HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 letar efter ruggigt ljus högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/19 :  19:52:32  Show Profile Send DHT a Private Message
Visst finns det kablar som överbetonar högre frekvenser.

Kapten, om man tar som exempel en ledare av silverpläterad koppar:
silver är en bättre ledare än koppar, således kommer ledarens ytskikt att leda med mindre signalförluster än resten av ledaren. Kombinerar du det med skinneffekten som säger att de högre frekvenserna dominerar i ytskiktet så kommer den att ha lägre förluster i diskanten, dvs den kommer att lyfta diskanten. Inte i absolut nivå naturligtvis, men relativt resten av frekvensområdet.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:02:03  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen
å kaptenen...visst, ingen kabel kanske höjer diskanten..men om den dämpar allt utom diskanten då?





Då krävs att kabeln har mycket hög serieresistans(ett par kiloohm för en signalkabel) samt en kapacitiv(ett par nF) koppling från ingång till utgång. Sådana kablar existerar inte. En sådan överföringsfunktion kan naturligtvis implementeras medelst ett filter.
Är det månne sådana som sitter i de magiska "lådorna" från MIT?

mvh\Kapten A. (Armeingenjör inom högfrekvenselektronik)


Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:33:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej DasKapital!

Varför inte även lattja lite mer med CDspelarens digitalfilter? Filter 1, 2, och 3 låter väldigt annorlunda jämfört med STD och ger en massa vikningsdistorsion i det hörbara frekvensområdet samt i ultraljudsområdet. Då kan man höra massor av nya detaljer i musiken. Fast jag tyckte STD hade det klaraste ljudet.

Jag tycker rörförstärkare i allmänhet brukar runda av ljudet lite och förlora i detaljupplösning. Jag vet dock inte hur dina låter. Kanske en transistorförstärkare nästa?

Eller prova att ta bort möbler från lyssningsrummet, fast då blir det mest skränigare.

Jag tror ovanstående ger större ljudförändringar än att byta kablage.

Amphion verkar vara intressanta högtalare.

/Johan


Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:51:48  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

Visst finns det kablar som överbetonar högre frekvenser.

Kapten, om man tar som exempel en ledare av silverpläterad koppar:
silver är en bättre ledare än koppar, således kommer ledarens ytskikt att leda med mindre signalförluster än resten av ledaren. Kombinerar du det med skinneffekten som säger att de högre frekvenserna dominerar i ytskiktet så kommer den att ha lägre förluster i diskanten, dvs den kommer att lyfta diskanten. Inte i absolut nivå naturligtvis, men relativt resten av frekvensområdet.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver



Hej!

Silver hara bara några procent bättre konduktivitet än koppar. Skinndjupet i koppar vid 20kcps är cirka 0.5 mm.

Ditt resonemang är felaktigt. Vid låga frekvenser är strömmen fördelad över hela tvärsnittsarean. Vid höga frekvenser tenderar strömmen (pga självinduktion) att fördela sig tätare längst från mitten. Lägegr du på silver ( några um) kommer du att sänka resistansen över hela spektrat.

Hela resonemanget är av mer akademsikt intresse än praktiskt.
Skillnaden i dämpning vid 20cps resp. 20kcps är extremt liten. Vi talar om tusendelar av en dB. Kolla tex hur mycket en RG62 dämpar vid 1 Gcps och en meters längd. Hifi är lågfrekvens. För en radaringenjör är hifi ungefär DC

mvh\Kapten

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:04:24  Show Profile Send ekman a Private Message
bara undrar lite hur du kan mäta till exempel utklingning och hur mkt av rummet som man spelat in som kabeln tar fram osv i rena db? toner kan ju mig veterligen spela lika högt men inte vara likadana?

låter alla förstärkare som har tillräckligt med effekt och som spelar samma ton med samma dbantal likadant också?? gäller det även högtalare? allting som är "rätt" konstruerat låter likadant

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:18:12  Show Profile Send DHT a Private Message
Hej där kapten! Mitt resonemang är inte alls felaktigt. Du säger ju själv i ditt inlägg samma sak som jag. Att höga frekvenser dominerar i ytskiktet. Resistansen kommer att sänkas mer för en 20 kHz ton än en 20Hz ton jämfört med samma ledare utan plätering. Nivåskillnaderna är små, visst, men de finns där och beror av pläteringstjocklek och total ledararea.

PS. Kapten, varför använder du dig inte av ditt mer välbekanta alias?, det borde ju ändå framgå för de flesta vem du är. :-) DS.


"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:42:07  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Hejsan Kapital

Jag bytte ut mina ply 3,4 mot lc audios teflar kabel, det blev en skilland åt det mer detaljerade/ljusa hållet för mellanregister o diskant! rekommenderas! Den är förhållandevis rätt billig också, Jag tror goldenage säljer den för 50kr metern för enkelledare.

mvh T-rex

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:58:01  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

bara undrar lite hur du kan mäta till exempel utklingning och hur mkt av rummet som man spelat in som kabeln tar fram osv i rena db? toner kan ju mig veterligen spela lika högt men inte vara likadana?

låter alla förstärkare som har tillräckligt med effekt och som spelar samma ton med samma dbantal likadant också?? gäller det även högtalare? allting som är "rätt" konstruerat låter likadant





Hej Ekman!

