HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Material.. gissningslek.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/07 :  21:31:12  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Var just på Biltema och handlade kakelplattor(rea på biltema i sundsvall) och underredsmassa.
Andra saker som ska ingå i det hela är silikon och Plastilina och lite träbitar kanske.


Någon som kan gissa vad som ska göras?

Euroline - T-Amp - DIY

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/07 :  21:51:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
Låter som en sub som blir svår att flytta? I vitt med lanthus som motiv eller vad var det för kakel?

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/07 :  22:04:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Låter annars kanske som nåt lite klinky

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:23:05  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
URSV- på ett ungefär.
Nja inte riktigt lanthus.. nåt slagsmarmormönster(OBS kaklet får sitta på insidan)

Lucifer- Kinky är väl ganska relativt...


Tror ni att man kan blanda underredsmassa med sand för att få lite mer tyngd?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:29:21  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Du bara måste fota så vi får se hur det där ser ut =)
det finns ju tyngd i sanden så det är klart att det blir tungt
om du har mycket av det?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:40:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jaha, på INSIDAN...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/08 :  01:08:48  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jupps men där kommer det bli finfint!! Ifall man bjuder in nån..(öhh..)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/08 :  09:25:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Varför inte blanda i blyhagel i underedsmassan, det borde ge lite tyngd åt massan. /MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/08 :  11:29:59  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
mikael- ja, ska försöka fixa en kamera, min flickvän kommer hem från paris idag och har förhoppningsvis sin digitalkamera med sig och förhoppningsvis så får jag låna den.

Lucifer- Ja det är ju en ide, jag vet till och med var det finns en dykaffär man kan skaffa det men jag är inte helt bekväm med bly, av miljöskäl!

Tror ni det spelar någon roll vad det är för sand man använder när man blandar ner i underredsmassa, känns som att det inte är lika kritiskt som när man t.ex ska fylla ett stativ?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/09 :  13:48:49  Show Profile Send rowa a Private Message
Köp blästersand, 50kr för 25kr på biltema

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/09 :  18:20:58  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ja jag tänkte på det i bilen på väg hem från sundsvall. Närmsta biltema är tyvär på andra sidan stan härifrån och det kan bli svårt att tjata till sig skjuts från föräldrarna.
Hade jag haft blästersand hade jag nog använt det, men tror ni att det är så noga när det ändå ska blandas med underredsmassan?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:21:29  Show Profile Send rowa a Private Message
Gå till en sandstrand o "låna" lite sand då. Se bara till o tvätta den om du ska ha den i fix lr använda den som ballast.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/10 :  17:51:56  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
hmm, ok.
Får se hur jag gör.. kanske skippar sanden.

Nu är det nästan färdigkaklat i alla fall och två rejäla stag rakt genom lådan och så plastelina på elementkorgarna.

Nu ska jag bara köpa mer silikon för den tog slut!

Sen ska spacklas, slipas, skruvas, målas, borras, tätas, tygas(ehum) m.m.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/11 :  21:30:57  Show Profile Send rowa a Private Message
Vad är det för något du ska bygga ? Låter som om det kommer bli ganska stumt iaf, stora lådor?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1781 Posts

Posted - 2004/04/12 :  03:33:50  Show Profile Send Amatören a Private Message
Kakelplattor och underredsmassa?
Hmmm...
Ett rostskyddsbehandlat badrum, kanske?!?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/12 :  09:50:11  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Är kaklet bara för tyngd tro?
Verkar som att det skulle vara där av någon annan anledning =)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/12 :  11:42:11  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Amatören- :D haha


Ska "moddda" mina subbar lite.
Sätta in stag, lägga till vikt(mha kaklet), dämpa(mha underredsmassan) och dämpa elementkorgarna med plastelina.

Lådorna är inte jättestora.. för små för elementen är de nog men jag tycker att de redan spelar ganska bra så jag ska hjälpa upp dem lite.
Jag ska fixa lite finish på dem så att mina(ej diyintresserade) föräldrar inte får psykbryt också. Fast Baffeln ska ha en tygfron så att den inte syns så då kan man leka med den trots att högtalaren ser bra ut!
Lådan har ganska tunna väggar som vibrerar en del men ett par stag och lite kakel ska nog hjälpa en del.
Det sitter 15"are i.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/12 :  11:49:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag gjorde ett liknande åtgärdspaket med kakel en gång. Jag fäste kaklet på insidan med polyuretanlim.
Den gången hjälpte det inte nåt särskilt, så jag hoppas det funkar bättre för dig.
Var köper man plastelina?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/04/12 :  18:21:39  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag har hört att man ska fästa kakelplattorna med butylgummi (eller hur det stavas) för att kakelplattorna ska kunna vibrera och ta upp energin inne i lådan. Har dock inte testat det själv, än...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/12 :  22:25:02  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag fäste med våtrumssilikon, får hoppas att det gör någon nytta.

Plastelina köpte jag på Kreatima i stockholm. Vet inte nåt mer ställe men jag tror det är helt vanlig modellera(jag kan ha fel)?


Dämpade ett par diskanthorn förut med plastelina och det hörs mycket väl när man knackar på dem att det dämpar bra! Tyvär har jag inte spelat nåt med de diskanterna sen dess så jag vet inte hur ljudförändringen är så men jag tror att den obehagliga ringning som var där tidigare(som var väldigt lik den jag hörde när jag knackade) borde försvunnit... får kolla det nån dag!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:04:52  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Satte fast ena baffeln tillfälligt idag.
Har satt fast en med islagsmuttrar.. det var krångligt att få till eftersom jag tänkte fel och jag är alldeles för oprecis när jag mäter. Jag har nog valt en krånglig lösning!

Ska nog köpa någon slags tätningslist i dagarna så den blir ordentligt tät!
Snart kan det nog komma lite bilder... tyvär måste jag lära mig hur man lägger upp sånna först!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/05/02 :  17:07:47  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Spacklat och slipat idag, ett göra!
köpt tvingar också så jag kan limma topplådorna, plywooden är kapad nu också, 46plywoodbitar som ska limmas... kommer nog att ta ett tag!

någon som har något bra tips när man ska göra tygfront?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/05/04 :  23:25:13  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Limmats en hel del idag, snart är alla ytterväggar ihoplimmade(2x12mm plywood), men limmet börjar sina tror jag, hoppas det räcker, går åt mycket till de 300*600mm stora sidstyckena.

Ser fram emot när allt blir klart.
Baffeln på topparna ska ju vara dubbel plyfa också men jag funderar på att såga ut ett stort hål i den bakre biten så att den bara "finns" där skruvarna ska igenom. Om jag inte gör så kan elementet få svårt att andas!
Hoppas på att kunna använda islagsmuttrar.
Sitter hålen på fostex bredbands 3" likadant och lika långt ut måntro??

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000