HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativare eller golvare till rum på 20-25 kvadrat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:19:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Funderar på Dynaudio 52SE (stativare), Audiovector Mi1 Super eller Audiovector Mi3 (golvare). Mitt rum är 20-25 kvadrat stort, lyssnar mest på rock i olika former. Förstärkare Rotel RA-1060, CD NAD C542. Vad rekommenderar ni att köpa med tanke på rummets storlek, elektronik och musiksmak? Rummet är ganska möblerat...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/04/05 :  12:24:32  Show Profile Send aplodon a Private Message
Kör du repris????
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27770
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/04/05 :  13:54:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Favorit i repris..nej, de handlar inte riktigt om samma sak, denna gång vill jag veta: vad som är att föredra av stativare och golvare i storleken på mitt rum. Läs frågan broder! : )

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/04/05 :  14:30:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Det här med vad som passar beroende på rummets storlek är mycket individuellt mellan olika högtalare. Dvs det är svårt att bara säga att dessa högtalare kräver stort rum osv utan man måste pröva. Ett exempel på det, var när en jobbarkompis sålde sina Infinity Sigma till en kille som hade ett ganska litet rum. Han frågade här på forumet om råd och vad jag minns så avråde de flesta honom från köp pga rummets storlek.Men han köpte ändå och det funkade helt okej faktiskt.Även jag själv blev skeptisk när jag såg rummets storlek, men ack vad fel man hade. Så bästa sättet är att få låna hem och prova, om man har en butik som är villig till det.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/04/05 :  14:45:07  Show Profile Send aplodon a Private Message
Lite luddigt formulerat var det allt. Dessutom hade du både stativare och golvare som alternativ förra gången också.
Men nu har jag åtminstone hjälpt till att klargöra frågan för nya läsare

Som jag skrev i din förra tråd så har jag Dynaudio 52SE i ett rum på ca 20 kvm och det fungerar utmärkt.
Lyssnar också mest på rock och även det fungerar utmärkt. Har hört någon säga att Dynaudio inte är så bra till rock men det tycker jag inte stämmer.
Hur dessa passar till din övriga utrustning har jag ingen aning om. Tror jag läst om någon Rotel att den hade kraftig bas. Om det stämmer även för din apparat så kan det kanske bli lite problem eftersom 52SE har kraftig bas för sin storlek (åtminstone tillsammans med min Audiolab). Kan nog variera med hur kraftfull förstärkaren är också, dvs om den kan tygla Dynaudions bas eller om den blir bumlig.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/04/05 :  15:02:40  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det beror på rummets dimensioner och lyssningsposition och högtalarplacering. Det är rätt stor skillnad mellan 20 och 25 kvm. Bäst är nog att ta hem och provlyssna. Med stativare lär du knappast få några besvärliga fenomen med bumlig bas pga rummet men det är ju inte säkert att du får problem med golvare heller.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000