HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Teorier kring antal slavbasar och vikter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/03/31 :  16:10:15  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag skulle vilja veta om det finns några teorier man kan använda om man vill bygga med slavbasar?

Jag funderar på att komplettera min sub med 1 eller 2 slavbasar (förmodligen seas). Jag kör med en Eton 8" som funkar kanon men jag får blåsljud vid högvolym...

Frågorna blir då:
1) Är det bättre med flera slavbasar?
2) Hur gör man med vikten, blir det halva vikten per element?
3) är det att föredra en större slav än element (tex 10" till en 8")?

Om man kollar på seas datablad för deras slavbasar(http://www.seas.no/seas_line/Passives/h9901.pdf) så ser amn att i mitt fall så skulle jag sätta på 60g extra för att få en avstämmning på 25Hz i min 50lit låda.

Frågan är vad händer om jag tar 2st slavbasar?

Dessutom tycker jag det är lite intressant att om jag skulle vilja sänka avstämmningen ytterligare så är det inte ett större element jag skall ha utan ett mindre... Någon som kan förklara?

Jag har försökt söka lite på forumet kring detta men jag har inte hitta svar på mina frågor...

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2004/04/01 :  00:47:54  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Mener å ha lest noe om dette tidligere som sa at perfekt ratio var det dobbelte i membranareal på slaven(e) i forhold til selve basselementet, dvs. ett basselement, 2 slaver av samme diameter. Husker dessverre ikke hvor artikkelen stod, så har ingen link til dette.

Shit happenz...
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/04/01 :  08:33:47  Show Profile Send bernu a Private Message
Det låter ju intressant. Försök gärna komma på var du läste det... I Seas datablad över slavbasarna står det att man skall använda slavbasen till ett lika stort element eller mindre men det står inget om att använda flera...

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/04/01 :  08:55:52  Show Profile Send jonsson a Private Message
du måste dubbla vikten för att få samma avstämning!!!!
DVS: en slav á 200gram = två slav á 400gram det du vinner är att du halverar slaglängden på slavarna jämfört med en enkel-slavkonstruktion... ger dig bättre möjligheter att stämma av som du vill utan att slavarna går i bott för tidigt!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/04/01 :  11:13:50  Show Profile Send bernu a Private Message
jonsson: Tack, då är det solklart... då är det ju bara att sätta igång :)

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/04/01 :  11:45:33  Show Profile Send Larsen a Private Message
Enligt databladet på Dynaudios slavbasar så skall slaven alltid vara större, alt fler, än baselementet. Står även att slavens resonans alltid skall vara lägre än baselementets.
Mer exakt än så står ej i mina papper.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:57:05  Show Profile Send micckke a Private Message
Jonsson:

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det du skrivit.
Jag har en XLS 10" med 2 XLS 10" slavar på 400g (det står iofs moving mass 265g, kanske är den vikten man ska dubbla).
Ska jag alltså hänga på 200g på varje slav?
Hur blir det i praktiken om jag kör utan respektive med vikter?

Edited by - micckke on 2004/04/01 13:07:27
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/04/01 :  14:35:20  Show Profile Send jonsson a Private Message
micckke: sorry lite otydligt! Jag har ochså precis suttit och simulerat en XLS10´a + 2 slavar, vi säger så här: en XLS + slav med vikt X, ger samma frekvens-kurva som en låda med en XLS + 2slavar där slavarna har vikt 2X / styck. Är vi med? detta i en låda som är LIKA STOR i båda fallen!!!!!

I ditt fall betyder detta: om du monterar din XLS å 2slavar på 400 gram styck i en låda på 25Liter så kommer detta ge precis samma frekvens(respons)kurva som en en låda med en XLS + 1slav på 200gram..

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/04/01 :  14:36:13  Show Profile Send bernu a Private Message
micckke: Jag tror du får kolla vilka vikter som passar XLS elementen. Men jonsson menade nog generellt att om du har 200g till en slavbas och du lägger till en extra så skall du dubbla vikten till båda... Det borde finnas någon graf från peerless som bestämmer hur mycket vikt du skall ha för en viss lådvolym och en viss resonansfrekvens.

Jag kommer nog att köra med 2st 8" slavbasar från seas till min Eton 8". Eftersom Seas graf säger att jag skall hänga på 60g (om jag använder en slavbas) för att få en resonansfrekvens på 25Hz i 50lit låda så kommer jag istället att hänga på 120g per slavbas...

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/04/01 :  14:42:08  Show Profile Send jonsson a Private Message
BTW: när du simulerar tänk då på att det är 265gram slavar!!!!(om det nu stog så asså!!)

I mitt fall kom jag fram till att ~27Liter med 2slavar a 515gram gav en kurva som jag tyckte såg bra ut... (slavarna väger 265gram så jag får hänga på 250gram extra på varje!! därav den något udda vikten...)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/04/01 :  15:07:09  Show Profile Send jonsson a Private Message
Bernu: det är den totala vikten du ska dubbla!!!! dvs slavens ("ursprungsvikt"+60gram)*2!!!

börjar ju nästan kännas som det är jag som förstått detta fel, är detta fallet så kan nån som är tvärsäker ryta till!!!! (har inte satt ihop mina lådor än så;-))

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/04/01 :  15:14:35  Show Profile Send bernu a Private Message
Det var jag som tänkte fel. Det måste ju naturligtvis vara den samanlagda vikten som skall dubblas. Så man måste kolla hela slavvikten... tack för korrigeringen :)

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/04/01 :  15:20:55  Show Profile Send bernu a Private Message
Tyvärr så hittar jag inte någon angivelse i Seas datablad över deras slavbasar som säger hur stor vikt som sitter från början. Det finns en angivelse som säger TOTAL 0,45kg, vilket skulle kunna vara det... Dom anger annars bara hur mycket man skall addera och som sagt i mitt fall då 60g för en slav...

