HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Önskar hjälp med strategi för uppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:32:20  Show Profile Send Olsson a Private Message
Hej
Skulle som nybliven medlem och novis behöva lita experhjälp med att uppgradera min anläggning. Jag har genom åren lagt en massa pengar på att köpa skivor, men prylarna jag spelar dem på har inte fått så stor del av budgeten. Sitter idag med ett par nya B&W 309, en surroundreceiver från Yamaha som är ca 8 år, en cd-spelare också Yamaha (köpt med receivern), en Yamaha DVD-S520 (och ca 2500 st cd-skivor).

Nu har jag som sagt bestämt mig för att uppgradera. I nuläget har jag tänkt lägga 10-15 000 kr. Jag vill dock att anläggninngen ska vara något att "växa i" dvs jag vill kunna bygga vidare på den.
Vad ska jag börja med?

Jag har funderat på att uppgradera förstärkardelen först.
Min fördelningen mellan musik och film är ca 80/20. Det är viktigt att musiken låter bra, men jag vill gärna kunna ha ett "hyfsat" system för film. Utifrån ovanstående vad ska jag byta ut min Yamahaförstärkare mot? Ska jag satsa på att bygga ett system för film och musik eller två olika? Hur skulle ni resonerat angående uppgraderingar om systemet vore ert och ni hade en budget på max 15 000 i nuläget?
Tacksam för idéer och synpunkter.

Edited by - Olsson on 2004/04/08 22:34:33

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/04/09 :  09:48:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Olsson och välkommen till HiFiForum.nu!

Strategi för uppgradering, på den frågan kan du nog få lika många svar som det finns medlemmar. Här är mina tankar:

- Det är en rolig resa du inleder iom att du har bestämt dig för uppgradering. Ta den tid du behöver, njut av den och ha framför allt inte för bråttom. Vi är många som rusat åstad efter goda rekommendationer från tidningar, vänner, klubbar, internetbekanta,... och efter ett tag ändrat/ångrat oss.

- Ett bra ställe att börja är Mickes "HiFi kokbok för nya" . Det ligger mycket kunskap och klokskap begravd i den. Om du inte förstår, kom tillbaks med en topic under HiFi eller PM'a Micke och fråga. Det finns faktiskt inga dumma frågor. Vidare brukar vi inte vara allt för svårflörtade med att dela med oss av kunskap och ideér.

- Några köper ohört, det fungerar inte för mig. Försök besöka vänner och internetbekanta och LYSSNA på prylarna. Just det där med Internetbekanta är intressant, det kan sitta en HiFiForum.nu medlem i grannhuset/lägenheten utan att du vet om det...

Men framför allt ta dig tid och njut av din hobby.

Återigen, Välkommen till oss på HiFiForum.nu

Vänligen/P
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/09 :  10:29:17  Show Profile Send schull a Private Message
Hej! Och välkommen Olsson..

Kann bara hålla med pac,och det där med forum folk i grannhuset, går det att söka på något sät
så mann ser vart folk bor eller ska man starta en tråd där medlemmar får berätta?

MVH.L.Schullström
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/04/09 :  10:50:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Schull!

Q: "går det att söka efter var medlemmarna bor?"
A: Nej, tyvärr gör det inte det än. Vi har informationen i medlemsprofilen, men det går inte att söka på den via members eller på annat sätt vad jag vet.Men, set skall absolut upp på "todo"-listan. Tack för tipset, man blir hemma-blind med tiden...
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/04/09 :  10:58:07  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hej Olsson

Välkommen hit...

Uppgraderings tankar, ja man kan säga att jag var där du är för ca 2år sen med ett "fränt" biosystem från Yamaha inköpt 93...

Vad har då hänt. Jo den första fråga jag ställde mig var vad skall sterion vara till? Mitt svar blev lyssna på cd-skivor, filmer kollar jag på kanske max en gång i veckan men musik dagligen. Så jag beslöt att behålla recivern och de små högtalarna och bygga upp ett nytt sterio system. Först ut blev högtalar delen då detta var sämst i mitt två vägssystem. De blev Mordoutshort ms908 för en så där 9pap, de var enligt mitt tycke bäst i klassen (mest för pegarna). Sedan slumpade sig att jag "hittade" en begagnad Myryad Cameo som det blev införskaffat, och komm fram till att min gammla pioneer var ren skräp i jämförelse. Skillnaden belv rätt brutal de bra inspelade skivorna blev fantastiska och de dåligt inspelade, tja de växte nästan inget, men vissa var helt otroliga. Vad hände sen jo jag köpte en ny förstärkare i samma märke Myryad MI120, hej hopp vilken pondus skillnad från min yamaha allt blev klarare och alla skivor fick ett lyft i upplösning och jr annama. Jag är inte färdig ännu men nu är musik lyssnadet fantastiskt och jag kan fortfarnde slå på min gammla Yama när de vankas DVD.
Sedan finns det en enkel sak du kan prova om du bara vill testa lite redan i dag, om du inte redan har bytat signalkablar i ditt gammla system bör du köpa eller göra nya(är mest inne på DIY avdelningen).
Där finns MYCKET att hämta om du har kvar dina lakrissnören. Du får frmför allt upplösning och kontroll här. Jak gjorde ett par egna kabalr av bra kabel (sliver teflon)och enkla kontakter från biltema 39kr. Jäklar vad de sjunger bra...

