HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 aktiv skärmning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/21 :  11:04:35  Show Profile Send Per a Private Message
hittade högtalarkablar med aktiv skärm häromdan. man kopplar in små nättrafos som slingrar lite el runt högtalarsladdarna. undrar om det kan vara ngt? nån som har erfarenheter av detta tilltag?

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/21 :  12:42:25  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jan hade en bild/skiss på det.
Finns nån kabeltillverkare som
utnyttjar den tekniken.

buffel eller en båg, jag har ingen såg!



Men fotoalbumen finns inte längre dock.

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/09/21 :  12:45:40  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Per

hittade högtalarkablar med aktiv skärm häromdan. man kopplar in små nättrafos som slingrar lite el runt högtalarsladdarna. undrar om det kan vara ngt? nån som har erfarenheter av detta tilltag?

sayonara



Ja, det er Synergistic Research.

Jeg anvender dera højttalerkabel - Signature 10. Har før kørt med Reanisannce Audio, Tom Fletcher, MIT och mycket annet. Der er helt afgjort forskell på lyden når den aktive skærmen sættes till. Mere luft og detaljer i toppen och betre rumm.

Har ochså et SR netkabel med aktiv skærm (til låns) - her gæller det samme, men det er uforholdsmæssigt dyrt - dkr. 9.800,- for 1,5 meter.

Hade et diagram på dera signalkabler i min profil, men dom blev jo fjernet. Lägger det ut på min hemside i løbet av helgen.


Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/09/21 :  12:56:22  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Har nu lagt en skisse ut på min hemsida - inte særskillt bra tyvär, men giver nok et lite innblikk i principen.

http://www.soundimage.ishoejby.dk/cables.htm


Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/22 :  16:08:05  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har en Synergistic signalkabel Kaleidoscope med aktiv skärmning. Jag håller med Jan om att det blir skillnad med och utan aktiv skärmning (samma som Jan beskriver). Man kan köra den utan aktiv skärmning, vilket jag gjorde i början eftersom de då inte hade tagit fram den relativt billiga Mini-Couplern utan man fick köpa ett dyrt system som laddade flera kablar. Om man har en Synergistic som är avsedd för aktiv skärmning, är det en bra idé att prova. Men jag tror inte man skall lägga stort avseende vid detta vid val av kabel. Förutsättningen är ändå att kabeln är bra i sitt grundutförande.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000