ännu en kunskapskälla (som i o f kan vara lika irrelevant som de föregående...)
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/10 :  10:45:38  Show Profile Send sker a Private Message
Jag är inte så teknisk begåvad men det känns ju som att det borde bli bättre att separera kanalerna så att de inte stör varandra genom att ha två separata transformatorer. Om man ser till många tillverkare av förstärkare så är ju ofta "the top of the line" en monoblockkonstruktion, Pass Lab, Classe, Musical Fidelity, Halcro för att nämna ett par. Dessa tillverkare har säkerligen gjort dessa med målet att göra den bästa förstärkaren de kan oavsett pris. Att det just är monokonstruktioner har väl då kanske något med att gör att det är den bästa lösningen för bra ljud, där priset inte spelar någon roll. Det finns kanske andra förklaringar som att göra en sterioförstärkare helt enkelt skulle bli för stor och otymplig eller att det rent av lockar mer med en monokonstruktion, att två monoblock ser mer proffsigt ut?
Skulle vara kul om någon med en mer teknisk förklaring eller erfarenheter kunnde fylla i, för det var en intressnat fråga
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:06:37  Show Profile Send n0p a Private Message
En aspekt av det hela kan ju vara att om man har ett balanserat monoslutsteg så kan det ju komma betydligt närmare högtalaren och alltså kan man ha råd med "en dyr" högtalarkabel i inte alltför stora längder medans källan till försteget som då är balanserat inte kanske har lika stor krav kabeln.

My five cents...

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:09:31  Show Profile Send eliot a Private Message
Det finns två fördelar med monoblock:
  • De kan placeras intill högtalarna så att högtalarkablarna blir korta. Det är bättre att ha korta högtalarkablar och långa småsignalkablar än omvänt!

  • Konstruktionen blir bättre eftersom kanalerna inte påverkar varandra. Hur stor denna förbättring är vågar jag inte svara på. Det är väl som med Klass A: jag hade en förstärkare där man med en switch kunde öka viloströmmen och därmed andelen klass A - och naturligtvis lät det bättre med högre viloström, men skillnaden var inte enorm. Det fanns sedan andra konstruktioner som hade ännu lägre viloström än båda lägena men lät bättre.... Har Du alltså en given konstruktion så kan det ge lite förbättring att dela upp den i två lådor - men det kanske skulle ge större förbättring att bygga in en ännu större transförmator i ursprungslådan - extrakostnaden skulle vara densamma!

- Jag har monoblock 60W klass A som vardera värmer 250W i vila (de värmer mindre när jag spelar!) så där är det lämpligt att ha monoblock.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:21:43  Show Profile Send eliot a Private Message
När det gäller försteg så är de ju i princip dual-mono. Det ända fall man kan säga att detta inte gäller är rörförsteg där man kan använda en dubbeltriod för både vänster och höger kanal, dvs ena trioden för vänster och den andra för höger

Konstruktörer brukar använda namnet "dual-mono" när man har två lindningar, nästa steg är att ha två transformatorer och slutligen två lådor. Det finns vissa försteg som i stället för en balans har två volymkontroller - och det är ju också en förbättring
quote:
LC-Audio säljer sitt RIAA bygg kit (utan strömförsörjning) med argumentet att det är en dual-mono konstruktion. Är inte alla RIAA steg detta innan man koppar dem till sin strömförsörjning?
Jovisst, försäljningstrick!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/10 :  12:21:15  Show Profile Send sker a Private Message
Visst kan man minska längden på högtalarkabeln genom att använda monoblock men är det något som tillverkaren av förstärkaren tänker på? Sen får man ju inte glömma att man måste ha en extra nätkabel, så i vissa fall så kanske den minskade kostnaden för högtalarkablen och den ökade kostnaden för nätkabel blir plus minus noll.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/04/10 :  12:52:45  Show Profile Send lasselite a Private Message
Monoblock är ball framför allt! Flest prylar när man dör vinner, så en 9.4 uppställning med bi-amp till surrarna och tri-amp till center och frontar är ju ett måste

Dagens fråga: hur många prylar blir det?

