HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som testat ino's piP högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:57:52  Show Profile Send gooze a Private Message
Tråckigt värre! Skulle ni tycka det var roligt om jag skulle gå in och "sjuka" mig i era trådar?
Vi får kanske se...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/04/12 :  10:05:39  Show Profile Send lasselite a Private Message
M-D Coltrane hade kunnat vara världens bästa högtalare och slagit piPen med hästlängder, om man bara haft vettigt internkablage i dem
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/04/12 :  10:06:53  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
M-D Coltrane hade kunnat vara världens bästa högtalare och slagit piPen med hästlängder, om man bara haft vettigt internkablage i dem

Edited by - 10 on 2004/04/12 10:07:55
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/12 :  11:00:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Verkar som att denna trad fungerar - jag är stolr över Er!

Markih, Marten, som var med under lyssningen hos Pjotre och dessutom ägare änskar komplettera med sina erfarenheter. Markih avslutade själv HifiForum.nu (av fri vilja) för ett ar sedan.
Jag ber om ursäkta att aäö inte riktigt verkar funka i mina texter.

Hej!

Jag skulle vilja komplettera med lite upplysningar angående lyssningen hemma hos Pjotre den 23 maj 2002, som Pjotre nämner. Detta eftersom det var mina piP, som var hemma hos Pjotre och att jag känner tyvärr ett visst ansvar för de intryck som andra närvarande fick (och som Pjotre nu berättar om).
Först och främst instämmer jag att det inte lät särskilt bra och lyssningen hemma hos Pjotre blev ett antiklimax för mig. Basen var bumlig och mellanregistret platt och instängt. Jag som har hört den prestera väl i andra miljöer, blev mycket besviken.

Förutsättningarna vid lyssningen var antagligen inte de bästa, - flera kala betongväggar med ett L-format lyssningsrum, piP på 2 köksstolar med böcker under, längst bak kloss an mot väggen med ca 1m till sidoväggar, 2 mkt stora Advantage m250 monoblock och 1 avr7000 snett framför högtalarna på golvet, CD + ev fler prylar som jag ej minns. Pjotre's egna högtalare stod betydligt närmare lyssnarna och skymdes inte av elektroniken och var inte drabbade på samma vis av nära väggar och apparater. Inget soffbord vad jag minns. Det fanns 2 skumplast absorbenter precis bakom högtalarna, men de hjälpte högst marginellt mot reflexer från sidoväggar, från golv och alla apparater. Det fanns även två stycken Golden horn diffusorer på sidoväggarna.
När jag fick se förutsättningarna ville jag spela på andra ledden i rummet, men då skulle inte högtalarkablarna räcka och att flytta på 50 Kg monoblock var inte att tänka på. Björn, som var med, ville flytta ut högtalarna, men det ville inte jag, eftersom de är designade för stöd av bakväggen. Med facit i hand, hade det nog varit bättre att följa Björn's råd och välja bort basstödet till förmån för en friare placering.
Det lät inte alls bra, jag tappade lusten och lyssningen blev kortvarig för alla. Jag har hört dessa högtalare i 7 olika miljöer och vid 2 av dessa så har det låtit långt mycket sämre än vid de andra 5 tillfällena. Ovanstående tillfälle var ett sådant dåligt tillfälle.

Denna lyssningen var från min sida inte tänkt som en seriös lyssning. Jag och Pjotre hade haft mail-kontakt i början av 2002 och funnit att vi bodde ganska nära varandra. Eftersom vi hade växt upp i samma område i Göteborg även hade lite diskussioner om gamla gemensamma klassföreståndare, så kom vi överens om att lyssna lite hemma hos Pjotre. I denna veva föreslog jag (tror jag) att jag samtidigt kunde ta med mina små högtalare. Att det var piP som jag skulle ta med, kom fram långt senare, - först ett par dagar innan lyssningen (via ett inlägg av Erik J) och då blev intresset för lyssningen kanske lite för upphaussat. Det hade förekommit intensiva och tyvärr även ganska aggressiva debatter om och med Ingvar Öhman och i sken av detta var det positiva såväl som negativa intresset alltför stort.
När jag kom hem till Pjotre, var även Dole och flera andra där. Dole hade kommit dit för att göra en lyssningsjämförelse mellan Transparent reference Ultra XL och Björn hade tagit med ett par Valhalla kablar. En del att tiden under kvällen användes till denna kabel-lyssning, för att därefter fortsätta med lyssning på piP och senare en del diskussioner om HiFi och annat.