I mitt fall skulle det isåfall bli:
1 st: 450+60 = 510g
2 st: 510*2 = 1020g per slavbas

Det blir ju en del vikt att hänga på, kan det verkligen stämma?

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/01 :  15:27:32  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Bernu, där står moving mass 28g. Det är den du ska addera dina 60g på.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/04/01 :  18:34:14  Show Profile Send micckke a Private Message
Jonsson:

På vilket sätt förändras kurvan om jag inte har några vikter på de 2 slavarna (vilket är fallet nu). Förstår att den blir sämre eller att elementet lättare blir överbelastat men på vilket sätt. Hoppas du förstår hur jag menar.

Är det speciella vikter man ska ha eller går det bra med något "metallskrot" eller liknande som kan skruvas fast stabilt.

En fråga till, hoppas det går bra.
Du skrev tidigare såhär.

*quote*
I ditt fall betyder detta: om du monterar din XLS å 2slavar på 400 gram styck i en låda på 25Liter så kommer detta ge precis samma frekvens(respons)kurva som en en låda med en XLS + 1slav på 200gram..
*quote*

Vad är det som förändrar sig när man har 2 slavar istället för en? Det är ju något som ska bli bättre?

Edited by - micckke on 2004/04/01 18:47:20
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/04/01 :  20:32:06  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Dubla slavar = halverad utslag, slavarna kommer att få okontrollerade utslag vid låga frekvenser och har du bara en slav så bottnar den lätt.

Därför har man en stor eller flera små slavar..

500g är nog inga problem för en XLS10" slav, tror den finns att köpa i 600g.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/04/01 :  22:41:15  Show Profile Send micckke a Private Message
ionizer:

Halverat utslag för slavarna eller det aktiva elementet?
Slavarna rör sig inte direkt mycket som det är nu utan vikter.
Det är det aktiva som "sätts i gungning" mest.
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2004/04/02 :  07:38:38  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Micckke,det är slavarnas utslag som halveras eftersom ytan dubbleras.
Vid Fb är det slavarna som drar det tyngsta lasset och det aktiva elementet rör sig minimalt. Ovanför och under Fb är det det aktiva elementet som jobbar.

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/04/02 :  11:17:54  Show Profile Send jonsson a Private Message
Hejhå, aktiviteten har avtagit här men det känns som jag ska svara även om svaren framkommit!:-))

micckke: ang. hur kurvan ändras med, jämfört, utan vikter.. Du styr avstämningsfrekvensen med vikterna, ju mer vikt desto lägra avstämning! som det är nu så är det ditt aktiva element som får slita räv med de låga frekvenserna och ditt passiva åker räkmacka;-) självklart vill du ju uppnå det motsatta, dvs att det passiva får ta rävpassen och det aktiva får lite mer kontrollerade utslag!
ang. två slav jämfört med en så är det som Ionizer skrev så att du halverar konutslaget på slavarna och kan därmed lägga över ÄNNU mer energi på slavarna och få ännu finare bas!(mindre ansträngt aktivt element bör väl resultera i att det låter bättre!?? har dock inga konkreta test som visar detta men..)
Ang det du skrev om att ditt passiva element inte ser ut att fladdra så mycket beror ju på att du inte har någon vikt på det(dvs att det passiva elementet jobbar högt upp i bas-frekvenserna- där energi och konutslag som bekant blir mindre...) följdaktligen fladdrar ditt aktiva element utav tusan för det får ta hand om de lägre frekvenserna(där större konutslag behövs om det skall bli tal på nåt ljudtryck ö.h.t.)
XLS 10" slav finns att köpa i två varianter: 265gram och 400gram, KONTROLLERA med säljare innan du köper vilket du får(verkar som de flesta butiker bara tar hem en variant!? och frågar man inte så får man den som råkar stå närmast(den de har på lager))...
MagnusLindqvist: Couldn´t have said it better!! Tackar:-))

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

micckke
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/04/04 :  00:55:04  Show Profile Send micckke a Private Message
Tack för all hjälp Jonsson.

Har nu varit och köpt lite "järnskrot".
Plockade ihop så det blev ca 530g på vardera slav.
Har inte hunnit att testa den riktigt men det jag har hört än så länge är att den går djupare och att den inte är lika ansträngd.

Det som jag antar att jag saknar är kraft, jag ska ta och köpa mig ett riktigt subslutsteg istället för att köra ena kanalen på mitt stereosteg. Då kan det nog bli väldigt bra tror jag.
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2004/04/04 :  16:13:09  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag vill passa på att tacka för all hjälp, nu är allt kring detta helt solklart ;)

Jag skall återkomma med mer info när jag har testat...

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000