Author |
Topic |
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 09:09:48
|
Om diskanten lät vass med Pjotjes hyperexklusiva kringutrustning så blir åtminstone jag tveksam, oavsett högtalarens övriga kvaliteer. Och nej Lasselite, jag tror inte att placeringen under öronhöjd och på stolar ökar vassheten i diskanten. Snarare tvärtom v g under öronhöjd. |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 10:19:01
|
Bravo: Vad kostar de där GEM högtalarna, jag har ingen aning själv nämligen.. Ligger de runt 40kkr eller? |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 10:23:18
|
hifirocker> Amerikanska priset på Gem: $7500-$10,200/pair (including stands), lite pga vilka sidopaneler. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 10:24:37
|
Aton: Med tanke på hur mycket en högtalarplacering kan påverka slutresultatet tycker jag man bör ta alla folks åsikter om olika högtalare (alltså även mina) med en nypa salt (även om det är kompetent kringrustning).
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 10:26:19
|
Rydberg: tackar för svaret. Ja det var ju ingen billig högtalare. Minst 75kkr ny i Sverige då skulle jag anta. |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 10:33:19
|
95kkr på best sound... |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 10:35:54
|
Läs det fetade i citatet. Läste i den aktuella tråden om kuddar och spikes, att en av dem pågått i 16 sidor, det talar väl i någon mån för att uppställningen är viktig.
Är det något som är viktigt så är det väl ändå placeringen! Den påverkar ju frekvensgången tiopotenser mer än vad CD-spelare och kablar gör. Om man då bara ställer högtalarna på samma ställe som man haft ett par andra, då är det inte ett särskilt seriöst test. |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 10:48:20
|
Bravo:
quote: jag är helt säker på att de inte slår 10-12 ggr. så dyra motsvarigheter.
Var inte för säker, David A verkar ju väldigt fötjust i dem och anser att de nästan spelar om hans egna Gem...
Jag tror att man ska lyssna på dem med ett öppet sinne och utan förutfattade meningar för att lyssningen ska vara riktigt värdefull.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 11:29:48
|
Att testa saker under kortare perioder innbär ofta en fälla pga att man är hemmablind så att säga. Det kan antagligen vara lätt för någon att avfärda Pip vid en jämförelse mot exempelvis Dynaudio pga att den senare lider av färgningar i större grad. Pip har i likhet med GEM mycket få färgningar. Det tog även ett tag för mig att uppskatta GEM kvaliteter före 1.3se. Dynaudion hade ett mera laidback sound som gjorde den mera lättlyssnad på dom flesta musiksorter. Men efter att ha växlat fram och tillbaka under några veckor och dessutom gett GEM lite mera inspelning, ja då framgick det ganska klart vad man får för dom extra slantarna. Med detta vill jag påpeka att dom flesta högtalarna i Pips prisklass faktiskt lider av ganska stora färgningar. Därav kan jämförelsen halta en smula eftersom den eventuella köparen antagligen inte är speciellt van med det osminkade sound som dessa burkar presterar. Att kringutrustningen är av största betydelse är ganska självklart då Pip släpper igenom allt skit så att säga. En av mina kompisar som inte är ljudintresserad för fem öre har köpt ett par Pip. Dessa får spela i ett naket betong rum med en Yamaha reciver för 4000kr. Och det är klart, där gör dom inget större underverk. Det skulle inte någon annan dyrhögtalare göra heller. Se därför till att få lyssna på dessa under bra omständigheter och jämför med dyrburkar sida vid sida så får ni se. Detta inlägg ska inte ses som någon kritik mot Pjotre, inte alls. Där blev jämförelsen gjord med schysst utrustning och högtalare. Enda skillnaden var att hemma hos mig blev utgången helt annorlunda. |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 12:37:05
|
quote: Läs det fetade i citatet. Läste i den aktuella tråden om kuddar och spikes, att en av dem pågått i 16 sidor, det talar väl i någon mån för att uppställningen är viktig.
Är det något som är viktigt så är det väl ändå placeringen! Den påverkar ju frekvensgången tiopotenser mer än vad CD-spelare och kablar gör. Om man då bara ställer högtalarna på samma ställe som man haft ett par andra, då är det inte ett särskilt seriöst test.