Förstärkare har i regel avsevärt störe fel än en kabel.
Det finns massor av egenskaper som karaktäriserar ett slutsteg och nästan alla slutsteg är olika på en eller flera punkter, varför de låter olika.

mvh\Kapten

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/19 :  23:02:37  Show Profile Send ekman a Private Message
"Förstärkare har i regel avsevärt störe fel än en kabel.
Det finns massor av egenskaper som karaktäriserar ett slutsteg och nästan alla slutsteg är olika på en eller flera punkter, varför de låter olika."

hej kapten detta appliceras även på kablar vet du =) sen att man inte kan mäta detta spelar ju mindre roll vem som helst som inte är stendöv och som inte är av inställningen detta KAN inte funka och som testar i sin egen anläggning hör lätt skillnad mellan t.ex. en supra ply 3,4 och en kimber select ks3033 =) fast det tror du väl förstås inte på så vi kanske ska lägga ner diskussionen men jag undrar lite hur det kommer sig att du kan mäta skillnaderna i db på en kabel men inte på en förstärkare? det resonemanget går jag inte alls med på att kablar låter lika bara för att du inte kan mäta dbskillnad


Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/19 :  23:13:24  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

"Förstärkare har i regel avsevärt störe fel än en kabel.
Det finns massor av egenskaper som karaktäriserar ett slutsteg och nästan alla slutsteg är olika på en eller flera punkter, varför de låter olika."

hej kapten detta appliceras även på kablar vet du =) sen att man inte kan mäta detta spelar ju mindre roll vem som helst som inte är stendöv och som inte är av inställningen detta KAN inte funka och som testar i sin egen anläggning hör lätt skillnad mellan t.ex. en supra ply 3,4 och en kimber select ks3033 =) fast det tror du väl förstås inte på så vi kanske ska lägga ner diskussionen men jag undrar lite hur det kommer sig att du kan mäta skillnaderna i db på en kabel men inte på en förstärkare? det resonemanget går jag inte alls med på att kablar låter lika bara för att du inte kan mäta dbskillnad






Har inte påstått att alla kablar låter lika. Är tex en kabel för kort blir det helt tyst

Vad jag påstod var att det INTE går att justera diskantnivån genom att byta kabel såvida inte kabeln har inbyggda filter.

Exempel på extraordinärt bra kablar är EKK och RG62.
RG62 är i egenskap av sin extremt låga kapacitans och induktans mycket lämpade för hifi. Disten ligger garanterat under -160dB-strecket.

EKK är utmärkt i egenskap av att den är enkardelig och på så vis att den saknar tväradmitans-modulations-problem.
Vidare är grövre varianter av EKK väldigt lågresistiv vilket medger att frekvenssvaret inte påverkas samt att Q-värdet för högtalarens högpassfunktion inte ökar.


Har du testat kablar med endast hörseln till din hjälp eller är det öppna tester med facit i handen du refererar till?

mvh\Kapten A. von Gyllenkrok

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/19 :  23:19:18  Show Profile Send falukorv a Private Message
fniss
Är vit lampsladd tillräckligt ljus ?
....liksom bah

>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/20 :  01:02:15  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by falukorv

fniss
Är vit lampsladd tillräckligt ljus ?
....liksom bah

>( En falukorv är aldrig helt fel )<



Om kabeln är kort och högtalaren har relativt hög impedans är en lampsladd en alldeles utmärkt kabel. Varken ljus eller mörk.

Betydlesen av kablar är nog ett av de mest överdrivna och voodoobehäftade spörsmål världen har skådat. Man kan tolka kabelbranchens framgång som ett bevis för att människan ibland helt saknar förmåga till stringens och logik i sitt tänkande. Det gäller nog alla.

mvh\Kapten A.


Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/20 :  01:49:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Kapten A. von Gyllenkrok

quote:
Originally posted by falukorv

fniss
Är vit lampsladd tillräckligt ljus ?
....liksom bah

>( En falukorv är aldrig helt fel )<



Om kabeln är kort och högtalaren har relativt hög impedans är en lampsladd en alldeles utmärkt kabel. Varken ljus eller mörk.

Betydlesen av kablar är nog ett av de mest överdrivna och voodoobehäftade spörsmål världen har skådat. Man kan tolka kabelbranchens framgång som ett bevis för att människan ibland helt saknar förmåga till stringens och logik i sitt tänkande. Det gäller nog alla.

mvh\Kapten A.




Du får väl fortsätta att bevisa för världen att du är logisk och inte litar på din hörsel. Så fortsätter vi andra som har en bra hörsel att tro på vad vi hör. En gång i tiden var alla logiska som trodde att jorden var platt. Det var på den tiden som inget annat kunde bevisas med mätningar. Och "vetenskapen" brände folk på bål som hävdade något annat. Det är ju tur att man inte lever på medeltiden, för jag hade förmodligen trott på att jorden var rund. Det kan man se när man befinner sig långt ute till havs. Jag hade litat på mina ögon och mina sinnen då också. Och kanske slutat uppe på ett bål.



