HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biwire experiment
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/04/10 :  21:00:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hej och glad påsk på er alla.
Tänkte berätta om min dag idag.

Egentligen skulle jag ha fiskat havsöring idag men jag och den tilltänkte fiskekompisen råkade gå ut igår, och var lite slitna idag så av fiskafänge blev det inget. Så, vad gör man då, när man på något konstigt sätt har en dag "över"?
Jag har EKK kabel i systemet och jag körde singlewire. Jag hade mer EKK liggande, färdig så det bara fram med avbitaren för att klippa till rätt längd. Ett problem uppstod, jag hade inga kontakter jag kunde använda.

Lite trött som jag var orkade jag inte åka in till stan för att handla på hifiaffär utan jag provade lokalt. Jag har Elgiganten, OnOff, Siba, Power inom fem minuters cykelavstånd och jag trodde att jag kunde få tag på lite enklare kontakter där. Det visade sig vara ganska svårt, DIN högtalarkontakter hade de alla, vem F-N köper såna idag? Inte så många skulle jag tro. I vilket fall som helst så hittade jag fyrpack bananer hos elgiganten, 199 kr för det nöjet. Åtta stycken bananer rikare åkte jag hem.

In med den ospelade EKKn som LF sladd, och den redan inspelade, terminerad med Supra bananer och WBT spadar, som HF sladd.
Jag ska väl säga så här, jag har varit skeptisk till Biwire förut, men vilken skillnade det blev. Helt otroligt. Mer höjd, bredd och djup. HF registret "andas" på ett sätt det inte gjort förut. Klart bättre upplösning, jag hör mycket jag inte hört förut. Måste säga att jag blev lite förvånad. Men men. ALLT blev bättre.

Blecket som satt och kopplade ihop LF och HF förut kan ju ha varit en begränsande faktor.

En fråga nu, jag tror att jag ska hålla LF och HF kabeln så långt ifrån varandra som möjligt, rätt eller fel?

Det här var INTE menat som en start för debatt ev EKKs förträfflighet, inte var den heller menad att starta en debatt av bananar mot gafflar mot rå.

Jag har haft tankar på ny högtalarkabel, lutat åt singlewire enligt konceptet, det är bättre med en längd av dyr kabel, än att ha två längder av hälften så dyr kabel, men nu blir det biwire.

Vill bara avsluta med att säga att jag är en believer.

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/04/10 :  21:22:00  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Claes Ireland, Låter lovande har tänkt att byta mina supra ply3,4S single wire mot Nordost Solar wind Bi-wire...Har fått för mig att biwire är bra....
Mvh Dan
Glad påsk på dig och mycket trevligt lyssnande på den "nya" anläggningen, ha det gott!

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/10 :  21:30:17  Show Profile Send sker a Private Message
Glad Påsk
Jag har också upplevt samma sak, har haft ett par singelwire NordOst Red Dawn ett par år, jag kom över ett demoex så av den anledningen blev det inte biwire. Provade för ett drygt halvår sedan att koppla ett par Kimber 4TC till basen och Red Dawnen till de övre registret och oj vilken skillnad det blev Ljudet blev betydligt öppnare men tyvärr blev basen lite sämre så nu kör jag enbart med Red Dawnen och går och hoppas på att jag hittar ett par beg Red Dawn biwire som jag kan ersätta mina singelwire med eller att man hittar ett par singelwire till. Men hur som helst så har jag sett ljuset i tunneln
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2004/04/10 21:31:03
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000