Såja, Lasselite,.. där fick du fram din åsikt utan att behöver förlöjliga, enligt dig, hans bristfälliga kablage m.m. Man kan tydligen lära gamla hundar att sitta |
kabelskitsnackare
|
|
|
AmericanTabloid
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 12:38:09
|
Hej!!!
Tycker att David A:s intryck stämmer väl överens med mina intryck av PiP, faktiskt skrämmande likt faktiskt.
Pip skall defintivt stå nära en bakvägg vid användning utan basmoduler...annars så kan de låta lite tunt.
Simma lugnt at |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 15:04:07
|
Prestanda med kringutrustning i normal prisklass känns som alltid extremt viktigt. Skulle tro att det är få med kringutrustning i klass med David A och Pjotre som intresserar sig för en högtalare i 5000kr klassen . |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 16:13:34
|
Då har du missupfattat det hela sampix. Kablarna är det säkert inget fel på, men CD och kablar är relativt ointressant innan man labbat med placering av högtalarna. |
|
|
gooze
Member
149 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 16:20:21
|
OjOjOj!!! Kommer hem efter att ha varit borta i påsk, och vad får man se när man loggar in. Över 60 posts i min tråd och det om en högtalare som knappt har blivit marknadsförd. Den här högtalaren måste jag bara ha ett ex utav:-). Kul att det är sånt intresse runt piP. Man får väl ta och ringa efter påsk, för något svar på mailen verkar smått omöjligt att få.
/Roger |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 16:56:12
|
Lasselite>
quote: Tur att vi fick veta vilka kablar som användes, för i samman hanget spelar det säkert gigantisk roll Dom kanske inte var ordentligt inbrännda! Det måste vara förklaringen
Absolut. Jag måste ha missuppfattat hela ditt inlägg. |
kabelskitsnackare
|
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 20:21:15
|
Absolut |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 21:05:44
|
quote: Den här högtalaren måste jag bara ha ett ex utav:-).
Hrrm, har du verkligen läst tråden ? Eller är du kanske bara en i försäljarledet bakom denna produkt? De 60 inläggen är inte ett unisont hyllande till högtalaren PiP. De få som hört den har väldigt blandade omdömen att ge. Vad gäller utseendet som i o f är högst sekundärt är det väl ingen som ansett att den ligger på plus. |
|
|
gooze
Member
149 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 21:10:43
|
Jag tycker det verkar lovande i alla fall. Sen att folk skriver en massa skit i tråden, verkar nästan ofrånkomligt på det här forumet. Så jag bryr mig inte så mycket i det. |
|
|
gooze
Member
149 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 21:13:18
|
Jag spar till ett par B&W, men dyker det upp ett lyssnings-tillfälle så backar jag inte för det;-) |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 21:15:12
|
gooze: "Jag tycker det verkar lovande i alla fall. Sen att folk skriver en massa skit i tråden, verkar nästan ofrånkomligt på det här forumet. Så jag bryr mig inte så mycket i det."
Har viss erfarenhet av ovan men ta till dig det sakliga och se det övriga som att folk engagerar sig! (Kul tycker jag!) |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
gooze
Member
149 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 21:18:08
|
Du har så rätt Amatören! |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 21:25:06
|
Aton: Alla som hört högtalaren någorlunda vettigt uppställd är enbart positiva. Om man inte klarar av att ställa upp ett par högtalare så är det klart att chansen att ljudet skall bli ens hyfsat är minimal. |
Mvh |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 21:31:13
|
quote: Sen att folk skriver en massa skit i tråden, verkar nästan ofrånkomligt på det här forumet. Så jag bryr mig inte så mycket i det.
Hehe, klockrent!
Grattis på förhand till de bästa högtalarna du kan köpa under pi60-pengar!! |
|
|
gooze
Member
149 Posts |
Posted - 2004/04/11 : 21:54:22
|
Tackar 10! Så fort man uttrycker sig lite konstigt så är det nån där och påpekar. Det kan vara bra ibland så det gäller väl att passa sig vad man skriver:-) |
|
|
Topic |
|