HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som testat ino's piP högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/11 :  22:06:25  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag måste nog här be om ursäkt......

Jag trodde när jag läste gooze första inlägg att han ville har ALLAS synpunkter på INO Audios högtalare... Jag förstod inte då att han ville ha en hyllningskör...

Matson: Att högtalarna stod långt från alla väggar (vilket inte brukar missgynna några högtalare) men ändock spelade med en svullen mellanbas och vass diskant torde inte ändras av att vi skulle ställt dem närmare väggarna...
Att vi ställde dem på var sin stol med ett par böcker under borde i princip bara påverka ljudbilden och inte negativt påverka varken bas, mellanregister eller diskant.

Men som sagt, jag ber om ursäkt om jag strulat till en tråd som var avsedd att hylla INO Audio.....

Over and out

Pjotre

Edited by - Pjotre on 2004/04/11 22:07:31
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2004/04/11 :  22:18:59  Show Profile Send gooze a Private Message
Posta så mycket du vill Pjotre. Det här är ingen tråd avsedd att hylla ino. Jag ville bara ha lite intryck om högtalaren, om det är värt att lägga någon tid på. Sen att jag kanske uttrycker mig lite konstigt, det får jag stå för.

/Hadé
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/04/11 :  22:21:27  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Pjotre,
be inte om ursäkt. Gooze har helt enkelt värderat allas, dina med helt säkert, synpunkter och bestämt sig för att skaffa högtalarna. Det är bara att svälja och gå vidare. Jag kan inte se någonstans att han (hon?) har fiskat efter hyllningskörer. Att det sedan har skrivits en massa om dessa av folk som aldrig har hört högtalarna rör inte du för, och inte gooze. En reflektion dock: de som inte har hört dessa högtalare men uttalar sig, är negativa.
Dimitri
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2004/04/11 :  22:26:39  Show Profile Send gooze a Private Message
Tack för ett bra inlägg zed51! Det är väl klart att jag inte fiskar efter några röster,varför skulle jag det?

/Roger
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:09:19  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
En reflektion dock: de som inte har hört dessa högtalare men uttalar sig, är negativa.

Och de som hört, men råkar vara negativa till dem, tystas snabbt ner.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:11:34  Show Profile Send Dimitri a Private Message
vem är tystad?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:16:18  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
vem är tystad?

Zed51:

Dom har jobbat hårt på det i tråden.... MEN, jag är inte här för att varken baktala Öhman eller för att tala illa om INO Audio utan för att enbart säga vad min upplevelse var när jag lyssnade på dessa högtalare hemma hos mig... Om andra har en annan upplevelse så tycker jag bara det är roligt! Men om man uttalar sig i tråden utan att ha lyssnat på högtalaren blir jag lite trött.......

Edited by - Pjotre on 2004/04/11 23:16:47
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:21:52  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Pjotre:
quote:
Men om man uttalar sig i tråden utan att ha lyssnat på högtalaren blir jag lite trött.......

Vi är helt överens. Jag med.
Kul att se att inte Du blev "tystad".
Dimitri
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:26:27  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Kul att se att inte Du blev "tystad".

Tack! Man tystar inte mig så lätt....
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:29:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
När lammen tystnar (så här i påsktider)

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2004/04/11 :  23:31:52  Show Profile Send gooze a Private Message
Ingen ska bli tystad i "min tråd". Alla som har en åsikt ska få posta den, positiv eller negativ. Synd att det spårar ur och blir pajkastning mellan medlemarna bara. Tillslut kanske det inte blir nån som svarar och det vore ju riktigt trist.

/Roger
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/12 :  00:00:20  Show Profile Send henricsson a Private Message
gooze,

du har ju inte varit med på HF.nu sålänge.. så jag kan ju upplysa dig att det finns en del som "upprör" en del förumdeltagare: (oavsett denhära tråden..)

* LTS /Öhman
* Kablar
* piP (oavsett modell)
* Akustik (rummets inverkan)
* Denon DCD-625
* NAD 208
* Digitala förstärkare
* Allt som är billigt som slår mångdubbelt dyrare produkter i samma linje.

Sök i arkivet på respektive ämne så förstår du

EDIT
Pioneer 668

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2004/04/12 00:35:18
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/12 :  00:06:15  Show Profile Send edison a Private Message
henricsson:

Hehe, så sant så sant ;-)
Tur du skrev "en del" för alla är verkligen inte så enkelspåriga, säger jag som iofs bara varit här två-tre månader.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/12 :  00:08:20  Show Profile Send matså a Private Message
Henricsson, kanske kanske får du ta upp Pioneer 668:an på din lista.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/04/12 :  00:15:36  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
kanske kanske får du ta upp Pioneer 668:an på din lista
Det börjar ju luta åt det, men det hänger säkert ihop med att LTS gillar den.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/04/12 :  00:34:30  Show Profile Send lasselite a Private Message
Antar att jag är en av både dom* och dom**

Men är det något konstruktören är noga med så är det väl rummets inverkan på ljudet och jag tyckte man tappade bort placeringen till förmån för apparater och kablar.