Så till lite allvar. Jag funderade oxå på det häromdagen. Har man verkligen möjlighet att höra (för det är ju det som är det viktiga, inte siffror på ett papper) skillnad på 85 eller 90 dB i kanalseparation? Alltså om man spelar 100 dB i ena högtalarn så hör du skillnad på om det läcker igenom 10 eller 15 dB till den andra. Har svårt att tro det.

Har inte de flesta förstärkare idag dessutom bättre kanalseparation än vad CD-mediet klarar av att förmedla?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/04/10 :  12:58:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Så till lite allvar. Jag funderade oxå på det häromdagen. Har man verkligen möjlighet att höra (för det är ju det som är det viktiga, inte siffror på ett papper) skillnad på 85 eller 90 dB i kanalseparation? Alltså om man spelar 100 dB i ena högtalarn så hör du skillnad på om det läcker igenom 10 eller 15 dB till den andra. Har svårt att tro det.


Har aldrig testat men det skulle inte alls förvåna mig om man gjorde det.

ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/10 :  13:00:20  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
så i vissa fall så kanske den minskade kostnaden för högtalarkablen och den ökade kostnaden för nätkabel blir plus minus noll.
- Du köper väl inte monoblock för att det är billigare

lasselite skrev:
quote:
Så till lite allvar. Jag funderade oxå på det häromdagen. Har man verkligen möjlighet att höra (för det är ju det som är det viktiga, inte siffror på ett papper) skillnad på 85 eller 90 dB i kanalseparation? Alltså om man spelar 100 dB i ena högtalarn så hör du skillnad på om det läcker igenom 10 eller 15 dB till den andra. Har svårt att tro det.
Jag har en kanonpickup och den har 39dB kanalseperation

Du kanske skall minska kanalseperationen - hur stor kanalseperation har Du mellan öronen

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/10 :  13:08:53  Show Profile Send sker a Private Message
Så sant som det var sagt eliot

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/10 :  16:40:04  Show Profile Send Margaux a Private Message
En tanke som slagit mig är att Audion SilverNight Monoblock har försteg med volymkontroll inbyggt i monoblocket.

I början undrade jag varför det fanns onödig elektronik i ingången. Mem genom att lägga försteget i monoblocket intill respektive högtalare så får man ju en riktig monokanal till respektive högtalare.
Koppla sedan källan direkt till monoblocken och du får en oöverträfad kanalseparation! Audion har tänkt



/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/10 :  18:58:21  Show Profile Send eliot a Private Message
Ofta är ingångssteget med potentiometer av dålig kvalité. Många har en potentiometer direkt på ingången så man ändrar stegets ingångsimpedans beroende på läge....
Sedan är det jobbigt att springa fram till monoblocken - var och en - för att ändra ljudstyrkan....
- Så tänkt och tänkt

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/10 :  20:49:28  Show Profile Send Margaux a Private Message
Med tanke på hur bra vinyl kan låta så kanske kanalseparationen inte är så viktig.

Å andra sidan så ju dyrare och bättre pickuper/armar är desto högre kanalseparation har de. Kanske hade vinyl låtit ännu bättre med ännu högre kanalseparation?

Undrar vad kanalseparationen är på Grendeln vid fullt maxös på alla fem kanaler samtidigit

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/04/10 :  21:29:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, jag har börjat tveka om vad som är bäst, kort signal eller kort högtalarkabel. Jag brukade "tycka" att kort högtalarkabel borde vara bättre men nu tänker jag så här:

Ett slutsteg är byggt för att driva knepiga impedanser, så en längre kabel borde det med lätthet klara av.
Ett försteg är INTE byggt för att driva knepiga laster. Såå, vad gäller boys and girls?

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/10 :  23:05:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Man får nog lyssna och dra sina egna slutsatser med sin egen anläggning som grund. Jag kan tänka mig att i de flesta fall har det liten praktisk betydelse rent ljudmässigt. Säkert är det bättre på marginalen, men till vilken kostnad?

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000