HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Zen headamp amplifier
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/05/03 :  08:34:44  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hejsan

Har just byggt färdigt en sån här på ett tillfälligt trächassi.
Låter bra men brummar lite väl mycket.

http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=pellerano_prj.htm

Verkar vara tåtarna mellan potentiometern och korten som är känsligast.

Löser detaa sig av sig själv när jag bygger in den i ett metallchassi med ordentlig jord eller krävs det skärmade kablar eller så?


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/03 :  18:32:37  Show Profile Send Uniper a Private Message
Brum kan bero på många saker. Har du tvinnat alla signalkablar? Är jorden helt stjärnkopplad? Ligger trafon väldigt nära resten? Just att jorden inte är riktigt så stjärnkopplad som man tror är ett lurigt fel.

Jag är nyfiken på den kretsen, kanske blir ett bygge nån dag. Hur tycker du den låter? Några bilder kanske?

Edited by - Uniper on 2004/05/03 18:33:36
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2004/05/03 :  19:30:15  Show Profile Send anelar a Private Message
Tror inte att chassit är boven utan kanske hur jorden är kopplad. Har du använt tortellos layout eller har du gjort en egen?

Kan passa på och visa upp hur mitt bygge av denna konstruktion ser ut.



Ljudet passar mitt ideal väldigt bra med ett varmt behagligt sound. Inte lika vasst som min Creek obh-11 och med mer mikrodetaljer. Symbaler klingar ut på ett väldigt naturligt sätt och en bonus är att jag nu har en praktisk handvärmare på jobbet.

Har dock inte jämfört den med hörlursförstärkare i den högre skolan men jag ser fram emot det. Skall jämföra med min brors Xcan vid tillfälle.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/03 :  20:04:02  Show Profile Send Uniper a Private Message
anelar: Snyggt bygge! Ser liten och nätt ut. Har du lyckats få in en komplett nätdel i lådan, eller är har du en extern?
Man kan inte få se en bild på innanmätet?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/05/03 :  20:22:06  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Uniper: Ska pröva att tvinna signalkablarna. de är lite onödigt långa för tillfället.
Anelor: Har förstås inte jordat till chassit eftersom det för tillfället är av trä... Hoppas att det här löser brumet

Har beställt chassi från edgaraudio.se idag.

Fortsättning följer.....

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2004/05/03 :  20:28:46  Show Profile Send anelar a Private Message
Lådan är 165*105*61 (RS 185-3209) och nätdelen är separat. Nätdelen är byggd av överskott som jag hade liggandes och är en 120VA trafo + 4*4700u i en c r c koppling för extra filtrering. Har inga bilder på innanmätet just nu men det går kanske att ordna. Lådan används föresten som kylfläns då de fyra irf610 mosfetarna är fästa i botten.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/05/04 :  12:54:08  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Har också byggt förstärkaren i ett trächassie och om det är lågfrekvent brumm som inte ändras med volymen så är det rippel från nätdelen. Jag byggde in en spänningsregulator i nätdelen och det hjälpte väldigt mycket.

Jag märkte också att modulerna väldigt lätt tar emot störsignaler från bärbara telefoner osv. (Byggde i trächassie).

Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2004/05/04 :  13:27:21  Show Profile Send anelar a Private Message
Boergars: Hade du gjort kretskortslayouten själv?
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/05/04 :  17:08:07  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
anelar: Nej. Jag har kört på den som fanns på headwize. Har bara byggt själva förstärkarna och den enkla nätdelen i första steget.

zie: Verkar inte vara nätdelen. Väntar på metallchassiet som sagt. Tror fortfarande att det är den något bristfälliga jordningen som gör det.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/05/04 :  18:19:50  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Jag testade med massa olika typer av jordning och inget hjälpte iaf för mig. Har du tillgång till ossiloscope? Jag hade ~170mV (AC) P-to-P på 24V utgången det gjorde att jag fick brumm som inte var releterat till volymen.
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2004/05/04 :  23:14:34  Show Profile Send anelar a Private Message
Boergars: Du kan ju testa att dra ner tomgångströmmen till minimum och se om brummet minskar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000