Jag ångrar att jag bidrog till detta intryck och känner tyvärr en viss skuld för att jag hade så dålig koll innan lyssningen, även om jag kanske inte borde göra det.

Jag uppmanar också till försiktighet och ödmjukhet i denna tråd, eftersom historien har visat att det alltför lätt blir inflammerat.

Mvh Marten

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/04/12 :  12:09:06  Show Profile Send markih a Private Message
Efter diskussion med ägarna, har jag bestämt mig för att bli medlem igen, efter ett frånvaro.

Jag tackar för detta och Epkpeng's inlägg från mitt mail från igår.

Mvh Mårten

markih

Edited by - markih on 2004/04/12 12:13:28
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/12 :  12:18:22  Show Profile Send matså a Private Message
Lasselite: vad är det för för på Jormas kablar som finns i Coltrane? Eller skriver du så för att reta Jorma??

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2004/04/12 :  12:23:13  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Mårten

Bra att Du redogjorde för hur lyssningen gick till, och välkommen tillbaka!

David A

Hur har Du placerat Dina piP, med tanke på att Du spelar med sub?
OT: hur har det gått med Dina INO-subbar, blev det 4 per kanal?

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/12 :  12:53:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Mårten!

Kul att du är tillbaka!!

Tänk vad tiden går fort och vad mycket man glömmer... Det var snart två år sedan du var här och det var MASSOR av det du skrev som jag hade glömt!! Du har ett mycket gott minne, eller så kanske det är jag som har ett dito dåligt...
Hur som helst, uppställningen var allt annat än optimal, även om jag inte minns den som lika illa som du beskrev (förmodligen mitt dåliga minne igen...) Det lustiga är att jag haft ett antal olika högtalare här hemma genom åren och sällan eller aldrig haft några större problem med att få dem att funka i rummet... (QRS Saturnus, QRS Neptunus, Martin Logan Odyssey, Martin Logan Prodigy, Infinity Kappa 90, Intendo Musica Entro mfl.) Men piP är kanske extremt känsliga på denna punkten. Därom vet jag inte. Jag tycker allt som oftast att grundkaraktären på högtalaren är ganska klar i de flesta "normala" rum och att det är finparametrarna som ändras iom att man optimerar rum och placering. Dessutom är ju piP:arna väldigt små så några problem med djupbas i rummet blir det ju inte... Det var ju iaf intressant att även du upplevde att den lät svullen i övre basen/nedre mellanregistret.

Hur som haver, har du högtalarna kvar så testar jag gärna dem igen, antingen här hemma i en lämpligare uppställning eller hemma hos dig om du känner att de funkar bättre där!

Ha det gott och som sagt, kul att du är tillbaka!

Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:02:21  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Pjotre
Kul att Du vill testa igen under andra förutsättningar!

Mårten
Om Ni skall prova igen, skulle det då vara möjligt att få vara med?
Jag tar med fikabröd/öl beroende på dag/tid.