Mitt recept på välljud blev;
Myryad Cameo Cd (ny ca 9pap)
Myryad MI120 förstärkare (ca 11pap)
Mordout-short MS908 (ca 9pap)
Diverse kablar så som Nordost flatline gold och interconnects

För övrigt är jag själv mycket involverad i DIY där finns välljud för lite pengar titta på HFLS-1 fantastisk högtalare för mycket lite pengar.

Ursäkta mitt långa svar men de finns inga enkla svar på din fråga utan endast tipps på delsvar så mitt slutgiltiga råd blir nog att lyssna på så många system du kan. Då kan du få dig en bra uppfattning av vad du vill sträva efter.

/Niclas


Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/04/09 :  11:19:41  Show Profile Send Olsson a Private Message
Tack för era svar.
Ska satsa på att få musik att låta bättre till att börja med. Har börjat titta runt på förstärkare och cd. Har ca 15000 att lägga i nuläget.
Ska få låna en Thule IA60 SE idag och testa.

Förslag på vad jag ska lyssna på mottages gärna.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/09 :  11:34:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Olsson. Vilken musik brukar du lyssna på? Du kanske undrar varför jag ställer denna lite konstiga fråga,men den är av mycket stor betydelse.

Sedan förslag på uppgradering. Kolla lämpligen upp den påhängsprocessor som finns från Yamaha. Den här är lämplig eftersom den inte ändrar klang i anläggningen.Kommer dock inte ihåg vad den heter just nu.

Denna tillsammans med en lämplig stereoförstärkare kommer för det första förmodligen ge ett lyft i stereoåtergivningen,samt kunna ge fördelar vid framtida uppgraderingar. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/04/09 :  11:38:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kortfattat så bör du helst fokusera på stereoåtergivningen för det krävs mer av en flerkanalsförstärkare för att kunna återge stereo än prismässigt motsvarande stereoförstärkare. MvhKristofer
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/04/09 :  11:45:45  Show Profile Send Olsson a Private Message
Whiskyman: Jag har ganska bred musiksmak. Mest rock och pop.Köpte Jayhawks, Lou Reed och en Dylanklassiker på rea förra helgen så denna veckan är det de som rullar.
Har du (eller någon annan) nåt förslag på förstärkare i prisklassen att börja med?


Edited by - Olsson on 2004/04/09 12:17:38
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/04/09 :  13:29:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Skall du köpa nytt eller beg?
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/04/09 :  21:39:56  Show Profile Send Olsson a Private Message
Jag vet inte Pac. Har varit lite inne på begagnat, får ju lite mer för pengarna då. Hur skulle du göra själv?
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:10:27  Show Profile Send rowa a Private Message
Olsson, köpt beggat, helt klart! Går att göra stora fynd.
www.hifimagasinet.com är en bra sida där du kan leta och söka bland annonserna.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/04/10 :  16:42:28  Show Profile Send Olsson a Private Message
Tack rowa
Har du (eller någon annan) nåt förslag på vad jag ska börja med.
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/10 :  17:37:41  Show Profile Send rowa a Private Message
Funderar på om du ska ha intergrerat eller för och slutsteg?

För och slutsteg kanske är att rekomendera då det är lättare att uppgradera den biten i jusst den kedjan man tycker är viktigast.

Nad gör tex. väldigtr bra försteg som håller länge.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/04/10 :  17:47:01  Show Profile Send Olsson a Private Message
Är inne på att köpa en integrerad, men som har möjlighet att ansluta extra steg till.
Har idag testat mina högtalare med Thule SPIRIT IA100 och Thule IA60 SE som jag lånat. Blev betydligt roligare än med min Yamaha trots att jag hade kvar mina gamla noname kablar. Igår fick jag låna en Vincent 233.
Hittils gillar jag Thule SPIRIT IA100 bäst. Förslag på andra att testa i prisklassen >10.000 kr mottages tacksamt.
Vad kan man tänkas få begagnat för de pengarna. Har kikat lite en del, men inte fastnat för nåt än.
Go to Top of Page

durand
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/04/10 :  23:18:04  Show Profile Send durand a Private Message
Intressant! Sitter med lika dana högtalare som dig, kör med en Yamaha 640 (surroundreceiver). Det känns som du har bestämt dig för att hålla det vid stereo och inte skaffa surround? Stämmer det, i så fall, kan du motivera?

Har haft samma tankar lite, från början var det meningen att jag skulle köpa till resten i DM3xx-serien men jag har mer och mer funderat på att köpa en rejäl stereoförstärkare istället för att satsa på surround, men samtidigt är ju en bra surroundupplevelse.. en väldigt skön upplevelse :) Ett dilemma!

Märkte du stor skillnad på IA60 och 100? Stor skillnad i ljud eller främst i hur bra stärkaren kontrollerade högtalarna?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/11 :  01:16:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Thule är helt OK, och begagnat ger mer för pengarna helt klart.
Lättast kan vara att utgå från högtalarna de dessa kan ha sina specifika krav, dock blir inte slutresultatet bättre än vad källan medger.

Bravo
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/04/11 :  09:33:23  Show Profile Send Olsson a Private Message
Durand: Ja, det stämmer. Jag lyssnar på musik varje dag, kollar bara på film 3-4 ggr i månaden. Därför känns det mest angeläget att musiken blir bra. Har tvekat fram och tillbaka hur jag ska göra, men nua har jag bestämt mig för att satsa på stereo.
Tyckte basen lät bättre och mer kontrollerad med 100:an.

Förstärkare och CD-spelare blir nästa köp för mig. Någon som har erfarenhet av Primare A20mk2?
Vill gärna ha förslag på stärkare att testa i prisklassen >10.000kr
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000