HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra program? förstår inte?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:00:08  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Har försökt hitta ett program att räkna ut volym o sånt
hittade ett demo som jag inte förstår mig på

Vad betyder den här kurvan
Jag vet att jag borde veta det tur att man är anonym




120 liter sluten låda med 2st 15tum

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27569


Nåt förslag på bra program kanske demo att testa?

Nån som känner för att förklara kurvan

Tack//Micke

wHy r u here? ask yourself


Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:10:11  Show Profile Send Amatören a Private Message
Rekommenderar att du gör ett besök på http://www.drkrupp.se/hifi/ där förklaras i lättförståeliga termer allt du undrar över.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2004/04/02 14:11:21
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:13:59  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Din angivna känslighet verkar vara 94dB.
Mellan 50-200Hz verkar du ha en liten "bump" som beror på att din Qtc inte är exakt 0.707.
Sedan rullar det av neråt i frekvens(under 50Hz), det betyder att den inte spelar de frekvenserna lika högt ex vid 50Hz spelar den med en viss effekt ca 94dB och med samma effekt vid 30Hz spelar den 84dB.

"Bumpen" är vanlig i slutna lådor och höjer basnivån lite precis som rören i en basreflexlåda.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:27:34  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Amatören Rekommenderar att du gör ett besök på http://www.drkrupp.se/hifi/ där förklaras i lättförståeliga termer allt du undrar över.


Jo det finns ju en del grejer där?
tack för tipset

quote:
Fisksmisk ola Din angivna känslighet verkar vara 94dB.
Mellan 50-200Hz verkar du ha en liten "bump" som beror på att din Qtc inte är exakt 0.707.
Sedan rullar det av neråt i frekvens(under 50Hz), det betyder att den inte spelar de frekvenserna lika högt ex vid 50Hz spelar den med en viss effekt ca 94dB och med samma effekt vid 30Hz spelar den 84dB.

"Bumpen" är vanlig i slutna lådor och höjer basnivån lite precis som rören i en basreflexlåda.


En "bump"? är det bra eller dåligt?

Jag får inte det här programmets info att passa med ljudias info?!?

http://www.ljudia.se/pdf/271010.pdf

Säkert glassklart ...

Tack//Micke

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:27:42  Show Profile Send frez a Private Message
Ser ut som en hyffsad kurva för en låda tänkt att användas till PA bruk. Q = 0.9? För att få en djupare, tightare bas för HiFi rekommenderas större lådvolym.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:41:17  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
frez Ser ut som en hyffsad kurva för en låda tänkt att användas till PA bruk. Q = 0.9? För att få en djupare, tightare bas för HiFi rekommenderas större lådvolym.



Det var nån här på forumet som skrev att 120 liter såg bra ut ..
men det här programmets förslag ligger över 400 liter

enligt pdfen så ska elementet vara bra i 120/160/200 basreflexlådor
370 sluten ca ....

ideer?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:29:21  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Det var nån här på forumet som skrev att 120 liter såg bra ut ..
men det här programmets förslag ligger över 400 liter

enligt pdfen så ska elementet vara bra i 120/160/200 basreflexlådor
370 sluten ca ....



Ser ut som om pdf:en stämmer, 370 sluten.

Koppla elementen i isobarik så kan du halvera lådvolymen eller bygg basreflex.

Saxat från "Hur HiFi":
"En stor högtalare kan förvisso gå mycket djupt ner i basen. Men den blir knappast någon prydnad hemma i vardagsrummet. Ett sätt att minska storleken är att koppla samman två lika baselement kon mot kon med elementen på var sin sida om baffeln. (Så att det ser ut som ett flygande tefat). Metoden kallas mottaktkoppling. Sladdarna till elementen ska kopplas så att hela paketet rör sig åt samma håll, d v s det ena elementets sladdar ska kopplas in "fel".

Eftersom luften mellan de motriktade konerna är att betrakta som inkompressibel blir den nya konen dubbelt så tung och dubbelt så styv i upphängningen. Resonansfrekvensen blir därför densamma. Magnetstyrkan dubbleras, men eftersom även konvikten fördubblas blir Q-värdet också oförändrat. Det intressanta är att vi fått ett element med dubbla styvheten med samma konarea. I beräkningsprogrammet ska resonansfrekvens och Q-värde därför bibehållas, men den ekvivalenta volymen (Vas) ska halveras. Sätter man sig ner och räknar en stund visar det sig innebära att lådvolymen kan halveras för samma undre gränsfrekvens!"

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:42:49  Show Profile Send Amatören a Private Message
Har kikat lite på pdf:en.

Jag hade nog provat med en 100 liters basreflexlåda med isobarikkopplade element.
Kör detta i programmet och se vad som händer.
Elementen har relativt hög SPL, 94,3 dB, så du kan fortfarande driva dem med en relativt "liten" förstärkare.


"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:01:56  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Har kikat lite på pdf:en.