*Som inte hört
**Som försöker tysta
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/04/12 :  00:39:25  Show Profile Send Merry a Private Message
så sant som de va sagt.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/12 :  01:37:21  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
* LTS /Öhman
* Kablar
* piP (oavsett modell)
* Akustik (rummets inverkan)
* Denon DCD-625
* NAD 208
* Digitala förstärkare
* Allt som är billigt som slår mångdubbelt dyrare produkter i samma linje.

Akustik är väl inte ett så infekterat ämne? Så mycket skiljer sig inte folk allmänna mening om ett bra lyssningsrum?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/04/12 :  01:37:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har hört Ino audios PIP hemma hos Pjotre.
Och jag måste säga att dom slår allt i hela världen.
Enda anledningen till att jag köpte ett par Mårten Design Coltrane var priset.
Pip var för billiga!!
Frugan godkände inte det priset.
330 000 kronor smällde högre i frugans öron.
Hon ville inte ens lyssna på på Pip för endast maximala 8000 kr i rätt träslag trots att jag gjorde mitt bästa för att övertyga henne om fördelarna med Pip,s ljud.
Så det kan gå trots att jag vet vad jag hörde.
Världens bästa högtalare var helt enkelt för lågt prissatta för att få en hög WAF.
Så här sitter jag nu med frugan nöjd med världens näst bästa högtalare trots att jag själv ville något helt annat.
Men man får ge efter ibland så att dom små liven blir nöjda

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/04/12 :  01:42:04  Show Profile Send lasselite a Private Message
-Världens näst bästa var det, sa bill.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/12 :  01:49:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Precis, minst 100000:- för ett par Gem, men de är å andra sidan nog de bästa stativare jag hört hitills. Tyvärr har jag inte hört de nya Utopiorna, det vore intressant.
Jag har dock svårt att tro att en byggsats skulle kunna matcha dessa i ljudkvalitet. Däremot kan jag lätt tro att piP kan vara väldigt bra högtalare utifrån en viss typ av filosofi och säkert ett bra köp för sina pengar om de passar ens anläggning och smak.

Bravo
Go to Top of Page

jokkon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/04/12 :  03:04:42  Show Profile  Visit jokkon's Homepage Send jokkon a Private Message
Ja, kan väl tillägga att jag har letat friskt bland diverse högtalare under 10kkr, dock bara i Stockholmsområdet (inte för att köpa (dock kanske det blir ett par piP i sommar.. ;)) utan för att höra vadför referneser det finns till mitt egna skapande, och för en väns räkning) inte Sverige runt alltså.

Och av det jag lyssnat på, när affärer har stält upp sina saker med deras väl valda förstärkare i deras fina lyssningsrum (eller inte fina alls?) så har det fulaste (läs mest ostädade) och med den mest blandade (märken årgångar etc) och antagligen absolut fulaste :P (kom ihåg att det är mina bedömningar) elektroniken någonsin(!!) vunnit tävlingen.

Detta har blivit anledningen varför jag första gången funderar på att inte bygga högtalare, utan att köpa någons konstruktion!

Ino Audio har skapat en finspelande budgetburk som jag gilalr skarpt, nu vet jag vad jag letat efter.. Men om jag köper dom, kommer jag nog vara mindre villig att fortsätta på mina egna skapelser, det är därför jag inte köpt dom än.. ;)

pi10 (aka piP) är en härlig högtalare, och jag bara längtar tills jag får möjlighet att äga ett par själv eller höra dom i någons hemamiljö med annan elektronik!

Lycka till med valet, men du måste (om du inte köper piP) enligt mig lyssna på dessa burkar!

Det enda jag kan hålla emot dom är väl utseendet.. Men vaffan, man får väl skaffa idel retro prylar och ställa runt omkring eller så.. ;)

mvh Jocke

DnB for dance, Zappa for life!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/12 :  03:05:54  Show Profile Send henricsson a Private Message
sampix, om du läser gamla trådar så är faktiskt rummets inverkan hyfsat infekterat. Tyvärr.

Jorma,
det är (som sagt - i "bästa anläggningen-tråden) intressant att läsa vilka trådar du ger dig in i och ej.

Att "David A" håller piP nästan lika högt som GEM säger kanske iaf en del?
95.000kr vs 4000kr.

Tänk om piP vore snygga och marknadsförts ordentligt.. Ojoj, fast då hade ju de betingat ett klart högre pris!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:51:49  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Mycket intressant tråd.

Jag kanske har missat det,
men vet någon var man kan köpa/kontakta någon för köp/läsa info om dessa högtalare?
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:53:17  Show Profile Send John a Private Message
Undrar lite försynt vad som inte är snyggt med piP? Vad jag kan bedöma så är väl faneren rätt ok och verkar gå att få i vilket träslag man vill? Eller är det formen? Inga silvriga detaljer? OBS!Detta är bara lite estetiska funderingar, inte en avsedd hyllning till piP.
Vill också understryka min upplevelse att de lät trevligt på alla de typer av musik som spelades, även om man (eller jag ska det väl vara) går efter typiska hifi-parametrar och struntar i faslinjäriteter och annat tekniskt (om man nu vill det). Dvs högtalarens förtjänster är inte bara att uppfylla tekniska krav utan spelar musik mycket trevligt.
Synd bara att de är så svåra att provlyssna/köpa.
/en john igen

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000