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:08:17  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Far man föresla att HFLS-1 far haka pa ett sant test da?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:35:35  Show Profile Send David A a Private Message
När jag spelar med Pip avdelat (100hz), så använder jag dom ganska långt ut i rummet. Exakt på samma ställe som GEM och 1.3se faktiskt. Mina bästa och mest positiva intryck av Pip är mycket riktigt oxå med sub. Men det är å andra sidan intrycken från 1.3se och GEM eftersom jag kört med aktiv delning i över 3 år nu. Jag reserverar mig därför om basen som jag skrev tidigare. Pip fungerar inte på egen hand långt ut i rummet. Vid en sådan placering presterar 1.3se en mera fyllig och rumsanpassad bas, mera bas än både GEM och Pip. Det är dom ju förövrigt också känd för! Att Pjotre upplever mellanbasen som bumlig kanske rent utav beror på att djupbasen saknas, dvs att högtalaren inte får det basstöd som den är konstruerad för. Ungefär samma fenomen får man om man tar bort djupbasen hos en högtalare på elektronisk väg.
Har man ett rum som är anpassat med möblering och dämpning för högtalare placerade över 1m ut i rummet, ja då kommer onekligen både ljudbild och övriga egenskaper i högre register att påverkas vid en placering nära bakvägg. Således anser jag att alla intryck angående dom övre registren hos högtalare blir mera rättvis när dom får spela från ungefär en och samma plats och utan basen inblandad. Åtmindstonde i ett rum med möbler, fönster odyl. Det är ju oftast rummet som gör den största skillnaden eller hur?
Personligen föredrar jag ALLTID att ha högtalarna placerade en bit ut och baslådorna närmare bakväggen/hörnen. Det har hitills fungerat bäst rent integrationsmässigt i alla rum som jag spelat i. Ljudbilden blir lufigare och djupare med högtalarna en bit ut från bakväggen. Därför kanske ett varningens finger ska höjas här. Vet man med sig att rummet i sig ställer till med problem vid placering nära bakvägg, ja då ska man inte heller skaffa högtalare som är gjorda för detta. Skulle jag spela Pip för jämnan helt ensamma, ja då skulle det inte heller fungera med den placering/möblering som jag har för tillfället. När jag har spelat dom ensamma har jag istället placerat dom längs långväggen dikt mot bakvägg. Där fungerar basen som den var tänkt. Men oberoende av placering så håller jag fast på att dom har en fenomenal ljudbild, och ett i stort sett helt transparent ljud, fritt från dippar och toppar. Även om dessa fina egenskaper säkerligen kan komma i skymmundan om man placerar dom på fel sätt. Basen är ju grunden i all musik, och därför ganska tråkig att vara utan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:35:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, låter som hifiträff... aldrig fel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:40:37  Show Profile Send David A a Private Message
Sanny X:

Jag har fortfarande bara en 10" per kanal i 50 liter. Däremot så har jag inhandlat 6st till... så potential finnes. Blir minst tre per kanal nere i källaren där ljudrummet börjar ta form.
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:47:49  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
David A

Snacka om potential! Hoppas Du delar med Dig med bilder när det blir klart.
Ska Du fortfarande ha piP som "toppar" i det rummet?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/04/12 :  13:55:50  Show Profile Send David A a Private Message
Nej, Pip får gå som högtalare i vardagsrummet. Det blir GEM nere i lyssningsrummet. Jag skrev inte att Pip har uklassat GEM, utan att Pip är en väldigt bra högtalare för pengarna.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/12 :  14:36:42  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
sampix, om du läser gamla trådar så är faktiskt rummets inverkan hyfsat infekterat. Tyvärr.

Hyfsat infekterat räcker inte för att få vara med på den stora hatlistan

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/04/12 :  17:07:17  Show Profile Send nin a Private Message
Kan inte förstå varför man ska ifrågasätta folk som inte gillar en viss produkt bara för det inte passar in deras uppfattning av det? Jag hade gärna lyssnat på ett par pip om det finns några i värmland.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/12 :  18:30:09  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Far man föresla att HFLS-1 far haka pa ett sant test da?

Släng med ett par Mumma Mosen när ni ändå är igång. Vore kul med ett test mellan tre kompetenta stativare.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/12 :  20:20:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Mumma Mosen

vilket namn på en högtalare, fyndigt!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/12 :  22:45:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr är det nog så att rummet har en helt avgörande betydelse för slutresultatet.

Bravo
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/04/13 :  08:09:59  Show Profile Send markih a Private Message
Tjena Pjotre (och andra)!