Jag hade nog provat med en 100 liters basreflexlåda med isobarikkopplade element.
Kör detta i programmet och se vad som händer.
Elementen har relativt hög SPL, 94,3 dB, så du kan fortfarande driva dem med en relativt "liten" förstärkare.



schysst ....
vad blir det för värden på det exemplet?
har endast 2st element så isf blir det "bara" en låda ....

Kan man ha båda elementen i lådan?

Dom isobarikkopplade jag sett har en av högtalarnas baksida utstickande??
ur lådan .........

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:28:00  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Kan man ha båda elementen i lådan?



Ja, läs på http://www.drkrupp.se/hifi/ då det förklaras bättre där än vad jag kan göra.
Se upp med en sak, röret eller lådan som förbinder elementen måste vara lufttätt anslutna till elementen, annars gör luftläkaget att hela idén med isobarik faller.
Dessutom ska den volym som röret eller lådan upptar (yttre volym) EJ inräknas i kabinettets volym.
Ex: Om du vill ha ett kabinett med en inre volym på 100 liter och isobarikarrangemanget (stavas det så?) upptar 10 liter "utvändig" volym så blir hela kabinettets inre volym 110 liter.

Har du förstått?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/02 :  18:33:44  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Amatören Ja, läs på http://www.drkrupp.se/hifi/ då det förklaras bättre där än vad jag kan göra.
Se upp med en sak, röret eller lådan som förbinder elementen måste vara lufttätt anslutna till elementen, annars gör luftläkaget att hela idén med isobarik faller.
Dessutom ska den volym som röret eller lådan upptar (yttre volym) EJ inräknas i kabinettets volym.
Ex: Om du vill ha ett kabinett med en inre volym på 100 liter och isobarikarrangemanget (stavas det så?) upptar 10 liter "utvändig" volym så blir hela kabinettets inre volym 110 liter.

Har du förstått?



Jo gabbe kan sina grejer ....

men om jag bygger en isobarisk låda vill jag inte att "rumpan"
på elementet hänger ut ....
jag vill ha båda elementen i lådan ...



Så ser ju lådan som gabbe har som exempel ut på ett ungefär

jag tänker mig nåt åt det som finns under



Skulle det här fungera ...?


Tack//Micke

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/04/03 :  00:09:15  Show Profile Send Amatören a Private Message
Kolla på denna länken
http://www.jlaudio.com/tutorials/isobarik/tunnel1.html
Förklarar med en enkel bild vad jag menar.

Är det några av forummedlemmarna som har bättre länkar så hjälp Mikael med detta!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/04/03 :  00:17:37  Show Profile Send Amatören a Private Message
Mcz skrev i en annan tråd:
quote:
Hur högt har du i tak? Du kan annars bygga en låda som är runt 2m hög och placera de två elementen så de de sitter med lika avstånd från golv eller tak. Till exempel om du har 240cm högt i tak, sätt ett element med centrum på 70cm och det andra på 240-70=170cm. Då får du en bättre koppling till rummet, ungefär som att använda två lådor.

MVH Martin



Jag håller med!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/03 :  10:01:31  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Kolla på denna länken
http://www.jlaudio.com/tutorials/isobarik/tunnel1.html
Förklarar med en enkel bild vad jag menar.




Den ser häftig ut men det står inte hur man räknar volym eller?

quote:
Mcz skrev i en annan tråd:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Hur högt har du i tak? Du kan annars bygga en låda som är runt 2m hög och placera de två elementen så de de sitter med lika avstånd från golv eller tak. Till exempel om du har 240cm högt i tak, sätt ett element med centrum på 70cm och det andra på 240-70=170cm. Då får du en bättre koppling till rummet, ungefär som att använda två lådor.

MVH Martin

--------------------------------------------------------------------------------



Jag håller med!



MM men det blir ju en sån jättepjäs det oxå
fast nåt jag funderat över

Tack Amatören

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/04/04 :  00:43:47  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
MM men det blir ju en sån jättepjäs det oxå
fast nåt jag funderat över


Ja, eller sätt dessa element i hatthyllan i bilen och köp ett par element avsedda för vad du egentligen ska ha dem till och bli nöjd!

quote:
Tack Amatören

Tack själv!

Prolog: Det här med HIFI är inte lätt! Som vanligt är det "Try and error" som gäller!
Eller...?

(En parentes:
Jag är väldigt tacksam över att det finns forum som detta där man kan ventilera olika åsikter och kanske undvika de mest kostsamma "misstagen"!!!)
TACK alla forumdeltagare!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/04 :  19:29:57  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Ja, eller sätt dessa element i hatthyllan i bilen och köp ett par element avsedda för vad du egentligen ska ha dem till och bli nöjd!




Har ju ingen bil
kanske får sälja skiten =(

Jag som tyckte ritningen du länkade till såg bra ut
fösta gången jag kollade ....
sen såg jag det där med värmen ...





En annan tanke ...

Att bygga om dom här




Till .. det här



det är ju dock inte samma sorts baselement ...


wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/04/06 08:13:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000