HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grendel-erfaringer!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/28 :  19:24:56  Show Profile Send Viking a Private Message
Jeg var hos Jämtljud på lørdag for å høre Grendel, jeg kjente ikke resten av utstyret men forsterkeren gav mersmak :-)
Hadde vært morsomt om alle med erfaringer med Grendel skrev ned her hva de mener om forsterkeren, gjerne hva de har sammenlignet med!!
:-)

MVH Viking

Edited by - Viking on 2004/03/28 23:31:33

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2004/03/28 :  19:46:28  Show Profile Send fripps a Private Message
Hej Viking

Köpte en Grendel i december månad och är mycket nöjd. Min Grendel driver ett par Von Schweikert VR3, dessa behöver kompetent styrning i basen för att inte bli "svampiga". Grendel har en oerhörd kraft i botten och mejslar fram detaljer i basområdet som jag tidigare inte hört samtidigt som man "känner" musiken som spelas. Grendel är en bipolär konstruktion och skall ju enligt teorierna vara klart bättre i bas än topp men det jag blev mest imponerad över var det klockrena mellanregistret. Har testat en del olika slutsteg men aldrig träffat på något som är så komplett för dom pengarna.

Kan lugnt ge mina starkaste köprekommendationer

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/28 :  22:16:40  Show Profile Send Viking a Private Message
Jeg også la merke til bassen på Grendel! Tror mine Alto utopia har godt av en forsterker med jerngrep i bassen! Prøvde 2xDP A1 i brokobling, hørte at høyttalerne vil ha KREFTER! Men der var ikke diskanten god, den var grovkornet og bassen var utrolig ren men den gikk ikke dypt.

MVH Viking
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:03:21  Show Profile Send Viking a Private Message
Ingen flere som har testet Grendel? Dette var labert!

MVH Viking
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:27:16  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag äger en Grendel.
Jag hade tidigare ett par Advantage S250 monoblock som jag var väldigt nöjd med.
Jag fick möjlighet att prova en Grendel hemma med mina Mårten Design (Monk) högtalare och blev helt såld..

Om man jämför med S250 så gräver Grendel djupare i basen samt har ett "bättre" mellanregister (...mer kropp). Diskantåtergivningen var till en början inte lika bra som S250 men nu efter att Grendel är inspelad är det nog dött lopp mellan G och S250..

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:10:59  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Jag skulle vilja lyssna på en men det går inte "

Varför går inte det? Bor du i Långtbortistan....


// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:06:44  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Viking: Har du tänkt köra bi-amp eller inte?

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:47:40  Show Profile Send Viking a Private Message
Ikke bi-amp nei, JMLAB er ikke berømte for biwiringsterminaler :-)

MVH Viking
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:50:31  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Vilka lådor har du nu?

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:52:57  Show Profile Send Viking a Private Message
JMLAB Alto Utopia

MVH Viking
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/03/29 :  18:09:43  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag har gjort en test på Grendeln.. du finner du under Recensioner/Hårdvara!


Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:43:12  Show Profile Send Viking a Private Message
Interessant lesestoff Neodynium :-)

MVH Viking
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:46:03  Show Profile Send drgreen a Private Message
Ingen som hört något om när mos-fet korten kommer?
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:49:16  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Grendel i all ära men om du inte ska biampa så tycker jag att det finns annat att satsa pengarna på. Grendels fördel är ju just kortmöjligheterna för hembio i första hand och kanske inte hi-fi i dina Alto's klass.

Ett begagnat Krell,Mark Levinson,Accuphase,BAT osv är en bättre pengaplacering än ett nytt Grendel. Kolla vad som hände med S-150,S-250 stegen, dåligt andrahandsvärde och svårsålda.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/03/30 :  17:51:50  Show Profile Send Terminator a Private Message
Viking,

Det är väl bio som gäller? Grendeln är väl tänkt att driva alla fem kanalerna?

/Hans
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/30 :  17:57:10  Show Profile Send Viking a Private Message
Terminator: Yep, eksakt!
har ikke plass til å ha flere forsterkere! Sitter i dag med en modded EAD Powermaster 2000!

MVH Viking
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/03/30 :  20:01:48  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Ok, om det är "Flerkanals Hi-fi" det handlar om är nog Grendel ett hett alternativ. Jag tror inte det finns något som matchar den i hemmabiosammanhang. Misstog mig att det rörde sig om 2-kanals hi-fi med ett par Alto Utopia.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/30 :  20:11:54  Show Profile Send Viking a Private Message
jeg snakket om Altoene da det er disse som gjelder i stereo :-)

MVH Viking
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/03/30 :  20:14:02  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Jag menar att ett Grendel är en kompromiss mellan hemmabio och 2kanals hi-fi med betoningen på hemmabio.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/30 :  21:33:27  Show Profile Send Viking a Private Message
VR-8: I shall keep that in mind! :-)

MVH Viking
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/30 :  22:11:48  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Nja, enligt mig finns det inte mycket som slår Grendel i 2-kanals hifi heller...

Men smaken är ju som baken....luden.



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/30 :  23:56:04  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Viking:

Skumt det där med hur du upplevde DP A1, jag läste att Johan Björklund här på forumet hade testat och jämfört DP A1 mot Grendeln på Hificenter i Malmö och då lät basen "slank" på Grendeln i förhållande till DP A1:an som tydligen hade en extremt bra bashantering och då ska man ju komma ihåg att Grendeln verkligen fått mycket fin kritik för sin potenta bas. Däremot har jag för mig att de uppskattade Grendelns diskant något mer jämfört med DP A1:an, det var dock små skillnader, en fråga om tycke smak skulle jag tro.
Frågan är vilken som är mest transparent? DP anger ju extremt låga dist värden på sin hemsida.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/31 :  11:55:05  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Jag hade hemma en grendel i slutet på förra sommaren och testade ihop med mina Infinity Ren90. Det jag hade att jämföra med då var mitt dåvarande A300 steg. Grendeln var givetvis bättre i basen men sedan tyckte jag det var dött lopp i mellanregistret och att A300 var betydligt bättre i toppen. Grendel i 2-kanalsläge kontra A300 var heller inget jätteskillnad, däremot när jag biampade var grendel betydligt bättre på det mesta, dock inte i diskanten. Själv har jag nyligen köpt ett Classe CA301 som jag personligen tycker är bättre på allt än Grendeln. Visst Grendel biampat kanske var något bättre i basen men sedan får den stryk i allt annat. Till hemmabio är det ett utmärkt steg som är otroligt flexibelt, till 2-kanal skulle jag alla gånger välja något annat för samma pengar.

En sak var riktigt irriterande med Grendeln, nämligen kylfläkten till den switchade nätdelen, visst det var 30grader varmt i mitt rum redan innan jag började spela och grendel värmde upp det ytterliggare, men jag gillar inte fläktkylda slutsteg. Till rock är det helt ok, men till klassisk musik med snabba växlingar mellan skira och dynamiska partier blir det störande.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/31 :  12:47:32  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Fläkten är numera justerad...



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Viking
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/31 :  18:27:52  Show Profile Send Viking a Private Message
Man kan vel si at 2xDP A1 ikke passet helt i mitt oppsett! At Grendel, utfra erfaringer muligens vil passe berdre hos meg til en billigere penge virker svært positivt :-)

MVH Viking
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/31 :  19:16:36  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Kan ju också nämna att Grendeln jag hade hemma hade mycket lågt serienummer (3) så fläktproblemet kan ju ha varit en "barnsjukdom" på prototyperna.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000