-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/20 :  02:24:21  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Jorma:

Jag litar på min hörsel, varför jag förespråkar blindtest.
Vid blindtest har man ENBART sin hörsel att förlita sig på. Det är hela poängen med blinda tester. Med facit i handen drabbas många av
psykologiska effekter. Det gäller naturligtvis även Kapten[:]

mvh\Kapten A.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/20 :  08:33:29  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Är ute efter högtalarkabel till min anläggning, vilken består av en Sony cdp-xb930, Audion premier förförstärkare, Audion sterling rörslutsteg och Amphion argon högtalare. Jag vill squeesa ut så mycket detaljer som möjligt ur denna kombination och är inte det minsta noga om basen rullar av lite tidigare. Nu kör jag på supra ply2.0. Finns det några andra ljusare/mer diskantbetonade kablar för humana pengar(>200kr/m) som någon här inne kan rekommendera?





Hej!

Ungefär hur många dB skall kabeln "lyfta" i toppen? Från vilken brytfrekvens, ungefär?

Mvh
:-)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/20 :  13:17:18  Show Profile Send ekman a Private Message
fortfarande så tror inte jag heller att en kablar skiljer sig nämnvärt om du bara mäter db däremot så finns det kablar som låter lite dovare i dom högre registren

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/20 :  13:48:43  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

fortfarande så tror inte jag heller att en kablar skiljer sig nämnvärt om du bara mäter db däremot så finns det kablar som låter lite dovare i dom högre registren





Om inte dB-värdet skiljer, vad är då förklaringen till dovheten?

Mvh
:-)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/20 :  13:52:35  Show Profile Send ekman a Private Message
think outside the box =)


du kan nog spela en ton lika högt i dbantal som leter helt helt helt olika ska du se? tänkt på det?

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:00:54  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

think outside the box =)


du kan nog spela en ton lika högt i dbantal som leter helt helt helt olika ska du se? tänkt på det?





Hej!
Att tänka utanför ramar och lådor, försöker jag med hela tiden...
Ofta hittar man just svaren på sina frågor om man knallar utanför ramarna! Inte alltid, men chansen ökar...

Men, kan du inte förklara hur du tänker dej att det hänger ihop?

Mvh
:-)

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:19:54  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Kapten A. von Gyllenkrok

Jorma:

Jag litar på min hörsel, varför jag förespråkar blindtest.
Vid blindtest har man ENBART sin hörsel att förlita sig på. Det är hela poängen med blinda tester. Med facit i handen drabbas många av
psykologiska effekter. Det gäller naturligtvis även Kapten[:]

mvh\Kapten A.





Hej Öhman! (?)

Visst är det befängt, för att inte säga synd, att många försöker korrigera så allvarliga fel i återgivningen med hjälp av kablarna?

Det borde väl vara vettigare att gå till botten med orsaken till problemet än att gå till botten insnärjd i villfarelser kring kablars förmåga att lösa detta!

Jag menar: Efterlyser man en "ruggigt ljus kabel", så uppfattar åtminstone jag detta som ett nivåfel om ett flertal dB!
Då vore det väl rimligare att söka den primära orsaken till nivåtappet än att försöka korrigera med en kabel...

Eller visst?

Mvh
:-)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:27:53  Show Profile Send ekman a Private Message
söker du självbekräftelse nu igen strmbrg?


och sen så menade jag att alla toner med på samma ljudnivå låter nog inte likadant ska du se du kan ju spela en 20hz ton och en 120hz ton på samma dbantal eller hur?

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:36:19  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

söker du självbekräftelse nu igen strmbrg?


och sen så menade jag att alla toner med på samma ljudnivå låter nog inte likadant ska du se du kan ju spela en 20hz ton och en 120hz ton på samma dbantal eller hur?





Jag förstår inte nu heller. Men det gör inte så mycket...

Mvh
:-)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/20 :  14:39:00  Show Profile Send ekman a Private Message
men argh ska jag behöva förklara mig in absurdum


TVÅ TONER KAN LÅTA HELT OLIKA ÄVEN OM DOM SPELAS PRECIS LIKA HÖGT


är det svårt att förstå? två toner med samma dbantal låter kan låta kapitalt olika ljust eller mörkt därför behöver det inte handla om nivåfel på flera db för att det låter ljusare eller hur?

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:13:06  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

men argh ska jag behöva förklara mig in absurdum


TVÅ TONER KAN LÅTA HELT OLIKA ÄVEN OM DOM SPELAS PRECIS LIKA HÖGT


är det svårt att förstå? två toner med samma dbantal låter kan låta kapitalt olika ljust eller mörkt därför behöver det inte handla om nivåfel på flera db för att det låter ljusare eller hur?





Jag kan tänka mej att du menar att ett ettstruket a (440Hz) låter olika beroende på om det är en oboe eller en violin som spelar...

Mvh
:-)

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/20 :  15:15:09  Show Profile Send ekman a Private Message
förhoppningsvis ska dom låta lite olika iallafall =)

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000