Visst har du rätt i att en högtalares grundkaraktär ofta skiner igenom, men jag har varit med om tillfällen när rummet förvrider karaktären så mycket att man för en väldigt annorlunda bild av högtalaren. Det är säkert olika från fall till fall, hur mycket som går att härleda till högtalare eller till själva rummet.
Hur stor del som beror på rummet vid lyssningen hemma hos dig, kan jag inte veta helt säkert, jag vet dock att piP'ena har låtit klart olika från miljö till miljö. Det var faktiskt en annan lyssning hemma hos en kompis, som också blev dålig, men i detta fall var basen nästa borta och högtalaren lät tunt och vasst! Väldigt förvånande var det, eftersom de hade låtit så fint i några andra sammanhang. Hemma hos en annan kille lät de bara jättebra och ingen vasshet stod att finna, utan tvärom mjukhet med hög upplösning. Med dessa erfarenheter blev jag lite luttrad och försiktig att dra slutsatser! Jag har som sagt hört piP i 7 olika miljöer och tycker mig ha fått en hyfsat god koll på högtalaren.

Jag har inte kvar piPena sen 1,5 år tillbaka, just eftersom de var lite svåra att placera hemma hos mig (hade ingen stor bred vägg att placera dom emot).

Apropå Mumma Mosen, sa har jag ägt dom under ca 2 år, och har även hört dom ganska mycket i 4 olika hem, så jag tror att jag känner dem ganska bra också.

HFLS-1 hade varit kul att lyssna lite mer på, jag har bara hört kort för ett år sedan.

Apropå mitt minne, så fastnar det mesta där på gott och ont! Jag tror att jag snart kommer att bli senil, för att jag har förbrukat min minneskapacitet i förtid

markih

Edited by - markih on 2004/04/13 08:53:06
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/13 :  09:33:28  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
markih, hur värderar du Mosen mot piP?

MVH

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/04/13 :  13:14:12  Show Profile Send markih a Private Message
Hej Ekan!

Mosen var jag glad åt under en längre tid. Jag känner många andra som var nästan enbart positiva till dom, dock med några undantag.
Vid lite mer direkta jämförelser mot andra högtalare blev jag succesivt medveten om att vissa frekvenser var något undertryckta och att spridningen inte verkade helt homogen. (Mosen är dock klart bättre än Boren i dessa avseenden).

Även Mosen's snygga utseende uppskattade jag, som ser betydligt bättre ut än piP.

Av ljudkvalitetsskäl skulle jag dock definitivt välja piP framför Mosen. piP är en betydligt homogenare högtalare, som dessutom har verklig djupbaskapacitet (ner till 30-35 Hz i rum). Mosen går nog bara ner till ca 65 Hz, och även om många kan gilla den basen som finns och kanske uppfatta den som "snabb" etc, så har jag idag svårt att leva med en sådan basåtergivning (som inte är direkt dålig, men begränsad).
Jag trivs även bättre med diskanten i piP än den metalldome som satt i Mosen.
Men mest är det den större homogeniteten, upplösningen och brist på "störande ljud", som jag föredrar i piP.

Jag vill betona att jag själv levde med Mosen och trivdes, det är var bara vid en direkt jämförelse som bristerna för mig blev uppenbara. När jag väl märkt av dom, noterade jag dem ganska enkelt.

Mvh Mårten

markih

Edited by - markih on 2004/04/13 13:16:30
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/13 :  19:27:26  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
markih, det var mycket intressanta synpunkter. Även om du raserade min värld totalt . Kul förresten med någon som uttalar sig utifrån egen erfarenhet...

Jag har hört piP en del, och kan inte annat än imponeras. Den ser ut som något katten släpat in, men som den spelar! Tyvärr verkar den inte trivas med rör, vilket jag tycker är synd. Så om det nu blir piP en vacker dag får man väl skaffa något vettigt i transistorväg. Hemska tanke.

MVH

Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2004/04/15 :  19:51:28  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
NÅn i Göteborgstrakten som har piP och kan tänka sig att dema dem?

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000